Gå til innhold

Hva slags hjelp kan man få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med et barn på 11 år, far har barnet bare en helg i måneden, og vil ikke ha barnet mer. Jeg er kronisk syk, og det siste året har det vært skikkelig ille. Samtidig er 11 åringen under utredning, har mest sannsynlig et syndrom. Jeg føler at nå klarer jeg ikke det jeg må lenger, jeg må få hjelp. Men hva slags hjelp kan man få? Og hvem kontakter man?

Anonymkode: 29416...1e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kontakte helsesøster. Hun vet nok hva din kommune kan tilby av avlastning, støttekontakt eller lignende. 

Anonymkode: 81e73...d2b

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke ha barnet mer? Fy faen. Jeg fatter ikke noen folk altså!

Anonymkode: 72179...c9d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har avlastning via barnevernet, datteren min er svært krevende pga ADHD, og jeg sliter med utmattelse, angst og depresjon. De helgene helt for meg selv, gjør virkelig underverker for min kapasitet. 

Anonymkode: 13db0...b29

• Liker 1
Skrevet

Kontakt helsesøster eller BV. Be om hjelp. Ingen skam det. Lykke til!

Anonymkode: f1f93...e59

• Liker 1
Skrevet

Avlastning via barnevernet fås kun med bakgrunn i BARNETS behov, ikke fordi foreldrene er slitne. Det er som regel tildelingsenheten i kommunen som kommer inn i tilfeller som du beskriver. 

Kontakt barnevernet og spør, min erfaring er at de sitter med best og mest kunnskap om hva du bør gjøre nå, hva slags muligheter som fins. 

Dessverre er det ikke enkelt å få hjelp, faktisk utrolig vanskelig. Ting tar tid. 

I mellomtiden bør du kanskje vurdere full sykemelding, hvis du ikke allerede har det.

Jeg er også i en vanskelig situasjon, og vet hva du snakker om. Sender en klem. 

Gjest BearMama
Skrevet
23 minutter siden, Tatja skrev:

Avlastning via barnevernet fås kun med bakgrunn i BARNETS behov, ikke fordi foreldrene er slitne. Det er som regel tildelingsenheten i kommunen som kommer inn i tilfeller som du beskriver. 

Kontakt barnevernet og spør, min erfaring er at de sitter med best og mest kunnskap om hva du bør gjøre nå, hva slags muligheter som fins. 

Dessverre er det ikke enkelt å få hjelp, faktisk utrolig vanskelig. Ting tar tid. 

I mellomtiden bør du kanskje vurdere full sykemelding, hvis du ikke allerede har det.

Jeg er også i en vanskelig situasjon, og vet hva du snakker om. Sender en klem. 

Det blir vel barnets behov om mor blir utbrent....?

Men start med å rådføre deg med barnevernet. Om barnet har en diagnose eller tilstand som gjør det ekstra utfordrende så kan en få støttekontakt/avlaster som kan ta barnet med på aktiviteter, sitte barnevakt i blandt etc. Du skal få en egen kontakt person når barnet utredes og når diagnose er satt så får en en konkret plan videre med tiltak som skal gjøres videre.

Har barnet ekstra hjelpebehov kan en også få hjelpestønad og ledsagerbevis.

Skrevet
13 minutter siden, BearMama skrev:

Det blir vel barnets behov om mor blir utbrent....?

Men start med å rådføre deg med barnevernet. Om barnet har en diagnose eller tilstand som gjør det ekstra utfordrende så kan en få støttekontakt/avlaster som kan ta barnet med på aktiviteter, sitte barnevakt i blandt etc. Du skal få en egen kontakt person når barnet utredes og når diagnose er satt så får en en konkret plan videre med tiltak som skal gjøres videre.

Har barnet ekstra hjelpebehov kan en også få hjelpestønad og ledsagerbevis.

Kort forklart, så må barnet ha tydelige utfordringer, før bv vurderer hjelp derfra. Det er altså ikke nok at mor sliter, selv om jeg logisk sett mener at de behovene går hånd i hånd. 

Skrevet
1 minutt siden, Tatja skrev:

Kort forklart, så må barnet ha tydelige utfordringer, før bv vurderer hjelp derfra. Det er altså ikke nok at mor sliter, selv om jeg logisk sett mener at de behovene går hånd i hånd. 

Tull og tøys. 

Anonymkode: 40430...2fc

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, Tatja skrev:

Her er det snakk om diagnose og utredning i tillegg. Og selv om noen ikke får tilbud av barnevernet så kan barnevernet hjelpe med andre råd og muligheter.

Ville uansett strakt ut en hånd til barnevernet og fortalt hvordan ståa er. Om hun er på randen til å bli sykemeldt fordi ungen er ekstremt utfordrende og ikke har noe familie å støtte seg til så kan det hende at barnevernet vil gi henne hjelp. 

Blir for dumt å anta at de ikke gjør det og dermed la være å spørre.

Skrevet
9 minutter siden, BearMama skrev:

Her er det snakk om diagnose og utredning i tillegg. Og selv om noen ikke får tilbud av barnevernet så kan barnevernet hjelpe med andre råd og muligheter.

Ville uansett strakt ut en hånd til barnevernet og fortalt hvordan ståa er. Om hun er på randen til å bli sykemeldt fordi ungen er ekstremt utfordrende og ikke har noe familie å støtte seg til så kan det hende at barnevernet vil gi henne hjelp. 

Blir for dumt å anta at de ikke gjør det og dermed la være å spørre.

Ja det er det også jeg har foreslått for TS; få råd fra bv. Vi har gått veien, og vet at bv er rett instans for råd og veiledning.

Men vi vet også at det er barnets, ikke mors, behov de ser på når de vurderer avlastning. Det sa de til oss senest i møte for et par dager siden. 

Gjest BearMama
Skrevet
2 minutter siden, Tatja skrev:

Ja det er det også jeg har foreslått for TS; få råd fra bv. Vi har gått veien, og vet at bv er rett instans for råd og veiledning.

Men vi vet også at det er barnets, ikke mors, behov de ser på når de vurderer avlastning. Det sa de til oss senest i møte for et par dager siden. 

Men om mor ikke fungerer så blir det barnets behov at mor får hjelp til evt avlastning....det går hånd i hånd. 

Nå aner jeg ikke din situasjon, men er du helt alene med et barn som har diagnose?

Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Men om mor ikke fungerer så blir det barnets behov at mor får hjelp til evt avlastning....det går hånd i hånd. 

Nå aner jeg ikke din situasjon, men er du helt alene med et barn som har diagnose?

Vi har barn med diagnose, og er to utslitte foreldre. Har flere små barn. 

Gjest BearMama
Skrevet
17 minutter siden, Tatja skrev:

Vi har barn med diagnose, og er to utslitte foreldre. Har flere små barn. 

Men dere er to. Har dere familie?

Om barnet har diagnose så kan dere ha noen muligheter via bup/habu angående støttekontakt(kommer litt an på alder og diagnose). 

Får dere hjelpestønad? 

Skrevet
10 timer siden, Tatja skrev:

Hvor grensen går for å kunne få avlastning via barnevernet, kommer an på ressursene i det enkelte distrikt. 

Jeg ga tydelig beskjed til bv, da de anbefalte at overnatting hos far opphørte. 'Da må jeg få avlastning, ellers vil ikke jeg makte å ivareta henne på sikt.' I vedtaket står det både at vesla vil ha godt av å utvide nettverket og ha flere voksne å spille på, og at jeg vil kunne yte mer som mor ved å ha tid til å hensynta meg selv.

Anonymkode: 13db0...b29

Skrevet

Mulig det er annerledes nå, men for 5 år siden fikk jeg besøkshjem for barnet mitt en helg i mnd. Jeg hadde utfordringer med helsen og vært alene med barnet hele tiden. Ikke noe galt med barnet, men kun min helse som var saken her, og jeg fikk besøkshjem. Tenker BV ser på et helhetsbilde, så ta en tlf til BV TS. Håper du får det du trenger. Er også noe som heter Home Start, der er det også mulighet for noe hjelp.

Anonymkode: 2b00c...f90

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...