Gå til innhold

Når barnet ikke vil bli med voldsomme barn hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som går i 1.klasse. I klassen er det en ganske voldsom gutt (ADHD) som er halvveis venn med gutten min. Nå er sønnen min  invitert til å bli med denne gutten hjem, men han har ikke lyst. Jeg vil selvfølgelig ikke tvinge sønnen min til å bli med noen hjem når han ikke vil, og kanskje føler seg utrygg. Samtidig kjenner jeg et ansvar for å ta vare på den andre gutten og for at han skal være inkludert i det sosiale. Hva tenker dere andre om dette? 

Anonymkode: 7a77b...d5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å snakk med sønnen din om hva som er grunnen. Kanskje det ligger noe mer bak, kanskje det har vært en hendelse på skolen som sønnen din syntes var ubehagelig mtp at den andre gutten har ADHD. Eller kanskje det går å invitere han hjem til dere i stedet om sønnen din føler seg tryggere hjemme.

Anonymkode: b92a7...2e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tvinger ikke barnet mitt til å bli med noen hjem hvis ikke de har lyst til det. Noen barn blir i min erfaring ekstra voldsomme i sitt eget hjem, og det kan være veldig krevende for roligere barn som kanskje syns det er vanskelig å opprettholde grenser i forhold til barnet som utagerer. Er gutten din tryggere på å invitere klassekameraten hjem til dere? Da er jo du der, og kan hjelpe til med å ta styringen. 

Når det gjelder å ta vare på den andre gutten så kan jo det gjøres på andre måter også, og jeg ville prøvd å ha fokus på at alle skal få være en del av det sosiale. Inviter ham med på fotballbanen, lekeland en gang dere skal dit, skitur til vinteren osv. Ikke hold ham utenfor. 

Jeg ville også vurdert å ta en samtale med foreldrene til den andre gutten, og på en grei måte forklare dem situasjonen. Da får de en forståelse for hva som skjer, og hvorfor, og slipper å oppleve at andre barn ikke vil bli med sønnen deres hjem uten at de vet hvorfor. 

Anonymkode: fae6f...e4b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg har en førsteklassing med ADHD. Han kan være vilter og voldsom, men aldri med vilje, det er impulskontrollen som er umoden...og det kan gjøre de andre barna redde. Og det skjønner jeg godt. 

Dette er så sårt og så vanskelig....

Kanskje du kan bli med på besøk? Eller dra sammen på en aktivitet, lekeplass eller lignende. 

Gutten min er roligere om det er en styrt aktivitet, og ikke bare fri lek. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 3
Skrevet

Da syns jeg du skal ta det opp med foreldrene. Bli med gutten din på besøk slik at han føler seg trygg - så kan du sitte og prate med foreldrene mens gutta leker. Da blir det en vinn-vinnsituasjon, du blir bedre kjent med foreldrene, trygger situasjonen for din sønn og for gutten med adhd kan det også være godt å ha andre foreldre i klassen som kjenner ham. 

Anonymkode: 6a278...12d

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ei med ADHD, og dette med samspill er svært vanskelig. 

Jeg hadde satt pris på om du var ærlig med meg om at sønnen din synes han er OK, men at han synes det er vanskelig å forholde seg til at han lett blir litt voldsom. Da hadde jeg personlig invitert dere til å komme på besøk og bli litt bedre kjent alle sammen - jeg vil jo gjerne at ungen min skal bygge gode vennskap uten at det går på bekostning av klassekameratene. Jeg hadde også satt pris på et forslag om å gjøre noe sammen, det være seg å møtes på lekeplassen, gå på bowling eller grille i skogen. For nøkkelen til aksept er, for svært mange av disse 'annerledes/utenfor-barna', at kameratenes foreldre blir kjent med dem og kan håndtere uroen/særegenhetene deres på en måte som ivaretar begge ungenes behov.

Anonymkode: c9cb5...f7f

• Liker 2
Skrevet

Hva med at han kommer til dere istedet?

Anonymkode: 2662a...a83

Skrevet

Som flere andre skriver, så hadde jeg blitt med på besøket , hvert fall de første gangene, evnt til barnet mitt syntes det var greit.. Hadde nok også sagt fra til foreldrene, at barnet mitt vil leke sammen med barnet dems, men barnet mitt føler det kan bli litt voldsomt... 

tenker det er helt innafor å bli med på besøk i 1.klasse..

Anonymkode: c61f5...c4e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt som går i 1.klasse. I klassen er det en ganske voldsom gutt (ADHD) som er halvveis venn med gutten min. Nå er sønnen min  invitert til å bli med denne gutten hjem, men han har ikke lyst. Jeg vil selvfølgelig ikke tvinge sønnen min til å bli med noen hjem når han ikke vil, og kanskje føler seg utrygg. Samtidig kjenner jeg et ansvar for å ta vare på den andre gutten og for at han skal være inkludert i det sosiale. Hva tenker dere andre om dette? 

Anonymkode: 7a77b...d5d

Ja, du har et ansvar. Inviter ham hjem til dere.

Anonymkode: 28781...3f8

Gjest BearMama
Skrevet

Enig. Hadde også blitt med hjem til gutten og pratet litt med foreldrene. Om at sønnen din liker å henge med sønnen deres, men at han kan bli litt voldsom iblandt og dermed skremmer bort sønnen din litt fra å bli med hjem. 

Se hvordan de responderer og ta det fra der. Om de er oppegående og åpen om at sønnen kan bli litt voldsom så kan de hjelpe han å regulere seg om han blir i overkant ivrig.

Skrevet

Her har du også ett ansvar og er forbilde til sønnen din. Finn en løsning med foreldrene til gutten🙂

Anonymkode: 78224...0d7

Skrevet

Barnet burde ikke bli presset til å leke hjemme med ett barn han egentlig er redd for. Det er jo ikke greit. 

Anonymkode: 6a903...c7f

• Liker 1
Skrevet

jeg synes som flere andre at du burde snakke med foreldrene. De er jo bare seks år og jeg tar det for gitt at foreldrene vil følge med, men jeg hadde uansett snakket med den Og forklart at det er hyggelig, men at din sønn kan bli litt engstelig. Jeg ville nok strukket meg litt for å se om dette kan ordnes med hjelp av foreldre, eller om det blir katastrofe. 

Anonymkode: 666cb...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...