Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt positiv effekt ved bruk av letrozol? Har tidligere prøvd clomid uten effekt. Selv om jeg har eggløsning, mener gynekologen at den ikke er sterk nok. Noen med erfaringer?

Anonymkode: d6f5d...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke positiv av letrozol til nå. Men skjønner ikke hva gyn mener med «ikke sterk nok EL?»

Skrevet

Vi har peøvd i over er år uten suksess. Hun mener at eggløsningen finner sted men at den rett og slett ikke er sterk nok. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har peøvd i over er år uten suksess. Hun mener at eggløsningen finner sted men at den rett og slett ikke er sterk nok. 

Har aldri hørt om at EL ikke er sterk nok. Alt jeg leser handler om at enten har man EL eller så har man ikke. Forøvrig er vi i helt lik situasjon, har EL, prøvd i over et år. Men hatt en runde med letrozol «bare for å prøve»

Skrevet

At EL ikke er sterk nok har jeg aldri hørt om før. Kanskje gyn mener den kommer for sent sånn at kvaliteten på egget rekker å bli dårlig? Eller at egget ikke er stort nok før det slipper (vet ikke om det går an da)? Ville spurt gyn hva hun mener. Letrozol kan jo også brukes til å "boozte" EL, uten at jeg helt vet hva som menes med det.

Men til det du spurte om:Jeg ble gravid på 1. runde med dobbel dose Letrozol, så det fungerte for meg :) Men jeg hadde ikke EL hver syklus av meg selv. 

Skrevet

Jeg fikk letrozol i mai og ble gravid på første forsøk, og er 27+2 i dag så hadde veldig god effekt av de ❤️ Enkel dose ☺️

Skrevet

Ingen effekt hos meg, men det var fordi jeg hadde uoopdaget endometriose - hadde EL som normalt. Prøvde det fordi jeg hadde lest om endel som hadde hatt grei effekt. Det er dog ikke vits å prøve mer enn en 4-6 sykluser.

Jeg merket dog en positiv endring  at det forlenget lutealfasen bittelitt, noe jeg ønsket. 

Er gynekologen spesialist på dette med barneønske/infertilitet? 

Det har absolutt noe for seg å teste Letrozol, og det gjør ingen skade. Men imens du forsøker dette er det også greit å starte med ordentlig utredning/settes på venteliste for IVF: Da rekker du fint å få testet tilstrekkelig sykluser med Letrozol til å avklare om det funker eller ikke før IVF er aktuelt. 

Jeg kjenner enkelte som har lykkes med en type støtte tross normal syklus etter å ha prøvd i godt over 1-1,5 år, det kan ha vært tilfeldig - men teorien er vel at det kan booste litt for noen selv om alt er iorden.

Anonymkode: 5421a...787

Skrevet

Ikke sterk nok EL er en vanlig men veldig upresis betegnelse brukt av noen gynekologer. Syns det er teit å bruke et sånt begrep, for man skjønner jo ikke hva som menes. Sikkert derfor de sier det også, for det betyr ofte at legen egentlig ikke vet hvorfor du ikke blir gravid på tross av EL... 

Men Letrozol for eksempel kan altså hjelpe til med å få større follikkelvekst, slik at egget er mer modent før det slipper. For noen kan det også gi EL på mer "fornuftig" tidspunkt ifht modningen (hvis man vanligvis har veldig tidlig eller sen eggløsning). Kan også gi mer stabil syklus, hvis man vanligvis har lange sykluser. Men effekten er veldig individuell. 

Jeg har hatt nytte av Letrozol, men har bare brukt det ifht fryseforsøk etter IVF. Har da fått større follikler enn vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...