AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Jeg er 100% student. Jeg er ansatt i en butikk hvor jeg har skrevet under på kontrakt som vikar i en 30%-stilling. Nå har jeg regnet ut at jeg hver måned jobber mer enn jeg skal, timene mine tilsvarer en 40-50%-stilling. Snart kommer eksamen og jeg er satt opp på mange vakter som egentlig ikke er «mine». Jeg har ikke samtykket til å ta disse vaktene, og har ikke blitt spurt om å ta vaktene først. Men jeg kan ikke bli kvitt de heller, for sjefen sier at vaktene «er mine». Jeg har jobbet i butikken i 1 år og 3 måneder. Sjefen setter heller ikke opp stillingsprosenten min, selv om det kanskje kun er snakk om en eller to måneder da jeg var nyansatt, hvor jeg faktisk jobbet 30%. Utrolig dumt at jeg da ikke kan bruke høyere prosent på CV-en når jeg i praksis jobber mer. Det viser seg også at en annen som er vikar, som er ansatt som 50%, jobber færre timer enn meg i måneden. Jeg tok dette opp med verneombudet på arbeidsplassen min, hun har snakket med sjefen min nå og vi skal ha en samtale. Sjefen mener visst at det er fullt lovlig, pga høytider, og at det er sykemeldinger inni bildet. Det gir ikke mening da jeg alltid jobber ekstra mer hver måned? Såklart er det greit med pengene, men jeg føler meg utnyttet. Jeg har ikke skrevet under på noe kontrakt hvor det står at jeg må steppe inn (uten å si ja til vaktene) ved sykemelding/høytid. Likevel forstår jeg at det er rimelig å jobbe mer om sommeren/julen. Jeg har hørt før at du ikke kan tvinge noen til å jobbe mer (hvis du faktisk dekker stillingsprosenten din den måneden). Dessuten gidder ikke sjefen min å ansette ringevikarer, selv om det er behov og økonomien tilsier at vi kan ha ringevikarer. De er skeptiske til ringevikarer da de trenger folk som kan nok om produktene vi selger. Har jeg noe jeg skulle sagt? Anonymkode: a3bd9...fe9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Når det har gjort seg gjeldende over tid så har du helt klart en sak på det, ja. Du skal ikke trenge å jobbe over din stillingsprosent hvis du ikke ønsker det og det er ikke ditt problem at ledelsen ikke har er fungerende system på dette. Sjefen har et forklaringsproblem og det er viktig å stå på saken når hn begynner å legge fram usaklige argumenter. Gjengjelding ved å gi deg mindre vakter er heller ikke lov, da skal du permitteres eller sies opp. Anonymkode: af49f...e44
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det har gjort seg gjeldende over tid så har du helt klart en sak på det, ja. Du skal ikke trenge å jobbe over din stillingsprosent hvis du ikke ønsker det og det er ikke ditt problem at ledelsen ikke har er fungerende system på dette. Sjefen har et forklaringsproblem og det er viktig å stå på saken når hn begynner å legge fram usaklige argumenter. Gjengjelding ved å gi deg mindre vakter er heller ikke lov, da skal du permitteres eller sies opp. Anonymkode: af49f...e44 Har du kilder på dette? Jeg er helt enig, men sjefen sier hun har bevis på at dette er fullt lovlig. Men det står ingenting i kontrakten min om dette. Et av argumentene er at det ble sagt på intervju at man kan komme til å måtte jobbe ekstra. Men det mener jeg er noe annet igjen (og det er ikke avtalt skriftlig). TS Anonymkode: a3bd9...fe9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 Les: https://www.dagbladet.no/tema/jobber-du-mer-enn-du-egentlig-skal/60821883 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/ Ikke la deg unytte, brukt fakta. Opplys din leder. Anonymkode: de5b5...f3a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #5 Skrevet 16. november 2018 http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-6-overtid/ Det du gjør kalles merarbeid og ligger i samme område som overtid i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: cbad0...3bb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 Om du jevnlig har jobbet mer enn 20% kan du kreve at stillingsprosenten din blir omregnet til det du faktisk jobber. Hvor lenge har du jobbet der? Arbeidsgiver kan (være rasshøl) og kalle det merarbeid/overtid, men da må det være for en begrenset periode (f.eks jul) og han må ha prøvd å fylle stillingene med nye ansatte eller andre tilkallingsvikarer før han har retten på sin side. Anonymkode: 15de9...0f0
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du jevnlig har jobbet mer enn 20% kan du kreve at stillingsprosenten din blir omregnet til det du faktisk jobber. Hvor lenge har du jobbet der? Arbeidsgiver kan (være rasshøl) og kalle det merarbeid/overtid, men da må det være for en begrenset periode (f.eks jul) og han må ha prøvd å fylle stillingene med nye ansatte eller andre tilkallingsvikarer før han har retten på sin side. Anonymkode: 15de9...0f0 Begrenset periode, kan det være hele desember mnd eller dagene før jul og romjul? I tillegg får jeg beskjed at november også er en måned hvor man kan kreve at folk jobber ekstra (pga en dag... black friday) og pga vi nettopp har pusset opp butikken. Men vi har mangel på kunder for tiden. Jeg får det ikke helt til å stemme. Har jobber der 1 år, 3 måneder. Jeg snakket med professoren min på universitetet i historie (som har peiling på lover og regler). Han sa at det ikke var lov, og at jeg til og med kunne la være å dukke opp på jobb uten å få sparken, hvis jeg uansett dekker behovet på 30%. Det blir ikke brukt ringevikarer - de ansettes ikke. TS Anonymkode: a3bd9...fe9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-6-overtid/ Det du gjør kalles merarbeid og ligger i samme område som overtid i arbeidsmiljøloven. Anonymkode: cbad0...3bb Men alle vaktene er ikke avtalt på forhånd? Det kan jo umulig være lov. TS Anonymkode: a3bd9...fe9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrolig dumt at jeg da ikke kan bruke høyere prosent på CV-en når jeg i praksis jobber mer. Anonymkode: a3bd9...fe9 Jeg vil bare kommentere dette. Dette er hva du gjør det til. Du kan spin this til å bli positivt uansett. Det er bare å skrive at du hadde 30% fast stilling, men at du tok på deg så mye ekstra at du i praksis jobbet 50%. Det viser at du stiller opp og tar i et tak, og er fleksibel. Anonymkode: 21e11...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 Jeg vil tipse deg om å kontakte arbeidstilsynet. De har en egen gruppe som svarer på akkurat slike spørsmål og hjelper deg videre. Telefonnummer 73 19 97 00 og tast 1. Hyggelige folk som svarer deg på alle spørsmål og rettigheter, plikter og arbeidsmiljø. Om de synes saken er alvorlig nok vil de anbefale degå sende inn tips. Du kan være fullstendig anonym og trenger ikkeå di hverken hvem du er, hvor du bor eller hvem du jobber for. Anonymkode: 15de9...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tipse deg om å kontakte arbeidstilsynet. De har en egen gruppe som svarer på akkurat slike spørsmål og hjelper deg videre. Telefonnummer 73 19 97 00 og tast 1. Hyggelige folk som svarer deg på alle spørsmål og rettigheter, plikter og arbeidsmiljø. Om de synes saken er alvorlig nok vil de anbefale degå sende inn tips. Du kan være fullstendig anonym og trenger ikkeå di hverken hvem du er, hvor du bor eller hvem du jobber for. Anonymkode: 15de9...0f0 Tusen takk!! Det skal jeg gjøre 🙂 Anonymkode: a3bd9...fe9
Knirke Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil bare kommentere dette. Dette er hva du gjør det til. Du kan spin this til å bli positivt uansett. Det er bare å skrive at du hadde 30% fast stilling, men at du tok på deg så mye ekstra at du i praksis jobbet 50%. Det viser at du stiller opp og tar i et tak, og er fleksibel. Anonymkode: 21e11...dbf TS trenger ikke føre opp prosent på cv’en i det hele tatt, for det er ikke noe arbeidsgiver bryr seg om. Det holder i massevis å skrive «deltid ved siden av studier».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå