Gå til innhold

Skal stå på ski for første gang. Trenger hjelp med utstyr osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 22 år, og skal stå på ski for første gang. Skal kjøpe ski, men ikke helt sikker hva skal jeg kjøpe. Hva er ski-startpakke? Tips på merker, materiale i klær osv. Jeg skal prøve meg på både langrenn- og alpintski😊

Hva er telemark- og radonneeski? Og hva er forskjellen mellom de to? Setter stor pris på svarene dine😊

Anonymkode: a3689...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen skiekspert, men går litt på langrenn. Har «helt vanlige» skisko, langrennsski og staver. Liker å bruke en skibukse fra Swix hvis jeg skal gå «fort». Den er litt tynnere, men jeg har også tykkere skibukse (sånn med seler) hvis vi skal i akebakken eller være mer i ro. 

Under liker jeg å ha ullundertøy, ullgenser eller fleecegenser og tykke sokker. Lue og votter er et must. Har ei god«skijakke» over, men også her varierer jeg tykkelsen etter om jeg skal på kosetur eller gå raskt. 

Det er veldig dyrt med sportsutstyr og sportsklær, så lurt å ikke gå «all in» med en gang, såfremt du ikke er helt sikker på at du vil drive med det mye! 

Innser at dette var et skikkelig ubrukelig innlegg. Beklager det. Håper noen kommer med litt bedre og mer konkrete råd 😅

Anonymkode: f83ac...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpintutstyr ville jeg leid første gang. Når det gjelder langrennsski ville jeg valgt felleski. 

Telemarkski og randonnee blir som en mellomting mellom langrenn og slalåmski. Randonneestøvlene kan du velge å ha festet i skien på hælen, eller ikke. Slik at når du går oppover/bortover så er hælen løs som på langrennsski og når du skal renne ned så fester du hælen i skien. 

Jeg ville kjøpt felleski og leid slalåmski foreløpig.

Legger til: for en nybegynner og til hobbybruk er ikke klærne så voldsomt viktige. Ullundertøy er lurt, og til slalåm klær som ikke blir klissvåte, du kommer til å falle mye i starten... ellers bare vanlig jakke og ute/turbukse pluss lue og votter. Og så kjøper du klær etter hvert.

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 22 år, og skal stå på ski for første gang. Skal kjøpe ski, men ikke helt sikker hva skal jeg kjøpe. Hva er ski-startpakke? Tips på merker, materiale i klær osv. Jeg skal prøve meg på både langrenn- og alpintski😊

Hva er telemark- og radonneeski? Og hva er forskjellen mellom de to? Setter stor pris på svarene dine😊

Startpakker er som regel veldig dårlig utstyr- ski de ikke får solgt pga ugunstig spenn/såle/skokvalitet: ville styrt unna pakkene.

Anbefaler deg å gå til en spesialistforretning på ski - de hjelper deg å finne riktig utstyr til din vekt/lengde/nivå & bruk. I Oslo kan du feks dra innom Bull Ski og Kajakk. Husk at det innenfor langrenn er forskjell på klassisk og skøyting (forskjellige ski, staver og sko!)

Forresten uenig med hun som sier at du burde leie alpinski- alpinsko skal kjøres inn etter din fot, og du får ingen god opplevelse med slitte utleiesko. 

Randonee er for topptur utenfor anlegg. Bindingene fungerer slik at du kan gå med fri hæl oppover - og spenne fast hele skoen når du kjører ned. 

Telemark brukes mest i bakke- for nybegynnere på ski vil jeg anbefale vanlige carvingski i alpinanlegg for p lære god svingteknikk. 

Klær kommer jo an på været. Swix har mye god langrennsbekledning (gå for flere lag: undertøy, mellomlag, jakke/bukse). Til alpint trenger du som regel noe vattert siden du neppe vil svette like mye som når du går langrenn. 

Lykke til 🙂

Endret av Lotty1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd alt før jeg engang vurderte å kjøpe noe som helst, hvis du ikke har flust med penger da. Slikt utstyr koster mange tusen og muligens blir det ikke brukt så mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, smilo skrev:

Jeg ville prøvd alt før jeg engang vurderte å kjøpe noe som helst, hvis du ikke har flust med penger da. Slikt utstyr koster mange tusen og muligens blir det ikke brukt så mange ganger. 

Det er ikke enkelt å få leid langrennski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, så mange rare svar det er her. Det er helt unødvendig for en nybegynner å styre unna ferdigpakker feks. Hun vet jo ikke engang om hun kommer til å stå på ski mer enn en gang, det viktigste her er å komme seg ut og få prøvd! Ingen som aldri har stått på ski før merker forskjell på stattpakke-utstyr og de mer profesjonelle pakkene på markedet.

TS; lei alpinski. Du vet ikke om du faktisk kommer til å fortsette å stå, og det å kjøpe alpinski før det er noe du bruker jevnlig er bare tull.

Ang langrennski så kan du kjøpe brukt. Vi er en typisk langrennsfamilie med barn som går aktivt i sesongene og samboer er tidligere altiv skiskytter. Vi kjøper brukt så langt det lar seg gjøre, og det er ofte en kjempefordel mtp inngåtte skisko feks. Samboeren min går på ski og sko som vi betalte 200kr for, men som fungerer helt utmerket, selv om han har gått toppidrettsgymnas og vet hva skikkelig utstyr er. 

Hvis du googler litt så finner du ut hva slags lengde du trenger, så er det bare å begynne å søke på finn.no. Blir du bitt av basillen og ønsker å investere i «bedre» og mer tilpasset utstyr en dag så kan du heller gjøre det når du vet det blir brukt 😊

Anonymkode: e4f6a...e79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev:

jeg ville leid ski første gang. det er ikke sikker du kommer til å gjenta det.

Anonymkode: 9b9e4...862

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune (og nabokommunene)  har vi noe som kalles Utstyrsbua, der man kan leie alt at utstyr man trenger utendørs både sommer og vinter.

Jeg trodde dette var noe de fleste kommuner hadde. 

Endret av smilo
Dette var svar til @tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, så mange rare svar det er her. Det er helt unødvendig for en nybegynner å styre unna ferdigpakker feks. Hun vet jo ikke engang om hun kommer til å stå på ski mer enn en gang, det viktigste her er å komme seg ut og få prøvd! Ingen som aldri har stått på ski før merker forskjell på stattpakke-utstyr og de mer profesjonelle pakkene på markedet.

TS; lei alpinski. Du vet ikke om du faktisk kommer til å fortsette å stå, og det å kjøpe alpinski før det er noe du bruker jevnlig er bare tull.

Ang langrennski så kan du kjøpe brukt. Vi er en typisk langrennsfamilie med barn som går aktivt i sesongene og samboer er tidligere altiv skiskytter. Vi kjøper brukt så langt det lar seg gjøre, og det er ofte en kjempefordel mtp inngåtte skisko feks. Samboeren min går på ski og sko som vi betalte 200kr for, men som fungerer helt utmerket, selv om han har gått toppidrettsgymnas og vet hva skikkelig utstyr er. 

Hvis du googler litt så finner du ut hva slags lengde du trenger, så er det bare å begynne å søke på finn.no. Blir du bitt av basillen og ønsker å investere i «bedre» og mer tilpasset utstyr en dag så kan du heller gjøre det når du vet det blir brukt 😊

Anonymkode: e4f6a...e79

Dårlig utstyr ødelegger gleden. Kjøper du brukt skal du virkelig vite hva du er ute etter - og selger skal virkelig vite hva han selger. Feil ski fører til klabber og glipptak - gnagsår og dårlig humør 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...