Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg må være den dummeste personen noensinne, da jeg greier å rote til alt sammen. F.eks hvis jeg skal stramme inn et par svømmebriller eller brette inn en liten eske, holder jeg på lenge for å få det til. Noen ganger står jeg og tukler i all evighet før jeg får hjelp av en venn som løser det med en gang. Jeg føler meg så utrolig dum i slike situasjoner. Jeg er også ekstremt klønete i sosiale situasjoner, da jeg blir stresset av at folk snakker til meg og i all hast prøver å komme på noe å si tilbake. Jeg kan derfor ende opp med å si noe som gjør at folk må tro jeg er helt blåst i hodet. Har blitt gjort litt narr av pga dette før, da både kollegaer, klassekamerater og lærere har kalt meg "blondie". Til tross for dette har jeg fått ganske gode karakterer på skolen, og jeg lærer ting ganske fort, så vet egentlig ikke helt hvor jeg ligger mtp IQ . Noen andre som kan kjenne seg igjen i dette? 

Anonymkode: bf9c6...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler at jeg må være den dummeste personen noensinne, da jeg greier å rote til alt sammen. F.eks hvis jeg skal stramme inn et par svømmebriller eller brette inn en liten eske, holder jeg på lenge for å få det til. Noen ganger står jeg og tukler i all evighet før jeg får hjelp av en venn som løser det med en gang. Jeg føler meg så utrolig dum i slike situasjoner. Jeg er også ekstremt klønete i sosiale situasjoner, da jeg blir stresset av at folk snakker til meg og i all hast prøver å komme på noe å si tilbake. Jeg kan derfor ende opp med å si noe som gjør at folk må tro jeg er helt blåst i hodet. Har blitt gjort litt narr av pga dette før, da både kollegaer, klassekamerater og lærere har kalt meg "blondie". Til tross for dette har jeg fått ganske gode karakterer på skolen, og jeg lærer ting ganske fort, så vet egentlig ikke helt hvor jeg ligger mtp IQ . Noen andre som kan kjenne seg igjen i dette? 

Ja. Jeg kjenner meg igjen faktisk

• Liker 1
Skrevet

Du skriver itrolig godt, så kan ikke være mye galt med deg :)

Anonymkode: dfe3d...feb

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes de som er flinke på å montere IKEA møbler, også finnes det alle andre. Ikke alle kan være like flinke på alt. Du er garantert flinkere enn meg på mange felter selv om du tilsynelatende har ti tommeltotter. 

Anonymkode: 3d9b7...3fe

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Høres mest ut som om du har dårlig selvtillit og er usikker på deg selv. 

At du ikke er praktisk anlagt er ikke det samme som at du er dum. Jeg eier ikke praktisk sans, men har høy IQ.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver itrolig godt, så kan ikke være mye galt med deg :)

Anonymkode: dfe3d...feb

Jeg skriver utrolig godt jeg også men det er masse galt med meg. 

Anonymkode: 9f9d9...dd6

Skrevet

Høres heller ut som at usikkerheten din er problemet. Du blir fort stresset som gjør at du ikke klarer å tenke logisk der og da. Du skriver veldig godt og har hatt gode karakterer på skolen, så du må nok bare få bedre selvtillit :)

Anonymkode: d0054...3fc

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Da jeg hadde ekstremt dårlig selvfølelse og sleit mer med sosial angst hadde jeg det som deg. I situasjoner der jeg gjorde en liten feil, eller var litt treig, så ville jeg blåse det opp til en enorm tabbe, og følte meg "så utrolig dum". Jeg hadde en strøm av indre kritikk, i nesten alle situasjoner. Nå har jeg bedre selvfølelse og det jeg merker at alle andre gjør jo også masse feil og tabber daglig, men de går bare videre, og enten ikke lar seg bemerke av det, eller at de bare ikke hauser det opp. Nå klarer jeg også å gjøre noen små feil uten å la hele dagen min handle om dem. 

Det handler ikke om feilene du gjør, for vi gjør alle feil, daglig. Men det handler om hvordan du ser på feilen, er feilen menneskelig og helt vanlig, eller er det beviset på at du er en liten dritt som ikke fortjener noe og ikke får noe til? Og hvordan du ser på feilen forteller deg noe om selvfølelsen din. Jobb med den. Du fortjener bedre enn å bruke livet ditt på å gnage på og bekymre deg over bagateller. Hvem bryr seg om at man brukte 1 minutt lenger på å stramme svømmebrillene? I den store sammenhengen?

Skrevet
41 minutter siden, Rainstorm skrev:

Da jeg hadde ekstremt dårlig selvfølelse og sleit mer med sosial angst hadde jeg det som deg. I situasjoner der jeg gjorde en liten feil, eller var litt treig, så ville jeg blåse det opp til en enorm tabbe, og følte meg "så utrolig dum". Jeg hadde en strøm av indre kritikk, i nesten alle situasjoner. Nå har jeg bedre selvfølelse og det jeg merker at alle andre gjør jo også masse feil og tabber daglig, men de går bare videre, og enten ikke lar seg bemerke av det, eller at de bare ikke hauser det opp. Nå klarer jeg også å gjøre noen små feil uten å la hele dagen min handle om dem. 

Det handler ikke om feilene du gjør, for vi gjør alle feil, daglig. Men det handler om hvordan du ser på feilen, er feilen menneskelig og helt vanlig, eller er det beviset på at du er en liten dritt som ikke fortjener noe og ikke får noe til? Og hvordan du ser på feilen forteller deg noe om selvfølelsen din. Jobb med den. Du fortjener bedre enn å bruke livet ditt på å gnage på og bekymre deg over bagateller. Hvem bryr seg om at man brukte 1 minutt lenger på å stramme svømmebrillene? I den store sammenhengen?

Tusen takk for langt og fint svar! Dette var virkelig oppmuntrende å lese :) Tror nok jeg kan ha et snev av sosial angst da jeg har en tendens til å overanalysere situasjoner i ettertid, for så å huske om jeg gjorde eller sa noe feil. Dette forårsaker jo at selvfølelsen synker rimelig kjapt. Kan jeg spørre hva du gjorde for å få bedre selvfølelse? Prøver å ikke overanalysere, men er ikke alltid så lett å kontrollere.

Skrevet

Mulig du har en form for lærevansker

55 minutter siden, Rainstorm said:

Men ikke alle blir kalt blondie flere ganger i livet, som både student og jobbende. Jeg har gjort mange rare feil opp gjennom, men det har aldri blitt en "greie" som veldig mange legger merke til

Anonymkode: b3fc4...7ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...