Gå til innhold

Bruker jeg en hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av den typen som heller sier "takk" og "unnskyld"  en gang for mye, enn en for lite, og som heller snakker ned meg selv enn opp. Det ligger ingen baktanker bak det fra min side, og det føles naturlig for meg. Men i det siste har jeg lurt på om dette også kan oppfattes som, eller kanskje faktisk er, en hersketeknikk. For er det ikke egentlig en måte å gjøre seg uangripelig på? Folk kan ikke "ta meg" på noe, fordi jeg allerede fremstår som litt sart og uskyldig?

Har dere noen tanker (hvis dette var forståelig)?

Anonymkode: 69731...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg vil kalle det en hersketeknikk. Men du gjør deg selv lite likendes. Når du snakker deg selv ned og unnskylder deg for alt, gjør du deg selv mindre interessant for andre. Du gjør deg svak og kjedelig. 

Anonymkode: 1fb7e...47e

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke helt med hersketeknikk, men det er i alle fall utrolig irriterende å omgås mennesker som er slik.

Jeg mener ikke at alle burde være brautete og ta så mye plass de kan, men folk som ikke kan stå opp for seg selv og sine meninger blir fort noen man ikke klarer å forholde seg til. 

Anonymkode: d7ff2...c46

• Liker 5
Skrevet

Ikke hersketeknikk, men beskyttelsesteknikk. :)

• Liker 3
Skrevet

Det kan kanskje være litt manipulerende, dersom du ønsker å oppnå noe. At du nedsnakker deg selv i håp om at andre skal snakke deg opp/fram.

Anonymkode: b45ed...e4e

• Liker 2
Skrevet

Passiv aggressiv...

Anonymkode: fbf64...e65

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, Horten Market skrev:

Ikke hersketeknikk, men beskyttelsesteknikk. :)

Åh, det hørtes mye bedre ut. Så får jeg heller jobbe med å slappe av og stole på de andre ikke skal "ta" meg. 

TS

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passiv aggressiv...

Takk for innspill. Men jeg tror egentlig ikke det kan kalles det. For jeg er jo ikke sint eller irritert på de andre?

• Liker 2
Skrevet

Nei ikke hersketeknikk men du bør trene på å ta mer plass, få bedre selvtillit og ikke snakke deg selv ned. Det er ingen som vil høre på slikt. 

Anonymkode: 81f88...e96

Skrevet

Oppfatter det ikke som hersketeknikk, men jeg tror mange vil bli så irritert over den underdaninge tonen, at de vil respondere med å behandle deg dårligere enn andre. 

Anonymkode: 6b42a...4de

Skrevet
På 16. november 2018 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. Men jeg tror egentlig ikke det kan kalles det. For jeg er jo ikke sint eller irritert på de andre?

Passiv aggressiv betyr jo nettopp det, at aggressjonen er passiv jf det at du snakker deg selv ned.

Og hvis du jevnt over pleaser og beklager ting for mye kan det jo bli selvutslettende/ underdog.

På 15. november 2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er av den typen som heller sier "takk" og "unnskyld"  en gang for mye, enn en for lite, og som heller snakker ned meg selv enn opp. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppfatter det ikke som hersketeknikk, men jeg tror mange vil bli så irritert over den underdaninge tonen, at de vil respondere med å behandle deg dårligere enn andre. 

Kan skrive under på denne.

Anonymkode: 39205...3e0

Skrevet
På 17.11.2018 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er dette som skjer meg. Jeg har ekstremt dårlig selvfølelse, noen ganger nesten skammer meg over å være født, og vet at dette kan IKKE deles med andre. Men ved å tilbringe tid med folk over lengre tid, tyter det ut av meg likevel, selvforakten min, noe som gjør at folk tar avstand. Så de blir irriterte på meg, behandler meg dårligere fordi jeg legger opp til det selv. Så tror jeg de blir irriterte på seg selv fordi de EGENTLIG ikke er mennesker som behandler andre dårlig. Men når man legger seg på ryggen og spreller med bena som et annet byttedyr, så bringer man frem det verste i folk. 

Så man skal være veldig veldig forsiktig med å være åpen om ens sårbarehet og negative egenskaper.

Anonymkode: 8467e...b78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...