Gå til innhold

Barneskole og lekser på data

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som går i 3. klasse.

Hver uke så får de lekser på data, og mesteparten av leksene går på data. Til og med enkelte leselekser.

Vi har en 8 år gammel laptop som uken her takket for seg. Den har vært moden for utskifting lenge, men vi ønsker ikke å bruke penger på det da vi faktisk ikke har bruk for det. Vi har heller ikke nettbrett. Bruker kun mobil, og pc på jobb hvis det er noe spesielt vi må ha pc til. Vi voksne har ikke vært på pcn her hjemme på evigheter.

Vi får baby på nyåret, og dette er naturligvis dyrt. I tillegg kommer jula, med de utgiftene som følger med. Å prioritere ny pc til flere 1000 kr er rett og slett ikke aktuelt.

Kan vi «kreve» av skolen å få leksene i papir/bokform framover? Eller forventes det av oss at vi skal punge ut massevis av penger sånn at barnet kan lese på data framfor i en bok?

Anonymkode: fa0d4...ea4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ny pc koster ikke mange tusen da, kan kjøpe en ok laptop til under 5000 til og med. Var jeg dere ville jeg kjøpt en laptop slik at sønnen deres kan gjøre leksene sine og evt tatt opp med skolen at dere syns det er vel mye lekser som avhenger av PC. Enten man liker det eller ikke så blir man mer og mer avhengig av tilgang til data, og kan jo tenkes at pc kan være greit å ha for storebror når dere blir opptatt med baby. Jeg er på ingen måte for at unger skal sitte foran skjermen så fort dem kjeder seg, men finnes jo en mellomting da, og det er faktisk mange morsomme og lærerike spill for barn også.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Tanuki skrev:

En ny pc koster ikke mange tusen da, kan kjøpe en ok laptop til under 5000 til og med. Var jeg dere ville jeg kjøpt en laptop slik at sønnen deres kan gjøre leksene sine og evt tatt opp med skolen at dere syns det er vel mye lekser som avhenger av PC. Enten man liker det eller ikke så blir man mer og mer avhengig av tilgang til data, og kan jo tenkes at pc kan være greit å ha for storebror når dere blir opptatt med baby. Jeg er på ingen måte for at unger skal sitte foran skjermen så fort dem kjeder seg, men finnes jo en mellomting da, og det er faktisk mange morsomme og lærerike spill for barn også.

Det er jo ikke poenget hva du anser som mye penger eller ikke. Poenget er jo; skal foreldre være nødt til å punge ut 1000-lapper for at ungene skal få gjøre leksene sine?

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke poenget hva du anser som mye penger eller ikke. Poenget er jo; skal foreldre være nødt til å punge ut 1000-lapper for at ungene skal få gjøre leksene sine?

Jeg skrev jo at det får de ta opp med skolen. Ærlig talt, det er ikke snakk om MANGE tusen her, en laptop kan kjøpes brukt for noen hundrelapper på Finn. Jeg syns foreldrene gjør seg vanskelige her, og hvis det står såpass dårlig til med økonomien at de ikke kan kjøpe en brukt PC så får de ta det opp med skolen eller låne en PC. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes mennesker i 2018 som ikke har tilgang til en PC hjemme enten det er egen PC eller jobb-PC som de kan ta med hjem. Dette må være en tulletråd.

Anonymkode: 50922...81d

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hver uke så får de lekser på data, og mesteparten av leksene går på data. Til og med enkelte leselekser.

Vi har en 8 år gammel laptop som uken her takket for seg. Den har vært moden for utskifting lenge, men vi ønsker ikke å bruke penger på det da vi faktisk ikke har bruk for det. Vi har heller ikke nettbrett. Bruker kun mobil, og pc på jobb hvis det er noe spesielt vi må ha pc til. Vi voksne har ikke vært på pcn her hjemme på evigheter.

Vi får baby på nyåret, og dette er naturligvis dyrt. I tillegg kommer jula, med de utgiftene som følger med. Å prioritere ny pc til flere 1000 kr er rett og slett ikke aktuelt.

Kan vi «kreve» av skolen å få leksene i papir/bokform framover? Eller forventes det av oss at vi skal punge ut massevis av penger sånn at barnet kan lese på data framfor i en bok?

Her får eleven alternativet at enkelte av leksene kan gjøres enten i OneNote, eller i skriveblokka. En del av leksene må likevel gjøres via skjerm, men jeg er usikker på om det er nødvendig med data i de tilfellene hos oss. Jeg har ikke undersøkt om de programmene virker på iPad. Uansett har biblioteket i kommunen her gratis bruk av dataer. I området her vi bor er det utrolig store forskjeller på inntektene til folk. Jeg ser for meg at mange ikke vil ha råd til å kjøpe ny data, og det hadde nok ikke vi heller hatt, dersom begge de vi har hadde kortsluttet. Men har du sjekket finn.no?

Anonymkode: 830ed...a86

Skrevet

Jeg har elever som ikke har PC hjemme (ofte nyankomne). De elevene det gjelder får lov til å sitte i klasserommet et par timer etter undervisning mens jeg er på møter/planlegger. Det går sikkert an å ordne hos dere også. Bare ikke møt lærern med den problemorienterte holdninga der, det virker jo nesten som du mener du har en gyldig grunn til å ikke gjøre lekser fremfor å fokusere på hvordan dere kan få gjort leksene likevel. 

Anonymkode: 2cee6...a4a

• Liker 4
Skrevet

Dette har vi drøftet på skolen jeg jobber på, og vi kom frem til at man må kunne forvente at alle har Pc i dag. Dette er et helt nødvendig verktøy som elevene MÅ lære å håndtere, på lik linje med (eller bedre enn), penn og papir. Vi spurte fylkesmannen for sikkerhets skyld. Han var enig med oss. 

Anonymkode: 3a7d6...292

• Liker 5
Skrevet

Her kan leksene som skal gjøres også gjøres på nettbrett eller telefon om det skulle være nødvendig. De har mest multi smartøving og noen ganger krever leksen at de søker opp informasjon på nettet. Vi har også fått beskjed å si fra dersom det skulle være problemer i forhold til pc/internettilkobling, da skal skolen legge til rette for at leksene skal kunne gjøres på skolen. 

Det sagt, så er det jo mer eller mindre forventet at man har tilgang på datamaskiner og har internettilkobling hjemme i dag. Dersom du vil ha en nokså driftsikker data som skal brukes til lekser kan man få en helt ok chromebook til rundt 2500 kroner. På komplett eller elkjøp kan du også finne demovarer som er rimeligere enn en ny modell. 

Skrevet
3 timer siden, Sandin skrev:

Dialog er en ting. Formuleringene og timingen sier for meg at dette gjøres fordi hun er redd for å få avslørt identiteten sin. Forøvrig tror jeg det er hovedårsaken til anmeldelsen i utgangspunktet. 

Siste innlegg jeg ser er det med julepynt. Hvor ser dere dagens innlegg? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, JO dere har brukt for det. 

• Liker 2
Skrevet

Skolen kan ikke kreve at dere har PC hjemme. Skolen skal være gratis. Du kan spørre om det er mulig å få leksene på papir eller be om å få tilgang til data på skolen etter skoletid. 

Anonymkode: 75ab8...12b

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vi drøftet på skolen jeg jobber på, og vi kom frem til at man må kunne forvente at alle har Pc i dag. Dette er et helt nødvendig verktøy som elevene MÅ lære å håndtere, på lik linje med (eller bedre enn), penn og papir. Vi spurte fylkesmannen for sikkerhets skyld. Han var enig med oss. 

Takk, dette var et svar som oppklarte en del. Vi kommer uansett ikke til å kjøpe inn noen pc akkurat nå og vil etterlyse papirlekser fram til vi får ordnet med ny pc, men da skal vi få prioritert det så fort det lar seg gjøre.

TS

Skrevet
19 minutter siden, Perle skrev:

Altså, JO dere har brukt for det. 

Bortsett fra at barnet skal sitte med leksen på en skjerm i stedet for i boka si så har vi ikke det, nei. Jeg har ikke vært pålogget pc hjemme på sikkert 2 år. Det er ingenting jeg trenger en pc til som jeg ikke kan gjøre over telefonen.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er ikke skolen lengre gratis. 

Anonymkode: 6351b...673

• Liker 3
Skrevet

Her har elevene hver sin Ipad som det meste av leksene er på, bortsett fra matte. Der bruker de OneNote.

Jeg forstår at det sikkert er fremtiden, men når det blir tatt bilde av bøker og lagt inn på Ipaden så blir det kronglete og vanskelig å lese. 

Vet du om det er i planene til skolen å skaffe Ipad/nettbrett? Det blir mer og mer vanlig. 

Anonymkode: 9cf81...6da

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har elever som ikke har PC hjemme (ofte nyankomne). De elevene det gjelder får lov til å sitte i klasserommet et par timer etter undervisning mens jeg er på møter/planlegger. Det går sikkert an å ordne hos dere også. Bare ikke møt lærern med den problemorienterte holdninga der, det virker jo nesten som du mener du har en gyldig grunn til å ikke gjøre lekser fremfor å fokusere på hvordan dere kan få gjort leksene likevel. 

Anonymkode: 2cee6...a4a

Det første vi gjorde da pcn streiket var å sende melding til lærer for å høre om de kunne sende med lekser i bokform eller om det var noe annet vi kunne gjøre hjemme for å kompensere for mangel på pc, så om læreren klarer å tolke det som om vi prøver å sluntre unna så tenker jeg at det faktisk bare får være. Noe mer enn det får jeg ikke gjort.

Og han kan dessverre ikke sitte igjen etter skolen da han er avhengig av skolebussen som går når skolen er slutt. Ikke at jeg hadde ville ønsket at han skulle sitte igjen heller, da kjøper vi såklart en pc hjemme i stedet, men jeg synes skolen skal ha papiralternativer å sende med slik at vi foreldre ikke trenger å ut med 1000-lapper for at ungen skal få gjort lekser.

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes mennesker i 2018 som ikke har tilgang til en PC hjemme enten det er egen PC eller jobb-PC som de kan ta med hjem. Dette må være en tulletråd.

Jeg har ikke hatt PC siden jeg ble ferdig med studiene i 2014.

Anonymkode: 11087...7ff

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, Zinatara skrev:

Her kan leksene som skal gjøres også gjøres på nettbrett eller telefon om det skulle være nødvendig. De har mest multi smartøving og noen ganger krever leksen at de søker opp informasjon på nettet. Vi har også fått beskjed å si fra dersom det skulle være problemer i forhold til pc/internettilkobling, da skal skolen legge til rette for at leksene skal kunne gjøres på skolen. 

Det sagt, så er det jo mer eller mindre forventet at man har tilgang på datamaskiner og har internettilkobling hjemme i dag. Dersom du vil ha en nokså driftsikker data som skal brukes til lekser kan man få en helt ok chromebook til rundt 2500 kroner. På komplett eller elkjøp kan du også finne demovarer som er rimeligere enn en ny modell. 

Chromebook? 😊 Hva er forskjellen på det og en vanlig pc? Har som sagt ikke kjøpt laptop de siste 8 årene og ikke brukt det på ca 2 år, så jeg er nok heelt utdatert.. TS

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er ikke skolen lengre gratis. 

Anonymkode: 6351b...673

Man må kunne forvente at elevene har enkelte ting. Man forventer at de har klær til å være både inne og ute (selv om de ikke nødvendigvis leker ute i regnvær når de er hjemme), gymtøy, sko, drikkeflaske, matboks M. M. Dette er utstyr man må kunne forvente at alle har. 

Når det er sagt, ville vi ikke vært vanskelige om noen ba om å få andre typer lekser, men da må foreldrene forstå at elevene går glipp av mye. 

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg sist jeg hadde bruk for en PC som jeg ikke kunne gjøre med mobilen eller vente til jeg kom på jobb.

Vi jobber på stasjonær pc på jobb forresten. Mannen jobber i forsvaret. Ingen som kaster laptoper etter han der heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...