AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Mannen min og jeg har i år bestemt oss for å feire jul hjemme. Vi har to små barn, har akkurat kjøpt hos leilighet og vi har ikke særlig god råd i år da vi har hatt mye utgifter knyttet til leiligheten. Min mor og far har spurt om de kan komme og feire julaften med oss og før jeg rakk å si noe så sa de at de såklart skulle være med å betale for julematen og det som hører til. Svigers og deres to voksne barn (som ikke er etablert) vet jeg kommer til å invitere seg til oss og de kommer til å forvente at vi står for alt. De få gangene vi har vært hos svigermor har vi spleisa, men med en gang vi inviterer skal vi alltid stå for alt. Og da mener jeg alt. Ikke bare økonomisk, ingen løfter en finger for å hjelpe til med verken oppvask eller barn. Jeg har et veldig anspent forhold til svigermor, hun er en spesiell dame, og når hun er på besøk føler jeg at vi har en 13-åring i hus. Ikke er hun interessert i verken oss eller barna heller men hun møter i det minste opp på bursdager og vil at vi skal være sammen til jul. Litt avsporing her, men jeg lurer litt på hvordan vi kan ta opp dette? At alle må bidra. Føler det blir feil at vi skal stå med hele regninga. Og vet at det kommer til å bli drama rundt dette. Så kjære dere. Har dere noen tips til meg? De må gjerne feire jul med oss, men da må de bidra også. Anonymkode: 9a5a0...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 Julemiddag hadde jeg faktisk spandert på familien, men i og med at du ikke lnsker det hadde jeg nok sagt til svigers at dere har «fullt hus» med dine foreldre i år, men at dere kan feire med de til neste år. Og neste år foreslår du at dere tar feiringen hjemme hos de, for det «var så mye styr med å feire i stand jul med to små barn løpende rundt i fjor». Spør du meg så er det ingen grasiøs måte å si at inviterte må betale for middagen sin selv... Anonymkode: d84f0...0d9 45
Salvie Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 Du kan jo spørre om de kan ta med noe av maten? 9
Gjest mimoe Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 Om de spør om å få komme til dere i jula, sier du bare helt enkelt at de er hjertelig velkommen, men må bidra litt siden dere ikke har økonomi til å stelle istand mat og drikke til flere enn dere selv 😊
netpuppy Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 Jeg er vant med at vertene står for alt, men at man som gjest tar med seg noe til selskapet som en flaske vin eller konfekt e.l. I din situasjon hadde jeg nok spurt direkte om de kunne ta med spesifikke retter. Føler det er mer innafor enn å kreve at de må være med å betale, men du ender opp med det samme. Spør foreldrene dine om de kan ta med tilbehør til pinnekjøttet (eller hva dere har), kanskje svigerforeldre kan ta med dessert? Osv. 4
altflyter Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Vi pleier alltid å spleise. Pleier å dele summen på antall familier. Dette rett og slett fordi ikke alle har stor plass hos seg, noe som innebærer at vi ofte feirer jul hos samme personer år etter år. Det hadde vært forferdelig urimelig om de to familiene vi bytter mellom alltid skulle spandert på resten av slekta. Send en enkel melding. "Hei! Hyggelig at dere vil feire jul hos oss i år. Julemiddagen kommer på ca x kr. Det blir ca x kr per familie! Fint om dere kan vippse så fort som mulig, da vi har det litt trangt i år. Kvitteringer kan framvises om ønskelig" 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 Hvorfor er dere med og spleier når de inviterer? Dropp det, så kan dere betale når dere er vertskap, og omvendt. Anonymkode: b36b8...860 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Jeg er enig i at å be de ta med noen retter/tilbehør er den smidigste veien å gå her. Kanskje svigermor kan ta med dessert og drikke til, også kan dine foreldre hjelpe dere med hovedretten? Anonymkode: d84f0...0d9 2
altflyter Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 2 minutter siden, netpuppy skrev: Jeg er vant med at vertene står for alt, men at man som gjest tar med seg noe til selskapet som en flaske vin eller konfekt e.l. I din situasjon hadde jeg nok spurt direkte om de kunne ta med spesifikke retter. Føler det er mer innafor enn å kreve at de må være med å betale, men du ender opp med det samme. Spør foreldrene dine om de kan ta med tilbehør til pinnekjøttet (eller hva dere har), kanskje svigerforeldre kan ta med dessert? Osv. Det som er problemet der, er at det dyreste (om man spiser pinnekjøtt), er nettopp pinnekjøttet. Å kjøpe to hoder kålrabi er neppe det som velter familieøkonomien. Å måtte kjøpe to kg ekstra pinnekjøtt derimot.... Står ved forslaget mitt om å spleise Hvis svigers pleier å kreve spleising: hvordan spør de? Spør/krev på samme måte som de gjør. 9
SkjultBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Jeg syns ofte det beste er å bare si det som det er. Da jeg hadde nyfødte/babyer ga jeg beskjed på forhånd til besøkende om at de var hjertelig velkommen, men at jeg ikke hadde overskudd til oppvartning, og derfor ønsket at de la på sengetøyet selv dersom de skulle overnatte/hjalp til med matlagingen og rydding etter måltider osv. Nå er jeg fulltidsstudent, noe som medfører en trangere familieøkonomi akkurat nå. Jeg har best plass til gjester, så vi kan godt være hos meg til forskjellige anledninger, men jeg har ikke råd til at vi skal bære kostnadene alene. Søndagsmiddager, bursdager (ikke våre, men om vi f.eks feirer øvrig familie hos oss fordi vi har best plass), jul, 17. mai osv er alle hjertelig velkommen - men vi trenger at gjestene bidrar. Enten i form av en pengeslant (så kjøper vi inn), eller at vi blir enige om hvem som tar med seg hva til sammenkomsten. Jeg har aldri møtt på annet enn forståelse for dette, folk bidrar gjerne - og det fører til at vi alle kan samles oftere 11
Gjest Kritt Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 Om det kun er snakk om julaften kan det vel ikke bli så enorm kostnad eller mye arbeid. Tror du sparer mye frustrasjon om du bestemmer deg for at dette inviterer dere på. Eventuelt kan du jo be gjestene ta med spesifikke ting, som øl/vin/akevitt/dessert/konfekt/kaker. Jeg skulle hatt veldig dårlig råd for å be nær familie betale for å delta i julemiddagen. Er det snakk om flere dager stiller jo saken seg litt annerledes om dere skal stille med alt.
Tanuki Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 Si det som det er! Dere har ikke topp økonomi etter å ha flyttet, alle er hjertelige velkommen om de f.eks tar med seg noe av pinnekjøttet, eller tar med seg dessert. Det er da ikke mye å be om. Hvis svigers ikke gidder å vise såpass forstålese så får dere si at dere heller får ha seperate feiringer. 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #13 Skrevet 15. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Julemiddag hadde jeg faktisk spandert på familien, men i og med at du ikke lnsker det hadde jeg nok sagt til svigers at dere har «fullt hus» med dine foreldre i år, men at dere kan feire med de til neste år. Og neste år foreslår du at dere tar feiringen hjemme hos de, for det «var så mye styr med å feire i stand jul med to små barn løpende rundt i fjor». Spør du meg så er det ingen grasiøs måte å si at inviterte må betale for middagen sin selv... Anonymkode: d84f0...0d9 Vel, når de har måttet spleise de gangene de har vært invitert til svigers, bør man jo kunne si det samme tilbake spør du meg. Anonymkode: 35018...530 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #14 Skrevet 15. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Julemiddag hadde jeg faktisk spandert på familien, men i og med at du ikke lnsker det hadde jeg nok sagt til svigers at dere har «fullt hus» med dine foreldre i år, men at dere kan feire med de til neste år. Og neste år foreslår du at dere tar feiringen hjemme hos de, for det «var så mye styr med å feire i stand jul med to små barn løpende rundt i fjor». Spør du meg så er det ingen grasiøs måte å si at inviterte må betale for middagen sin selv... Anonymkode: d84f0...0d9 Du leste ikke at de faktisk ikke er invitert, men sannsynligvis vil invitere seg selv..? Anonymkode: 887a6...375 5
Gjest duftlyset Skrevet 15. november 2018 #15 Skrevet 15. november 2018 (endret) En ting er at vertskapet skal/bør spandere middag. En annen ting er at svigers og de uetablerte er så utakknemlige at de ikke gidder å hjelpe til? Det er det verste jeg har hørt. det er da klart at man skal hjelpe til å se til barnebarna når foreldrene steller i stand middag etc. Endret 15. november 2018 av duftlyset
Gjest supernova_87 Skrevet 15. november 2018 #16 Skrevet 15. november 2018 "Vi vil gjerne at dere kommer og feirer jul med oss, men i år har vi det litt trangt økonomisk så både mine foreldre og dere må bidra litt økonomisk, sånn at vi kan feire skikkelig slik vi alltid gjør. Overfør xxxxkr til konto xxxx xx xxxx så ordner vi med innkjøpene." Så får hun bli sur og baksnakke deg alt hun vil. Som du sier, dere spleiser når dere er der, og de har sikker bedre økonomi?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #17 Skrevet 15. november 2018 Her så blir vi 10 stk i jula og både min familie og hans familie kommer samtidig. Vi delegerer. Vi står for selve pinnekjøttet og pølsene osv, noen tar med tilbehør, noen tar med dessert, noen tar med røkelaks til frokosten, noen tar med sylte ect ect. Ja, vi står for den største utgiften mtp kjøttet, men totalt blir arbeidsfordelingen jevnere og kostnadene redusert. Jeg hadde sagt at så koselig, velkommen, kan dere stå for risgrøten til dessert? Anonymkode: c3824...761 3
Mousj Skrevet 15. november 2018 #18 Skrevet 15. november 2018 Nærmeste familie... Snakker dere ikke sammen? Masse greier for å ikke kunne lage spleiseavtale? Beklager, denne verdenen deres forstår jeg meg ikke på. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #19 Skrevet 15. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dere med og spleier når de inviterer? Dropp det, så kan dere betale når dere er vertskap, og omvendt. Anonymkode: b36b8...860 Vi er med å spleiser fordi vi blir bedt om det. Anonymkode: 9a5a0...dc6
Fjaselina Skrevet 15. november 2018 #20 Skrevet 15. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er med å spleiser fordi vi blir bedt om det. Anonymkode: 9a5a0...dc6 Då ber du om det same tilbake. Enkelt. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå