AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Min familie er ikke sånn nær, som mange andre er. Da jeg vokste opp var vi vel det som kalles dysfunksjonell, med ei sint misfornøyd mamma og en pappa som jobbet borte og sjelden var tilstede. Denne julen reiser foreldrene mine til utlandet og bror feirer med kjæresten og hennes familie. Jeg har ikke særlig kontakt med øvrig slekt, så det blir meg og lille datteren min på sju år, som skal feire jul sammen. Det er forsåvidt greit det, før jeg fikk henne, feira jeg jul alene noen ganger, og vi har feira jul alene da hun var både to og tre år. Pappaen hennes er ikke en del av livet vårt. Men nå er hun sju, og jeg vil så himla gjerne gi henne gode juleminner. Jeg elsker den ideen om en varm magisk jul, og ønsker så det for henne. Jeg har alltid gått i kirka på julaften. Det gjorde jeg med ei bestemor da jeg var lita, og har fortsatt med det. Så det skal vi. Ribbe og alt det skal vi spise, og riskrem med mandel i. Noen pakker skal jeg lage til oss, og litt sånn. Men er det noen som har noen ideer om ting som er fine for en familie på 2, å gjøre de andre dagene i julen? Noe som lager fine minner og ikke koster så mye? Anonymkode: 4fee5...c63
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 Liker hun å gjøre noe som du kan gjøre med henne? Se film sammen? gjøre noe i snøen(om dere har snø), Før julaften kan dere jo pynte til jul, bake pepperkake, pynte pepperkakehus, osv. Liker hun å bli lest for? Kan du jo lese noen julehistorier(eller noe annet hun liker). Du kan låne bøker på biblioteket. Liker hun tegneserier? Kan låne det på biblioteket også. Selv likte jeg å lage snølykt da jeg var liten. Anonymkode: b2938...2fb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Liker hun å gjøre noe som du kan gjøre med henne? Se film sammen? gjøre noe i snøen(om dere har snø), Før julaften kan dere jo pynte til jul, bake pepperkake, pynte pepperkakehus, osv. Liker hun å bli lest for? Kan du jo lese noen julehistorier(eller noe annet hun liker). Du kan låne bøker på biblioteket. Liker hun tegneserier? Kan låne det på biblioteket også. Selv likte jeg å lage snølykt da jeg var liten. Anonymkode: b2938...2fb Edit: Gode juleminner er jo bare at man har hatt gode minner fra julen. 7-åringen kan ha fantastiske minner selv om julen blir feiret kun med mamma og det ikke er så stort budsjett. Anonymkode: b2938...2fb 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min familie er ikke sånn nær, som mange andre er. Da jeg vokste opp var vi vel det som kalles dysfunksjonell, med ei sint misfornøyd mamma og en pappa som jobbet borte og sjelden var tilstede. Denne julen reiser foreldrene mine til utlandet og bror feirer med kjæresten og hennes familie. Jeg har ikke særlig kontakt med øvrig slekt, så det blir meg og lille datteren min på sju år, som skal feire jul sammen. Det er forsåvidt greit det, før jeg fikk henne, feira jeg jul alene noen ganger, og vi har feira jul alene da hun var både to og tre år. Pappaen hennes er ikke en del av livet vårt. Men nå er hun sju, og jeg vil så himla gjerne gi henne gode juleminner. Jeg elsker den ideen om en varm magisk jul, og ønsker så det for henne. Jeg har alltid gått i kirka på julaften. Det gjorde jeg med ei bestemor da jeg var lita, og har fortsatt med det. Så det skal vi. Ribbe og alt det skal vi spise, og riskrem med mandel i. Noen pakker skal jeg lage til oss, og litt sånn. Men er det noen som har noen ideer om ting som er fine for en familie på 2, å gjøre de andre dagene i julen? Noe som lager fine minner og ikke koster så mye? Anonymkode: 4fee5...c63 Vil gi deg en stor god klem ❤️ Det der er vondt. Jeg er i samme situasjon bare at jeg har samboeren min også. Men ingen familie, ingen familiemiddager i jula. Det vi har tenkt å gjøre på selve julaften er å ta på koseklær, spise god middag og legge masse dyner og puter foran tvn og kose oss med julefilmer. Vi skal åpne gaver, sette på julemusikk og kose oss. Ellers har vi planer om å dra på gravene til ulike familiemedlemmer og sette opp lys. Så vet barnet vårt at vi ikke er alene og at vi setter pris på de menneskene som har vært i livene våres. Vi har også tenkt å besøke litt venner. Så blir det vel noe morro med snø- ake, ski, snømenn etc , vis vi får snø. Grille ute, Litt bowling, god mat, kanskje ta en tur til byen og se på julestemningen å ta en kakao. Håper dere får en flott jul ❤️❤️ Anonymkode: d2ba0...eef 1
Kriska Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 Hvor i landet bor du, kunne gjerne tenkt med å gitt en liten julegave til din datter ♡ 6
