s65 Skrevet 16. november 2018 #1 Del Skrevet 16. november 2018 Hei! Jeg trenger hjelp. Jeg har kjøpt en Toyota avensis stasjonsvogn 2003 model, det følger med helårs dekk som jeg synes virker veldig slitte alle fire. Selger påstår at jeg kan kjøre ut vinteren. Følger med sommer dekk, men det hjelper lite. Jeg har bestemt meg å kjøpe nye vinter dekk til bilen. Jeg kan ikke så mye om bil og dekk. Jeg vet nr på dekket er 205/55ZR16 94T. Hva anbefaler dere? Merke, og felger. Skal jeg kjøpe nytt, eller passer de felgene til alle dekk? Tenker ikke å kjøpe veldig dyre dekk siden bilen er gammel, og jeg er alene med barn og har ikke mye å rute med. Takk på forhånd for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Del Skrevet 16. november 2018 For det første: Prisen på vinterdekk skal ikke matche verdien på bilen, men verdien av de som fraktes rundt i den. Altså barna dine. Det siste vi bør spare penger på her i landet er vinterdekk. Les tester (google "test vinterdekk" f.eks.), og finn noen som ser ut til å kunne fungere bra under de kjøreforholdene du kan vente deg. Er det f.eks. masse snø om vinteren der du bor, eller mest sørpe? Deretter kan du sjekke litt rundt og finne ut hvor du kan få disse dekkene rimelig. Ikke gå for billigdekk, med mindre du finner en test som sier at de presterer like godt som merkevare. (Og kjøp for guds skyld ikke helårsdekk, de er like dårlige både sommer og vinter.) Anonymkode: e9299...763 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrGentlemann Skrevet 16. november 2018 #3 Del Skrevet 16. november 2018 Kjøper du dekk fra en av det store og kjente merkene er du safe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #4 Del Skrevet 16. november 2018 Det siste du skal spare penger på er dekk, det er de som holder deg (og ungene) trygg. Helårsdekk er ikke brukandes, kjøp piggfritt hvis du bor på et sted med skikkelig vinter. Du får hjelp til å finne riktig dekk når du stikker innom en dekkforhandler. Anonymkode: 25e84...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
s65 Skrevet 16. november 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 16. november 2018 Tusen takk for gode svar. Ok, tenker å kjøpe gode dekk fremfor billige. Det er viktig. ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #6 Del Skrevet 16. november 2018 3 minutter siden, s65 skrev: Tusen takk for gode svar. Ok, tenker å kjøpe gode dekk fremfor billige. Det er viktig. ts Ja det er andre ting du kan spare inn på Anonymkode: 25e84...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvartz Skrevet 16. november 2018 #7 Del Skrevet 16. november 2018 Du trenger ikke å kjøpe nye felger, bare nye dekk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Del Skrevet 16. november 2018 Enig med de over, dekk sparer man ikke på! Ikke bare sikkerhet, men også kjøre-egenskaper har mye å si.. Og har man en gammel litt sliten bil, kan man øke komforten mye med gode dekk Gå innom en lokal dekkforhandler. de hjelper deg med hva du trenger utifra hvordan kjøreforholdene er i området ditt. Les deg litt opp på pigg vs piggfri, og ha en formening om hva du ønsker selv, men ta til deg rådene fra lokalkjent dekkmann. Kjører du mest på salta veier med lite snø/is er pigger ikke å anbefale, da piggene vil dette ut fortere og bråke mer, men kjører du mest steder hvor det kan bli isete og glatt, gir pigg overlegent feste og veigrep. Anonymkode: eeff3...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Del Skrevet 16. november 2018 Bor du ved siden av en skraphandler så har de mye gode dekk inne. Jeg betaler 400 for dekk som bare har blitt brukt 1 sesong og er helt fine, så 1600 for dekk som nye kostet flere tusen. Anonymkode: a83f1...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
s65 Skrevet 16. november 2018 Forfatter #10 Del Skrevet 16. november 2018 Supert! Takk for alle gode svar. Jeg skal sjekke det. Jeg skal kun piggfri da jeg bor i Oslo. ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. november 2018 #11 Del Skrevet 16. november 2018 Enig i at dekk er det siste å spare på. Sjekk NAF sin sesongdekktest. De kårer en vinner ut fra poeng, og den vil folk flest kjøpe - de er det ofte mange om beinet på. Så går det an å prute på nr. 2-5 på samme liste, som ikke nødvendigvis er dårligere. Siden kan du vurdere lokale særforhold. Jeg bor i Indre Hordaland, der vi har mye blank is på småveiene. Ergo kjører jeg Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk. Om sommeren går det i Uniroyal RainSport, en type dekk som er uslåelig på vått føre og særlig vannplaning. Bakdelen er at de slites fort på varme, tørre dager - som vi vanligvis har lite av. Én siste ting: Det er lov å kjøpe dekk som har opptil 5% avvik i omfang jf. originalstørrelsen. For vår snodige Toyota Camry betyr det en prisforskjell på totalt 4000 kr sammenliknet med den størrelsen som står i vognkortet. En god og grei dekkforhandler gjør deg oppmerksom på det og undersøker det for deg. En dårlig forhandler sier du må ha original størrelse. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå