Gå til innhold

Katten ble skremt og nå har den gjemt seg. Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet katt hos dyrebeskyttelsen forrige helg. De par første dagene gjemte den seg forskjellige steder og jeg lot den være i fred. Etterhvert kom den frem, den gikk rundt i stuen uten å være redd. Han begynte også å leke med garnet mitt. Og så oppdaget jeg at den var i ferd med å svelge en tråd og så fikk jeg panikk og katten ble skremt og gjemte seg på et av de faste stedene sine. Og jeg gikk etter den for å se om tråden hang ut av munnen slik at jeg kunne ta den. Katten oppfattet nok at jeg var voldsom og nå har den gjemt seg i to dager. Er redd jeg har ødelagt tilliten for alltid. Er det mulig å gjenopprette tryggheten som han begynte å få hos meg? Jeg får klappe den, men den kommer ikke ut i stuen slik den gjorde tidligere. Trenger råd og hjelp. Er kjempelei meg og hater meg selv litt for at jeg ikke beholdt roen når han spiste den tråden. 

Anonymkode: 9a1e0...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hentet katt hos dyrebeskyttelsen forrige helg. De par første dagene gjemte den seg forskjellige steder og jeg lot den være i fred. Etterhvert kom den frem, den gikk rundt i stuen uten å være redd. Han begynte også å leke med garnet mitt. Og så oppdaget jeg at den var i ferd med å svelge en tråd og så fikk jeg panikk og katten ble skremt og gjemte seg på et av de faste stedene sine. Og jeg gikk etter den for å se om tråden hang ut av munnen slik at jeg kunne ta den. Katten oppfattet nok at jeg var voldsom og nå har den gjemt seg i to dager. Er redd jeg har ødelagt tilliten for alltid. Er det mulig å gjenopprette tryggheten som han begynte å få hos meg? Jeg får klappe den, men den kommer ikke ut i stuen slik den gjorde tidligere. Trenger råd og hjelp. Er kjempelei meg og hater meg selv litt for at jeg ikke beholdt roen når han spiste den tråden. 

Bare gi den tid, det går seg til, helt sikkert. Og om den liker det er det lov å prøve å leke litt (kan anbefale "fiskestang" så han kan leke med å fange uten å komme nær deg).. Bestikkelser (kattesnop) Pleier også å hjelpe. Eller reker/torsk/roastbeef o.l.

Skrevet

Du må bare la den få tid, sånne ting kan ta tid :) Å gjem garnet, det er ikke bra om kattene spiser garn, det kan skjære i stykker tarmene. 

Anonymkode: 03d8b...c07

Skrevet

Hvordan går det? 

Anonymkode: 70c59...1a4

Skrevet
På 16.11.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det? 

Anonymkode: 70c59...1a4

Det går heldigvis rette veien :)  Jeg har brukt tid til å "prate" med den og jeg har fått lov å klappe den for første gang nå. Den har vært veldig tilbakeholden når jeg har nærmet meg med hånden tidligere (før garnepisoden), men nå er den veldig kosete og maler og står på. Men den ligger fremdeles på gjemmestedet stort sett hele dagen så håper han blir trygg nok til å komme tilbake i stuen etterhvert. Han er i stuen om nettene, da hører jeg han vandrer rundt alle veier. Jeg har gjemt garnet og aldri sette hverken katten eller meg i en sånn situasjon igjen :P 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går heldigvis rette veien :)  Jeg har brukt tid til å "prate" med den og jeg har fått lov å klappe den for første gang nå. Den har vært veldig tilbakeholden når jeg har nærmet meg med hånden tidligere (før garnepisoden), men nå er den veldig kosete og maler og står på. Men den ligger fremdeles på gjemmestedet stort sett hele dagen så håper han blir trygg nok til å komme tilbake i stuen etterhvert. Han er i stuen om nettene, da hører jeg han vandrer rundt alle veier. Jeg har gjemt garnet og aldri sette hverken katten eller meg i en sånn situasjon igjen :P 

Går seg til detta ☺️ Noen katter trenger bare mye tid. Veldig bra at den kommer frem om nettene, da tyder det på at den liker å undersøke, så lenge den får gjøre det i sitt eget tempo :) 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går seg til detta ☺️ Noen katter trenger bare mye tid. Veldig bra at den kommer frem om nettene, da tyder det på at den liker å undersøke, så lenge den får gjøre det i sitt eget tempo :) 

Ja, han trenger nok en del tid. Jeg var bare så fornøyd med at han begynte å komme frem på kveldene mens jeg var hjemme og at det kom ikke til å ta så lang tid å få han trygg som jeg trodde. Så skjedde det med tråden og nå føler jeg vi har begynt helt på null igjen og jeg har en ørliten frykt for at han aldri skal føle seg trygg igjen. Men det er som du sier bra at han kommer frem om nettene og han spiser og går på do. Trodde aldri jeg skulle bli glad for at en katt spiser og går på do, men sånn er livet blitt 😄 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...