AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Jeg er kjempeglad for at ungene her spiser mye frukt, men ofte kan de gjerne spise 3-4 epler og bananer fremfor å lage seg et par brødskiver etter skolen hvis de er sultne. Skjønner jo at frukt er enkelt og godt, og absolutt sunt, men vi må jo snart flytte til en eplefarm for å holde tritt. Bør vi sette noen "grenser" for dette, eller bare la de holde på? Det er jo ingen store kostnader ved dette, men det kan jo fint gå en pose med epler om dagen...... Anonymkode: 00325...8c7
Minlillesky Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kjempeglad for at ungene her spiser mye frukt, men ofte kan de gjerne spise 3-4 epler og bananer fremfor å lage seg et par brødskiver etter skolen hvis de er sultne. Skjønner jo at frukt er enkelt og godt, og absolutt sunt, men vi må jo snart flytte til en eplefarm for å holde tritt. Bør vi sette noen "grenser" for dette, eller bare la de holde på? Det er jo ingen store kostnader ved dette, men det kan jo fint gå en pose med epler om dagen...... Anonymkode: 00325...8c7 La de spise frukt! Kjøp knekkebrød? Kanskje det kan falle i smak. Jeg spiser ikke brødskive, bare knekkebrød. Og jeg spiser veldig mye frukt. Sunt og godt! Men ikke kjøp inn mer frukt. Kjøp inn frukt som skal holde hele uken. Er det tomt, så er det tomt...frem til uken etter. Da slipper dere den handlingen.. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 6 minutter siden, Minlillesky skrev: La de spise frukt! Kjøp knekkebrød? Kanskje det kan falle i smak. Jeg spiser ikke brødskive, bare knekkebrød. Og jeg spiser veldig mye frukt. Sunt og godt! Men ikke kjøp inn mer frukt. Kjøp inn frukt som skal holde hele uken. Er det tomt, så er det tomt...frem til uken etter. Da slipper dere den handlingen.. Knekkebrød spises i hvert fall ikke..🙄 Men å kjøpe inn for hele uken var ikke dumt! Kjedelig for voksne som liker å ta spise litt frukt innimellom også, riktignok, når det er tomt.. Får spise ekstra mye den uka de ikke er her 😁 Føler det er kjedelig å måtte begrense noe som er så sunt, men hvis det konsekvent velges over andre ting hele tida, så er jo det litt dumt også? Anonymkode: 00325...8c7
Meg.meg Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 Polarbrød, pitabrød, youghurt, biola med mussli og rundstykker er gode alternativer til skive!🙂
Diamant20 Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 Kan dere ikke bare kjøpe inn mer hver gang dere er på butikken? 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Frukt er ikke sunt i store mengder. Her fikk vi advarsel av tannlegen p.ga fare for syreskade på tennene. Anonymkode: 94117...40f 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 Morsomt at alle tror frukt er så innmari sunt. Anonymkode: 564f7...d9a 4
Gjest BearMama Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Anbefalt er 5 om dagen inkludert grønt. Tennene får gjennomgå om de spiser enorme mengder med frukt. Dere kan alltids ha et skap med lås på og så fordele ut frukten gjennom uka slik at de ikke tar helt av.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 Epler er, i likhet med hvete og andre matvarer, noe man kan utvikle intoleranse/allergi overfor, om det spises hver dag i store mengder. Jeg hadde lagt en begrensning på det, siden jeg har slitt en del med matintoleranser selv. Og det er ikke nødvendigvis bare epler barna da utvikler intoleranse/allergi overfor, men alt av steinfrukt og kryssalergier. Og det er en del. Jeg uttaler meg ikke som fagperson, men utifra egne erfaringer, og det jeg har lest om temaet. Anonymkode: cb21c...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Av de "fem om dagen" som er anbefalt er det vel maks to frukt? Altså 3x grønnsaker, og 2x frukt.... Anonymkode: af4c9...423
Sushi Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 Jeg synes frukt egner seg mer som en enkel dessert eller en del av et sammensatt måltid. Bare frukt er ikke spesielt mettende. Hva med å foreslå nøtter, mandler, havregrøt, tyrkisk yoghurt etc.?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 Frukt er da virkelig ikke SÅ sunt at man kan spise så mye man vil! Hvor får folk det fra? Det inneholder sukker (selv om det er bedre enn vanlig hvitt sukker) og det skader tennene. Å sitte å trøkke i seg frukt er ikke bra Anonymkode: 478c6...b79
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #13 Skrevet 15. november 2018 Vi har begrensning på en frukt av hver sort per dag. Setter fram skål med frukt på bordet som de kan forsyne seg av, resten oppbevares i låst matbod. (Og før kverulantene slår til her, det gjelder selvsagt ikke druer...) Anonymkode: a0c27...88c 1
Salvie Skrevet 15. november 2018 #14 Skrevet 15. november 2018 Jeg synes et par frukter om dagen høres flott ut, men kanskje ikke så mange som 4+ med unntak av mandariner som er veldig små. Yoghurtnøtter og andre nøtter er kanskje fint å spise sammen med frukten så man blir ekstra mett.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #15 Skrevet 15. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kjempeglad for at ungene her spiser mye frukt, men ofte kan de gjerne spise 3-4 epler og bananer fremfor å lage seg et par brødskiver etter skolen hvis de er sultne. Skjønner jo at frukt er enkelt og godt, og absolutt sunt, men vi må jo snart flytte til en eplefarm for å holde tritt. Bør vi sette noen "grenser" for dette, eller bare la de holde på? Det er jo ingen store kostnader ved dette, men det kan jo fint gå en pose med epler om dagen...... Anonymkode: 00325...8c7 Som mellom skole og middag-mat hadde jeg helt klart latt de spise seg mett på frukt! Anonymkode: 7ed11...320
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #16 Skrevet 15. november 2018 Det gjelder vel egentlig når som helst, ikke bare etter skolen, selv om det er da det som regel går mest. Det er jo på morgenen hvis de er oppe før oss, spesielt i helgene, og i stedet for kveldsmat, hvis de er litt sultne på kvelden. Ofte har de rukket å gå og hente seg noe før vi rekker å si noe, og det er jo ikke som om vi ber de legge tilbake epler de har tatt en bit av eller banan de allerede har åpnet.. De ligger langt over anbefalte, for å si det sånn, hvis det bare er snakk om et par om dagen. Anonymkode: 00325...8c7
Vera Vinge Skrevet 15. november 2018 #17 Skrevet 15. november 2018 Det høres på den ene siden litt strengt ut med masse regler på frukt. Men, det metter jo ikke noe særlig og bidrar ikke akkurat til et jevnt blodsukker. Jeg ville heller satset på å lære dem å spise en brødskive først og så et eple, hvis de er sultne. Jeg har også et barn som elsker frukt og som ville kunne spise enorme mengder etter skolen om han hadde muligheten. Han kan gjerne ta seg en banan eller to eller et par epler. Men hvis han bare vil hive innpå den ene frukten etter den andre, ber jeg ham ta en brødskive før han evt spiser mer frukt.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #18 Skrevet 15. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har begrensning på en frukt av hver sort per dag. Setter fram skål med frukt på bordet som de kan forsyne seg av, resten oppbevares i låst matbod. (Og før kverulantene slår til her, det gjelder selvsagt ikke druer...) Anonymkode: a0c27...88c Når man må låse matboden.... 😶 Anonymkode: 478c6...b79
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #19 Skrevet 15. november 2018 Gi dem noe som metter da, noe protein- og fettrikt, istedetfor glorifisert sukker. Anonymkode: 000d4...422
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå