AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Hva lønner seg økonomisk? Per i dag betaler jeg ca 2000 ekstra på boliglånet, sparer 2000 til barna, 500 i pensjonssparing og 100 til fond per måned. Ved lønning setter jeg inn resterende av forrige månedslønn på sparekonto. Varierer fra 4000-8000 per måned. I desember fører jeg over 25000 fra sparekonto til bsu. Hvordan ville du gjort det? Lønner det seg å korte ned tiden på boliglånet eller betale inn ekstra? Hvor mye ville dere hatt på sparekonto? Jeg er litt pinglete av natur, så ønsker ingen risiko med aksjer osv. Anonymkode: 9c780...866
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 Spørst jo litt hva rente du har på sparekonto og lånet. I tillegge hvor mye du har buffer og kor stabile utgiften dinne er. Generelt er den lønnsomt å betala ned lånet, men det er penger du ikkje får igjen før ved salg. Så det er ikkje nødvendig gunstig for livssituasjonen din.. Anonymkode: a80a6...1f9 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 Så lenge lånerenta (kompensert for skattefradraget du får for nedbetalte renter) er høyere enn innskuddsrenta lønner det seg å betale ned på lån først. Å betale inn ekstra på lånet eller å korte ned nedbetalingstiden går ut på det samme, i alle fall hvis du er så disiplinert at du ALLTID betaler ekstra. Pass bare på én ting: siden du sparer i BSU, husk at BSU kun kan brukes til bolig, så du må ha igjen nok boliglån til at du kan betale inn på lånet når BSU-en er full. Siden du virker å være så disiplinert med penger regner med du har en passelig bufferkonto allerede. Hvis ikke: spar så du har litt å gå på til den dagen alle kriser inntrer på en gang, og både kjøleskap, vaskemaskin og komfyr ødelegges på en gang, samtidig som du bulker bilen på en teit måte Anonymkode: a9bdf...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 Et annet spørsmål er jo om det er penger du tror du vil trenge de neste 20 årene. Penger nedbetalt på boliglån er låst, penger på sparekonto kan du disponere som du selv vil. Anonymkode: 90627...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge lånerenta (kompensert for skattefradraget du får for nedbetalte renter) er høyere enn innskuddsrenta lønner det seg å betale ned på lån først. Å betale inn ekstra på lånet eller å korte ned nedbetalingstiden går ut på det samme, i alle fall hvis du er så disiplinert at du ALLTID betaler ekstra. Pass bare på én ting: siden du sparer i BSU, husk at BSU kun kan brukes til bolig, så du må ha igjen nok boliglån til at du kan betale inn på lånet når BSU-en er full. Siden du virker å være så disiplinert med penger regner med du har en passelig bufferkonto allerede. Hvis ikke: spar så du har litt å gå på til den dagen alle kriser inntrer på en gang, og både kjøleskap, vaskemaskin og komfyr ødelegges på en gang, samtidig som du bulker bilen på en teit måte Anonymkode: a9bdf...ae8 Bsu, delvis korrekt. Du trenger ikkje å bruke den på første boligen, du kan betale ned og bruke bsu på neste bolig om du vil. Anonymkode: a80a6...1f9
Sushi Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Det lønner seg som regel å betale ned på lånet. Du kan eventuelt øke lånet igjen hvis du plutselig trenger ny bil eller får en annen stor utgift. Samtidig bør du jo ha en viss buffer til uforutsette ting. Forresten bør du heller sette inn 25 000 på BSU i januar (eller så tidlig som mulig), det er jo veldig god rente på disse pengene. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så lenge lånerenta (kompensert for skattefradraget du får for nedbetalte renter) er høyere enn innskuddsrenta lønner det seg å betale ned på lån først. Å betale inn ekstra på lånet eller å korte ned nedbetalingstiden går ut på det samme, i alle fall hvis du er så disiplinert at du ALLTID betaler ekstra. Pass bare på én ting: siden du sparer i BSU, husk at BSU kun kan brukes til bolig, så du må ha igjen nok boliglån til at du kan betale inn på lånet når BSU-en er full. Siden du virker å være så disiplinert med penger regner med du har en passelig bufferkonto allerede. Hvis ikke: spar så du har litt å gå på til den dagen alle kriser inntrer på en gang, og både kjøleskap, vaskemaskin og komfyr ødelegges på en gang, samtidig som du bulker bilen på en teit måte Anonymkode: a9bdf...ae8 Her kommer alle de vanskelige ordene som gjør at jeg faller av. Hehe. Kanskje ikke riktig så ille da. Vi har to boliger. Renta på den ene er 2,6 (har igjen 15 år) og den andre er 2,75 (har igjen 23 år). Jeg kan snart ikke spare mer i BSU (blir for gammel) og da tenker vi å bruke disse pengene til nedbetaling av lån. Vi er jo aldri i livet ferdig med noen av lånene før det uansett. Renta på sparekontoen. Aner ikke. Det må jeg finne ut av. Har en vanlig sparekonto i DnB og en til hver av ungene (i mitt navn.) Jeg har buffer på ca 50 000. Det er det jeg er mest komfortabel med. Og apropos skattefradrag. Er det sånn at det lønner seg for oss å sette mest mulig fradrag på meg siden jeg tjener mest? Dette ble kanskje litt utenfor hovedspørsmålet mitt, men føler det går under samme kategori. Anonymkode: 9c780...866
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spørst jo litt hva rente du har på sparekonto og lånet. I tillegge hvor mye du har buffer og kor stabile utgiften dinne er. Generelt er den lønnsomt å betala ned lånet, men det er penger du ikkje får igjen før ved salg. Så det er ikkje nødvendig gunstig for livssituasjonen din.. Anonymkode: a80a6...1f9 Utgiftene er veldig stabile. Buffer er greit. Det som er vanskelig å vite er jo om vi trenger pengene de neste 20 årene. Kanskje jeg bare bør betale litt mer på lånet og heller spare litt mindre? Anonymkode: 9c780...866
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 9 minutter siden, Sushi skrev: Det lønner seg som regel å betale ned på lånet. Du kan eventuelt øke lånet igjen hvis du plutselig trenger ny bil eller får en annen stor utgift. Samtidig bør du jo ha en viss buffer til uforutsette ting. Forresten bør du heller sette inn 25 000 på BSU i januar (eller så tidlig som mulig), det er jo veldig god rente på disse pengene. Ja, egentlig vet jeg det, men så er jeg så redd for at det skal skje noe i løpet av året som gjør at jeg heller trenger de pengene. Føler at årsregnskapet mitt slutter i desember. Nytt år og nye muligheter. Burde kanskje snu om på det. Anonymkode: 9c780...866
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Tror du kan ta ut penger fra bsu, som du har satt inn samme år. Altså, du kan sette inn 25 000 i januar, ta ut disse i august (25 000) uten at det gjør noe. Men skattefradraget får du ikke med mindre du setter inn igjen de 25 000. Hvis du setter inn 5000 i januar (og ikke noe mer senere), kan du bare ta ut 5000. Tar du ut 5001 spretter du kontoen, og du får ikke sette inn mer. Anonymkode: e9a78...02c
Sushi Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, egentlig vet jeg det, men så er jeg så redd for at det skal skje noe i løpet av året som gjør at jeg heller trenger de pengene. Føler at årsregnskapet mitt slutter i desember. Nytt år og nye muligheter. Burde kanskje snu om på det. Anonymkode: 9c780...866 Som AB også sier: Pengene du setter inn på BSU i år er disponible fram til årsskiftet.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 Enig med flere her. Selv ville jeg betalt mest mulig ned på lånet. Anonymkode: c9622...d64
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #13 Skrevet 16. november 2018 På 15.11.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev: Her kommer alle de vanskelige ordene som gjør at jeg faller av. Hehe. Kanskje ikke riktig så ille da. Vi har to boliger. Renta på den ene er 2,6 (har igjen 15 år) og den andre er 2,75 (har igjen 23 år). Jeg kan snart ikke spare mer i BSU (blir for gammel) og da tenker vi å bruke disse pengene til nedbetaling av lån. Vi er jo aldri i livet ferdig med noen av lånene før det uansett. Renta på sparekontoen. Aner ikke. Det må jeg finne ut av. Har en vanlig sparekonto i DnB og en til hver av ungene (i mitt navn.) Jeg har buffer på ca 50 000. Det er det jeg er mest komfortabel med. Og apropos skattefradrag. Er det sånn at det lønner seg for oss å sette mest mulig fradrag på meg siden jeg tjener mest? Dette ble kanskje litt utenfor hovedspørsmålet mitt, men føler det går under samme kategori. Anonymkode: 9c780...866 Du må pruta på renta dere har. Du kan få den mye lavere. Mange penger spart Anonymkode: 775e8...9e3
Gladgutten79 Skrevet 17. november 2018 #14 Skrevet 17. november 2018 Lav rente= kvitte lån Høy rente= sparing Å betale gjeld ved lav rente er jo på en måte som å spare, da lånet koster deg mindre da enn ved høy rente, de anbefaler jo nå å binde boliglånsrenten, å tror selv jeg hadde gjort det om jeg hadde høy gjeld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå