AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Hei, min ektefelle er gjeldsfri og boligen jeg eier har liten gjeld i forhold til lønnen min. Så tenker vi da på å ta opp lån for å leie ut og i fremtiden vil dette lånet da betale seg selv helt ned. Men så tenker jeg, hadde det ikke vært bedre å starte et selskap? Så kan om 2-3 år gå til banken å vise til den gode investeringen av et boliglån som nedbetales av seg selv og kanskje til og med få inn enda et lån til et ny invistreringsbolig. Hva må til? Vet at man må eie 4 boliger for å anses profesjonell, så jeg har 2 boliger i teorien i boks, hvordan gjøre dette scenarioet om til 4 boliger? Mvh, Anonymkode: c0d8b...708
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Spørsmålet er vel først «hvorfor», ikke «hva må til»? Og svaret på det beror vel i praksis på hva som kommer best ut skattemessig. Fordelen med å eie direkte som privatperson og ikke gjennom AS er at du før et salg kan melde flytting og bo i boligen ett år og da få skattefri gevinst - altså forutsatt verdistigning. Du bør også sjekke skattekonsekvenser for utleie. Jeg vet ikke hva som lønner seg der men det finnes sikkert veiledere på nett. Uansett virker det som du begynner litt i feil ende. Avklar skattekonsekvenser av ulike alternativer først. Anonymkode: c9abd...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå