Gå til innhold

Lus på 3.uka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fant flere levende lus og egg i håret på jenta vår(6år) mandag 29.10. vi tok straks kur fra apoteket,og har daglig gredd håret morgen og kveld.skolen fikk beskjed med en gang. Tok ny kur som anbefalt av apoteket. Vi bytter sengetøy daglig,putter kosedyr, børster,kammer ,luer, og skjerf i fryseren over natten. Vi støvsuger rommer og senga hennes daglig. Vi befynner nå å bli litt lei siden jeg senesr i dag fant 6levende lus og egg i håret hennes....hva gjør vi feil siden hun ikke blir kvitt dette? 

Anonymkode: ed973...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....jeg har sjekket meg selv og resten av familien samtidig,men ingen funn hos andre enn datter ...

Skrevet

Kanskje lusene er resistente mot middelet dere bruker? 

Anonymkode: 57d01...4d7

Skrevet

Spørr henne litt ut: hvem hun er med på skolen, om hun låner ting av andre osv. Om de pleier ordne håret på hverandre osv.

Anonymkode: 8cc53...3b4

Skrevet

Resistens mot lusemiddelet, prøv et annet. 

Anonymkode: a759c...66a

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan vi gjøre da ? Apoteket vårt har bare sjampo som skal virke i 15min og brukes på nytt etter 8-10dager....

Skrevet

Jeg har faktisk sett luseshampo også på REMA, sjekk om det er en annen sort. 

Det kan også hjelpe å pøse på med balsam i håret når det er vått, og gre gjennom mange ganger med lusekammen. Kjøp en billig stooor flaske med balsam på Europris el. Eggene skal visstnok slite med å holde seg fast i balsamglatt hår som blir gredd. 

Jeg har også i luse-hysteri kjøpt en luse-zapper på apoteket : en dings som går på batteri som man drar gjennom håret og som visstnok dreper evt lus den finner på sin vei med 'støt'. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

.....jeg har sjekket meg selv og resten av familien samtidig,men ingen funn hos andre enn datter ...

Hele familien må jo ta, ellers nytter det jo ikke. Og så må du bruke den blanke glassflasken som skal sitte i over natten. Shampooen er ikke sterk nok. 

Du kan også gjøre som vi gjorde; ta noen dråper av kuren og blande med shampooen ca annenhver dag mellom de to hovedkurene. Skal love deg lusa forsvant. 

Men du MÅ kjøpe til alle, og dere må ta samtidig. Ellers smitter dere hverandre, og sprer lusen utover til oss andre. 

Vær supergrundig med alle i fam. Vi andre vil ikke ha lus.

Anonymkode: d2c33...a0c

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hele familien må jo ta, ellers nytter det jo ikke. Og så må du bruke den blanke glassflasken som skal sitte i over natten. Shampooen er ikke sterk nok. 

Du kan også gjøre som vi gjorde; ta noen dråper av kuren og blande med shampooen ca annenhver dag mellom de to hovedkurene. Skal love deg lusa forsvant. 

Men du MÅ kjøpe til alle, og dere må ta samtidig. Ellers smitter dere hverandre, og sprer lusen utover til oss andre. 

Blande med VANLIG shampoo aldså.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blande med VANLIG shampoo aldså.

Og får du ikke tak i den sterkeste lusekuren der du bor, drar du videre til neste nærmeste apotek. Eller neste der igjen. Lusa må vekk, av hensyn til andre.

Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare den som har påvist lus skal behandles. Det er jo kun en i familien som har lus, ergo de driver ikke å smitter hverandre frem og tilbake. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fant flere levende lus og egg i håret på jenta vår(6år) mandag 29.10. vi tok straks kur fra apoteket,og har daglig gredd håret morgen og kveld.skolen fikk beskjed med en gang. Tok ny kur som anbefalt av apoteket. Vi bytter sengetøy daglig,putter kosedyr, børster,kammer ,luer, og skjerf i fryseren over natten. Vi støvsuger rommer og senga hennes daglig. Vi befynner nå å bli litt lei siden jeg senesr i dag fant 6levende lus og egg i håret hennes....hva gjør vi feil siden hun ikke blir kvitt dette? 

Gre, gre og gre - med lusekam! Det er den beste metoden! Helt pyton for ungen, men du MÅ gre hver dag. Kun slik har vi fått bukt med lusa.

• Liker 2
Skrevet

Bestill annet middel på apotek på nett om du ikke kommer deg på et annet apotek. I mellomtiden grer du alt håret minst en gang i døgnet med lusekam og passer på at hun alltid har håret i strikk/fletter. 

Vi har alltid blitt kvitt lus etter først en behandling og så ny behandling etter x antall dager som står på pakka. 

Skrevet

Vi grer morgen og kveld og har gjort det siden vi fant lus. Hvilken glassflaske? Vi har tatt ny kur etter 5dagee(apoteket foreslo det siden egget bruker 6dager på å klekkes. Opplever at vi ikke gjør så mye dårlig arbeid men vi kan sikkert gjøre mer altså.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Annet lusemiddel kanskje? 

Og, kan dere stole på at ikke det er andre på skolen som er like flinke til å gjøre jobben med å bli kvitt lusa? Ta problemet opp med skolen og be det sendes ut nytt varsel. På skolen vår var det for noen år siden umulig å bli kvitt lusa, tilslutt tok helsesøster på skolen å sjekket alle elevene for lus, først da fikk man bukt med problemet siden elevene med lus ble fulgt ekstra opp... 

Lykke til, det er noe herk 😥

Anonymkode: ac9c2...e81

• Liker 1
Skrevet

Tror lusemiddel i glassflaske heter Prioderm....? Ta det med en klype salt, men.... 

Hva har dere brukt nå? Linicin eller noe sånt? Er dårlig på å huske sånne navn 😉

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annet lusemiddel kanskje? 

Og, kan dere stole på at ikke det er andre på skolen som er like flinke til å gjøre jobben med å bli kvitt lusa? Ta problemet opp med skolen og be det sendes ut nytt varsel. På skolen vår var det for noen år siden umulig å bli kvitt lusa, tilslutt tok helsesøster på skolen å sjekket alle elevene for lus, først da fikk man bukt med problemet siden elevene med lus ble fulgt ekstra opp... 

Lykke til, det er noe herk 😥

Anonymkode: ac9c2...e81

Har sendt en mail til kontaktlærer nå og forklart situasjonen. Ønsker de sender ut en ny oppmuntring om å sjekke daglig...  

Ts

Skrevet

Også lurer jeg på om dere har tatt kur nr 2 for tidlig... Mener vi har tatt etter 8-10 dager.... Eggene skal rekke å klekke men ikke rekke å legge nye egg igjen... 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke, fordi shampooen dreper ikke lusen, de blir kvalt :)  

TS: Er du sikker på at ingen av venninnene har det? Kanskje hun har blitt smittet på nytt?

Skrevet

Åh - her kjenner jeg meg igjen.... Vi hadde samme problemet et par år tilbake, og jeg krevde at helsesøster kom å sjekket alle i klassen. De som hadde lus ble sendt hjem en etter en, med informasjon på flere språk. Hjelper ikke at skolene sender med ranselpost dessverre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...