Gå til innhold

Når skal man gripe inn eller skal hundene få ordne opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder. Ikke ofte, men innimellom, så "krangler" de. Kan feks glefse (ikke bite) mot hverandre. Feks når ene hunden prøver å jokke på den andre. Da hopper den som blir glefset mot raskt tilbake  

Når skal man bryte inn og nær skal de få lov å ordne opp selv? 

Anonymkode: 3d2b0...1af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

la dem ordne opp selv. Til et visst punkt hvertfall.

De fleste hunder glefser etter den de ønsker å si ifra til. Det betyr ikke at de faktisk ønsker å bite den andre. Dersom begge flyr på hverandre og biter og bjeffer heftig mot hverandre burde du gripe inn. Siden du sier at den ene gir seg med en gang, er det ikke noe problem. 

Og det å jokke på en annen hund er veldig "uhøflig" i hundeverden. Det betyr at den ønsker å dominere den andre. Skjønner odt at hunden ønsker å si ifra. 

Skrevet

Som mlifjeld sier, så er glefsing bare bruk av språk. Så lenge den andre da trekker seg unna og det ikke blir noe mer enn det, så gjør det ikke noe.

Men hvis de fortsetter med å plage hverandre slik at det blir mye glefsing, knurring og generelt amper stemning så ville jeg gått inn og separert dem. Få dem til å legge seg ned på hvert sitt sted og gi hverandre litt fred.

Når det kommer til ting som jokking, så kommer det av stress, ikke dominans. Jeg ville derfor forsøkt å være litt i forkant og sett hvilke situasjoner som utløser jokking. Før dere går på tur? Når dere kommer hjem fra tur? Etter lek eller mat? Hvis dere klarer se noe mønster så kan dere være i forkant og forhindre det ved å fjerne den hunden som jokker og gi den noe annet å holde på med som roer ned (tyggebein, f.eks. Hvis hundene har ressursforsvar så kan de få i hvert sitt rom) før den begynner å jokke. 

• Liker 3
Skrevet

Noen hunder har dårlig sosiale antenner, de har altså ikke lært å respektere den andre hunden. Det man kan gjøre hvis man ser smågnaginga mot hverandre skjer ofte, er at du legger inn et fredsflagg, det vil si at du som eier kontrollerer situasjonen uavhengig av hva de to partene ønsker. Er det en leke eller liggeplass de kontant krangler over, så det blir dårlig stemning og ingen av de finner ut hvem som egentlig skal ha den, så hadde jeg lært dem å dele, eller korrigert dem når de gjorde det mot hverandre, og gitt kommando som de fullfører, som å ligge ved hverandre og så rose. Jeg har hunder som har lært seg å ikke mase på andre hunder ute når vi møter andre hunder, trekker de seg unna så skal mine vike tilbake, men har UENDELIG mange ganger opplevd at andre hunder aldri respekterer mine, det er lite trivelig for mine hunder, men veldig morsomt for den andre. Det skal gå begge veier. Jeg hadde stoppet det ser man ingen ende på det, å knurre/senke hode/stivner for å uttrykke en følelse, den andre respekterer, og at det ikke skjer ofte og jevnlig ser jeg på som sundt og naturlig hundeatferd, men skjer det hele tiden og gjerne på alt mot hverandre så er det ikke balanse og harmoni dem i mellom, og da hadde jeg brutt inn for å nettopp skape dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...