Gå til innhold

Har planer om å starte på full bachelor til høsten 2019!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å starte på full bachelor til høsten 2019. Da tenker jeg å si opp jobben og kun fokusere på studiene. Jobben min er litt krevende fysisk og psykisk. Satser på lån/stipend. Vil det lønne seg?  Noen som gjordet eller gjør det samme?

Anonymkode: f2218...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo helt hva du tjener nå vs hva du tjener etter endt utdanning, om 3 år uten lønn + med lån lønner seg, og om du kan leve på 8118kr/mnd. Anbefaler å jobbe litt på siden for å få det litt mer romslig.  En bachelor er ikke så mye jobb at du ikke kan jobbe 20-30% på siden.

Sånn ellers går det på hvor vidt dette er viktig for deg, og om du syntes det er verdt det. 

Skrevet

Nja. Økonomisk vet jeg ikke. Jeg har bachelor og tjener kun 580 000 i året. Dette som mellomleder i kommunen. Vet ikke hvor mye du tjener i din jobb?

Personlig betyr det mye. Har et helt annet faglig blikk nå enn jeg hadde tidligere. Nå tar jeg master, på deltid. Jobber fullt.

Anonymkode: 01988...c22

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Økonomisk vet jeg ikke. Jeg har bachelor og tjener kun 580 000 i året. Dette som mellomleder i kommunen. Vet ikke hvor mye du tjener i din jobb?

Personlig betyr det mye. Har et helt annet faglig blikk nå enn jeg hadde tidligere. Nå tar jeg master, på deltid. Jobber fullt.

Jeg tjener jo veldig lite nå i forhold til hva jeg kan tjene etter endt utdannelse.  

Skrevet

Kjør på :) Siden du har jobbet, har du kanskje klart å spare litt? Evt får du begynne å spare nå. Så skaffer du deg en liten deltidsjobb ved studiene. 

Sa selv opp jobben og studerer nå. Jeg tar bare årsstudium da, har en bachelor fra før. Men har spart en del penger. Klarer også å leve på ganske lite penger. Har kun tatt fra sparepengene til sånt som lege og uforutsette utgifter samt pensum. Husleie, mat, mobil osv klarer jeg fint å betale med kun studielånet. 

Man må leve litt mer sparsommelig som student, men ellers er det veldig interessant og gøy å studere syns jeg! 

Studiegjelda mi er jeg ikke så bekymra for. Betalte jo til lånekassa da jeg jobba etter 5 år med lån fra lånekassa. Jeg hadde ingen problemer med å betale hver mnd. Tjente 415k i året.

Anonymkode: 4dc99...eb1

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, er 580 000 i året dårlig lønn? Som kommunalt ansatt med kun bachelor? Blir sjokkert over holdningene til folk!

Anonymkode: 0dfe2...4d2

• Liker 10
Skrevet

spørsmålet er hva er din alder, og hva kan du forvente i lønnsøkning? Vil du få brukt utdanning i nåværende bedrift eller må du søke på nytt i etter tid?

Å være i arbeidslivet er det viktigste du kan gjøre, og være utenfor arbeidslivet er ikke bra. 

Jeg var i en annen situasjon enn deg, men jeg startet på studier siden jeg ville berøre et fag, og det endte med at jeg holdt på i samme skole i 2 år, i etter tid ser jeg at jeg skulle holdt med det ene året. Det første året fikk jeg studielån og stipend, det siste året var jeg privatist og fikk ikke noe støtte for det andre året. Det var tøft. Men jeg var nidkjær til å komme nærmere faget. Men nisjen å finne det i Norge en bedrift er uhyre vanskelig. Jeg jobber nå med det jeg var var utdannet til før. 

Poenget mitt er at det er viktig med lønn, og det er viktig å ha noe fokus på i arbeidslivet enn å kun fokusere på studier. Lønn er viktig. 

Anonymkode: 7a782...516

Skrevet
På 16.11.2018 den 17.07, AnonymBruker skrev:

spørsmålet er hva er din alder, og hva kan du forvente i lønnsøkning? Vil du få brukt utdanning i nåværende bedrift eller må du søke på nytt i etter tid?

Å være i arbeidslivet er det viktigste du kan gjøre, og være utenfor arbeidslivet er ikke bra. 

Jeg var i en annen situasjon enn deg, men jeg startet på studier siden jeg ville berøre et fag, og det endte med at jeg holdt på i samme skole i 2 år, i etter tid ser jeg at jeg skulle holdt med det ene året. Det første året fikk jeg studielån og stipend, det siste året var jeg privatist og fikk ikke noe støtte for det andre året. Det var tøft. Men jeg var nidkjær til å komme nærmere faget. Men nisjen å finne det i Norge en bedrift er uhyre vanskelig. Jeg jobber nå med det jeg var var utdannet til før. 

Poenget mitt er at det er viktig med lønn, og det er viktig å ha noe fokus på i arbeidslivet enn å kun fokusere på studier. Lønn er viktig. 

23 år gammel jeg. Stor forskjell jeg tjener jo som en butikk ansatt nå og jobben er langt mer krevende. Ja, men jeg vil helst satse på en proff bedrift med mer muligheter for utvikling.  

"Poenget mitt er at det er viktig med lønn, og det er viktig å ha noe fokus på i arbeidslivet enn å kun fokusere på studier. Lønn er viktig." 

Jeg har tenkt sånn nå i 2 år, hvis jeg fortsetter å tenke sånn kommer jeg aldri til å ha en utdannelse. 

Skrevet
På 16.11.2018 den 6.57, AnonymBruker skrev:

Har planer om å starte på full bachelor til høsten 2019. Da tenker jeg å si opp jobben og kun fokusere på studiene. Jobben min er litt krevende fysisk og psykisk. Satser på lån/stipend. Vil det lønne seg?  Noen som gjordet eller gjør det samme?

Finnes det halv bachelor?

Anonymkode: a292f...e1b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

23 år gammel jeg. Stor forskjell jeg tjener jo som en butikk ansatt nå og jobben er langt mer krevende. Ja, men jeg vil helst satse på en proff bedrift med mer muligheter for utvikling.  

"Poenget mitt er at det er viktig med lønn, og det er viktig å ha noe fokus på i arbeidslivet enn å kun fokusere på studier. Lønn er viktig." 

Jeg har tenkt sånn nå i 2 år, hvis jeg fortsetter å tenke sånn kommer jeg aldri til å ha en utdannelse. 

men til å komme fram til kjernen i saken, så gjelder det om du skal satse 100 % på studier eller samkjøre med jobb. 

Jeg vil anbefale å søke til en bedrift innen det du skal studere. Kanskje bedriften gir deg en mindre stillingsbrøk som du kan jobbe ut ifra og kombinere med studier. Det er bedre å starte søkingen nå, fordi da er du rede til å tre inn i 100 % prosent når du er ferdig utdannet. 

Det vil lønne seg å ha inntekt under studietiden. Det er viktig å være i arbeidslivet hele tiden. Du får større utbytte å jobbe i praksis der du kan lettere fange opp tråden i det som forklares teoretisk. 

Skrevet
On 11/16/2018 at 7:13 AM, AnonymBruker said:

Mens jeg har master og tjener 490 000...

Anonymkode: 2351c...f7b

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet på en bachelor etter noen år i arbeidslivet, og jeg angrer ikke. Jeg er bare halvveis i studiet, men merker allerede at et helt nytt arbeidsmarked har åpnet seg - og jeg er så lykkelig for å faktisk kunne få jobber som jeg trives i og som er utfordrende på andre måter enn at man må holde ut i en jobb man hater.

Men om du tenker å kun leve på studielån, så sliter du. Jeg har fult lån og stipend, men det utgjør bare 8 000 kroner i inntekt i måneden. Derfor jobber jeg fulltid ved siden av (merk at dette gjør at stipendet blir omgjort til lån, men disse pengene setter jeg på boligsparing for å snu dem til noe fornuftig). Men jobb bør du ha uansett, spesielt om du er vant til å leve med penger :P

Man kan nok helt fint tjene veldig gode penger uten en utdanning, men hva har vel det å si om man gruer seg til å stå opp hver morgen fordi man hater jobben? 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Tibbie skrev:

Jeg startet på en bachelor etter noen år i arbeidslivet, og jeg angrer ikke. Jeg er bare halvveis i studiet, men merker allerede at et helt nytt arbeidsmarked har åpnet seg - og jeg er så lykkelig for å faktisk kunne få jobber som jeg trives i og som er utfordrende på andre måter enn at man må holde ut i en jobb man hater.

Men om du tenker å kun leve på studielån, så sliter du. Jeg har fult lån og stipend, men det utgjør bare 8 000 kroner i inntekt i måneden. Derfor jobber jeg fulltid ved siden av (merk at dette gjør at stipendet blir omgjort til lån, men disse pengene setter jeg på boligsparing for å snu dem til noe fornuftig). Men jobb bør du ha uansett, spesielt om du er vant til å leve med penger :P

Man kan nok helt fint tjene veldig gode penger uten en utdanning, men hva har vel det å si om man gruer seg til å stå opp hver morgen fordi man hater jobben? 

Ts.

Fulltid altså 100%. Går ikke det mye utover studiene? Hva er det du jobber med og hva studerer du? 

Ja da, men vil helst kunne finne noe innenfor det jeg kommer til å studere. Den jobben jeg har nå er jeg dritt lei av. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Fulltid altså 100%. Går ikke det mye utover studiene? Hva er det du jobber med og hva studerer du? 

Ja da, men vil helst kunne finne noe innenfor det jeg kommer til å studere. Den jobben jeg har nå er jeg dritt lei av. 

Jeg håper ikke det. Får jo ikke med meg alle forelesningene, og merker at jeg henger etter i to av fagene. Mulig jeg må konte i ett av dem, om ikke begge. Math is my weakness :rolleyes:

Jobber med markedsføring og studerer markedsføring ;) 

Ja, men det skal vel fint gjøres å finne en deltidsjobb som du ikke hater? : ) Håper at du finner noe som re relevant til studiet! Da får du ikke bare bedre læringsutbytte, men du får verdifull erfaring og nettverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...