Summ Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Gå på skøyter, ski, lekeland, gå til sentrum og kjøp ferske boller og kakao og gå rundt i «skumringstimen/blåtimen», snømann, lag kakao hjemme og se film, dra på arrangementer med pepperkakebaking, juleverksted, osv. dra på eldrehjem og hils på de gamle som blir utrolig glade for besøk av barn? Bak noe hjemme sammen, og ta med å gi til de? Eller øv på en sang hun kan synge for de, og kle henne som en nissejente. Slikt setter de eldre stor pris på. gå julebukk, det er det mange hjemmeboende eldre som syns er utrolig koselig! Det er det de er vandt til. Dra på kino. lag julepynt. lag julepynt og ta med på et julemarked, ha bod selv, og gi pengene til veldedighet. Ta med kakao og bollet ol, og gå en tur i nærmiljøet. ta en kjøretur til en annen by/tettsted og opplev et nytt sted. det er så mye koselig dere kan gjøre! Jeg og barna mine drar på eldrehjem hvert år etter kirken på juleaften, og har med boller til de eldre, så forteller de hva de skal gjøre på kvelden, hva slags forventninger de har, og hva de skal ha på seg, osv. Så avslutter de med en sang. Man ser de eldre koser aeg og blir takknemlige. Ingenting gleder mer enn å glede andre! 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 Hvert år er det mange familier som inviterer til julefeiring sammen med seg. Pleier å stå kontaktinfo i avisene, noen skriver på finn.no og noe har jeg sett vg har laget nettsted for, så man kan skrive inn og melde sin interesse fortelle litt om seg selv. Har vurdert det selv mange ganger, først som enslig uten familie og nå som alenemor til en liten en. Har aldri blitt noe av for min del, men godt å vite at man ikke må feire alene hvis man ikke vil. Anonymkode: c9557...6aa 3
Engel Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 Jeg skal selv feire juleaften alene med ungene i år, for første gang. Men jeg tror det blir veldig bra jeg! Har snakket med ungene om det litt allerede, og sagt at siden det blir bare oss så kan vi gjøre akkurat som vi vil!😁 Jeg tenker at dette dermed kommer til å bli en jul de husker ekstra godt! Vi skal bestemme sammen hva vi gjør, og det kan godt hende at antrekket for dagen blir pysj, og at gavene blir åpnet tidligere enn vanlig. God mat, godterier, juleflimer og lek med julegaver står selvfølgelig på programmet. Tenker å passe på at de får et nytt brettspill eller noe vi kan kose oss med også. I romjula er vi invitert noen steder, og barna skal til faren til nyttårshelga, men om det blir kaldt/snø blir det nok en tur ut på skøyter eller ake, drikke varm kakao, kanskje en tur på kino. Ellers setter ungene erfaringsmessig stor pris på rolige dager så de kan kose seg med det de har fått til jul. Og de koser seg med at vi har tid sammen, uten stress. Det skal ikke så mye til for å glede unger. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 Hvorfor ikke kle dere pent? Kle dere i peneste juleklær (kanskje hun kan få litt veldig lett og praktisk talt usynlig skinke.. Kan være magisk for ei på 7), gå i kirken for stemning, kom hjem og se julefilmer mens middagen lages og kos dere med klementiner. Få hjelp av henne på kjøkkenet, kanskje hun kan lage en enkel dessert som gele eller sjokoladepudding mens du lager til det andre? Åpne gavene og la en gave være til dere begge fra dere begge og det kan være et brettspill eller spill til konsoll eller noe sånt, så kan dere bytte til pysj, innta sofaen, drikke kakao og rangle mens dere spiller sammen og fniser og koser dere. Anonymkode: b0476...245 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 Sminke, ikke skinke. Hjelpes. 😂 Anonymkode: b0476...245 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 13 timer siden, Kriska skrev: Hvor i landet bor du, kunne gjerne tenkt med å gitt en liten julegave til din datter ♡ Tusen takk for god tanke ❤️ Men det er ikke nødvendig. Det er nok noen som trenger det mer enn oss. Jeg har ikke mye penger, men litt har jeg, for jeg jobber full stilling 😊 Men igjen - tusen takk for tanken! Anonymkode: 4fee5...c63 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke kle dere pent? Kle dere i peneste juleklær (kanskje hun kan få litt veldig lett og praktisk talt usynlig skinke.. Kan være magisk for ei på 7), gå i kirken for stemning, kom hjem og se julefilmer mens middagen lages og kos dere med klementiner. Få hjelp av henne på kjøkkenet, kanskje hun kan lage en enkel dessert som gele eller sjokoladepudding mens du lager til det andre? Åpne gavene og la en gave være til dere begge fra dere begge og det kan være et brettspill eller spill til konsoll eller noe sånt, så kan dere bytte til pysj, innta sofaen, drikke kakao og rangle mens dere spiller sammen og fniser og koser dere. Anonymkode: b0476...245 Jo - på julaften skal vi alt det. Det jeg ønsket tips til er mer de andre dagene (og kanskje nyttårsaften) - aktiviteter vi kan gjøre sammen som skaper de litt spesielle minnene. De som gjør at det ikke savnes noe om det er bare vi, om du skjønner? Anonymkode: 4fee5...c63
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #13 Skrevet 16. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil gi deg en stor god klem ❤️ Det der er vondt. Jeg er i samme situasjon bare at jeg har samboeren min også. Men ingen familie, ingen familiemiddager i jula. Det vi har tenkt å gjøre på selve julaften er å ta på koseklær, spise god middag og legge masse dyner og puter foran tvn og kose oss med julefilmer. Vi skal åpne gaver, sette på julemusikk og kose oss. Ellers har vi planer om å dra på gravene til ulike familiemedlemmer og sette opp lys. Så vet barnet vårt at vi ikke er alene og at vi setter pris på de menneskene som har vært i livene våres. Vi har også tenkt å besøke litt venner. Så blir det vel noe morro med snø- ake, ski, snømenn etc , vis vi får snø. Grille ute, Litt bowling, god mat, kanskje ta en tur til byen og se på julestemningen å ta en kakao. Håper dere får en flott jul ❤️❤️ Anonymkode: d2ba0...eef Varme gode tanker ❤️ Og takk for dine ❤️ Julestemning i byen er en god ide! Bake boller og ta med, sammen med termos også! Dere har rett, det skal ikke all verden til for å lage litt magi! Jeg tror jeg er mest redd for å ikke være nok for henne... Kanskje jeg er det likevel!? Anonymkode: 4fee5...c63 2
lillemeg90 Skrevet 16. november 2018 #14 Skrevet 16. november 2018 Hvor bor du TS? Om du bor i nærheten av oss er det alltid plass ved bordet her! enten på julaften eller en av de andre juledagene send meg gjerne en PM! 3
Sago Skrevet 16. november 2018 #15 Skrevet 16. november 2018 Kunne du invitert noen av vennene til sjuåringen på juleselskap en formiddag i romjula? Pepperkaker og is for eksempel, men med pen oppdekning og bare for dem. Min mor gjorde det for meg et år, og jeg syntes det var helt fantastisk. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #16 Skrevet 16. november 2018 11 minutter siden, Sago skrev: Kunne du invitert noen av vennene til sjuåringen på juleselskap en formiddag i romjula? Pepperkaker og is for eksempel, men med pen oppdekning og bare for dem. Min mor gjorde det for meg et år, og jeg syntes det var helt fantastisk. Det var jo en kjempeidé! Hun er en lystig sjel som har gode venner ❤️ Takk! Anonymkode: 4fee5...c63 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #17 Skrevet 16. november 2018 25 minutter siden, lillemeg90 skrev: Hvor bor du TS? Om du bor i nærheten av oss er det alltid plass ved bordet her! enten på julaften eller en av de andre juledagene send meg gjerne en PM! Tusen takk for tanken. Jeg er ikke så god på nære relasjoner og har derfor ikke nære venner, og det ville nok blitt litt kleint for meg å oppsøke fremmede mennesker for samvær. Men tusen takk for tanken ❤️ Anonymkode: 4fee5...c63
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #18 Skrevet 16. november 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Varme gode tanker ❤️ Og takk for dine ❤️ Julestemning i byen er en god ide! Bake boller og ta med, sammen med termos også! Dere har rett, det skal ikke all verden til for å lage litt magi! Jeg tror jeg er mest redd for å ikke være nok for henne... Kanskje jeg er det likevel!? Anonymkode: 4fee5...c63 Du er mer enn nok, og aller viktigst 😉 Se på muligheten for å bygge tradisjoner - for meg er det tradisjonene de gode minnene og julefølelsen bunner i. Jeg likte godt ideen om et nytt brettspill, det kan lett bygges til en tradisjon som vokser med barnet. Jeg får skikkelig godfølelse av tanken på å spille 'årets spill' og spise julegodis, drikke brus og slappe av etter middag og gaver. Anonymkode: fdbc8...cd1 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 16. november 2018 #19 Skrevet 16. november 2018 Forslag: Det går an på noen av bildebutikkene (Japan Photo, kanskje, eller andre) å kjøpe puslespill med egne bilde-motiv på. At du laster det opp på dataen/skjermen, det bildet du vil puslespillet skal bestå av. Hvis du har noen fine bilder av jenta di sammen med deg, så kan kanskje det være en hyggelig opplevelse?
AwkwardAlice Skrevet 16. november 2018 #20 Skrevet 16. november 2018 Brettspill (enten med deg eller sammen med vennene sine) Julemarked Lage god julefrokost, invitere venner etc. Kino Lage julepynt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå