Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn :) Og sitter nå og snakker om hvordan vi ønsker å fordele permisjonen. Vi er litt grønne på dette. I utgangspunktet er vi ganske fleksible. Det som gjør det utfordrende er at samboer tjener en del mer enn maksgrensa til NAV, slik at vi kommer til å få mindre utbetalt enn vanlig når han tar ut permisjon. Noen som har innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Mojahe skrev:

Vi venter vårt første barn :) Og sitter nå og snakker om hvordan vi ønsker å fordele permisjonen. Vi er litt grønne på dette. I utgangspunktet er vi ganske fleksible. Det som gjør det utfordrende er at samboer tjener en del mer enn maksgrensa til NAV, slik at vi kommer til å få mindre utbetalt enn vanlig når han tar ut permisjon. Noen som har innspill? 

100% utbetaling hvor dere legger av 20% selv hver måned, mor tar hele fellesperioden + 2,5 mnd ulønnet permisjon. Far tar sine 15 uker. Da har dere like lang permisjon som ved 80% utbetaling men far slipper å få enda lavere utbetaling enn det han taper mtp maxgrensa og dere får totalt sett utbetalt mye mer enn ved 80% permisjon.

The only way to go i den situasjonen, hvis dere tenker på økonomien.

Anonymkode: 95bc2...5db

• Liker 1
Skrevet

Start med å undersøke hvorvidt hans arbeidsgiver dekker beløpet mellom maksgrensa til NAV og hans lønn, vet det finnes arbeidsgivere (i det private) som gjør nettopp det. 

Gratulerer :)

• Liker 2
Skrevet

Vi delte slik:

Da baby var 4 mnd begynte mor å jobbe en dag i uka og far tok ut pappapermisjon den ene dagen i uka. Mor sin permisjon ble på denne måten "lengere" (tok lengere tid inn i neste år før dagene var oppbrukt), og man ville merket lite til et evt. Inntektstap for far når det spres ut over tid. Men er dere sikker på at ikke far sin arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom lønn og tilbakebetalingen fra nav? Mange gjør det.

Jeg likte godt å være med på arbeidsplassen min nesten hele tiden, var veldig lett å gå tilbake i full jobb da babyen var 14 mnd når jeg ikke hadde gått glipp av alt et helt år. 

Dette var barn nummer tre og min beste permisjon.

Anonymkode: 87317...a56

Skrevet
4 minutter siden, Høna79 said:

Start med å undersøke hvorvidt hans arbeidsgiver dekker beløpet mellom maksgrensa til NAV og hans lønn, vet det finnes arbeidsgivere (i det private) som gjør nettopp det. 

Gratulerer :)

Se fleste jeg kjenner til dekker mellomlegget 

Anonymkode: c795d...1f8

Skrevet

For at du ikke skal tape sosiale rettigheter ville jeg gradert fars permisjon mens du tok delvis ulønnet.

Anonymkode: c795d...1f8

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% utbetaling hvor dere legger av 20% selv hver måned, mor tar hele fellesperioden + 2,5 mnd ulønnet permisjon. Far tar sine 15 uker. Da har dere like lang permisjon som ved 80% utbetaling men far slipper å få enda lavere utbetaling enn det han taper mtp maxgrensa og dere får totalt sett utbetalt mye mer enn ved 80% permisjon.

The only way to go i den situasjonen, hvis dere tenker på økonomien.

Må bare understreke at det såklart gjelder hvis dere ønsker sammenhengende permisjon.

Skrevet

Støtter at dere starter med å sjekke reglene på fars arbeidsplass. De fleste jeg kjenner som tjener over 6G har fått dette dekker av arbeidsgiver (meg selv inkludert)

• Liker 2
Skrevet

Takk for innspill. Det skal vi helt klart sjekke 😊

Si at det økonomiske ikke har noe å si: hva er best for barnets beste mtp hvordan felllesperioden deles? Hvor lenge bør babyen ammes?

Skrevet

Det anbefales amming i 1 år.  Jeg ammet mye frem til 8-9 mnd så ble det litt mindre.

Anonymkode: 3f239...8b5

Skrevet
2 timer siden, Mojahe skrev:

Si at det økonomiske ikke har noe å si: hva er best for barnets beste mtp hvordan felllesperioden deles? Hvor lenge bør babyen ammes?

Her får du nok like mange ulike meninger som du får svar 😊

Jeg begynte å jobbe da mini var 8 mnd og ammet til han var 1.5. Det funket veldig fint for oss

Skrevet
3 hours ago, Mojahe said:

Fullamming anbefales i 6 mnd. Amming ved siden av fast føde i 1-2 år etter det  

Anonymkode: 8f29c...940

Skrevet
3 timer siden, Mojahe skrev:

Her gjør vi det slik jeg nevnte over her med 100% uttak, sette av 20%, 2,5 mnd ubetalt, 4 uker ferie og pappaperm. Når far er i pappaperm så skal jeg jobbe 66% med 1 time ammefri, så rundt 50% i praksis. Da får jeg ammet til hun er 1 år og mere tid med barnet. Videre så får vi se om vi får barnehageplass eller ikke, får vi ikke det så må jeg gå hjemme uten lønn i 7 mnd.. 

Min første ammet fortsatt mye da han var 8 mnd gammel, ammet han til han var 1 år.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe igjen da min eldste var 8 mnd, og syns personlig det var for tidlig. Ammet fortsatt mye og jobbet så langt unna hjemmet at jeg ikke kunne ta ammefri ila dagen. Barn nr to var 10 mnd da jeg begynte i jobb igjen, og jeg er veldig glad for det, for han nektet fast føde fram til han var 9 mnd, og han tok ikke flaske... Hadde vært veldig stress å skulle tilbake til jobb etter 8 mnd da. Denne gangen vil babyen være nesten et år når jeg begynner på jobb igjen. Som du ser, hadde jeg en tanke om å ikke være alt for lenge borte fra arbeidslivet første gang og far tok godt mer enn sin kvote. Men opplevde det som unødig stressende, og har derfor valgt lengre permisjoner for min del med de andre. Jeg trives også bedre hjemme med barn enn mannen min, så det var ikke noe han sa noe på heller, selv om han har likt seg godt i pappaperm. Og han tar fortsatt mer en sin kvote denne gangen, så er ikke sånn at jeg syns far skal ta så lite som mulig heller. Men vi har uansett måttet ta noe ulønnet for å få ting til å gå rundt fram til bhg-plass. 

Skjønner at det er vanskelig å vite hva som blir best når det er første barnet, da, for folk tenker veldig forskjellig her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...