Gå til innhold

Fritak fra nynorsk som privatist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar opp privatist fag i generell studiekompetanse. Og jeg har har aldri hatt nynorsk. Jeg hadde fritak på ungdomsskolen og VGS pga lærevansker av ulike årsaker. Dårlig trivsel på skolen og slet derfor med psyken og karakterer. 

Jeg har også lettere psykisk utviklingshemming, noe som er feildiagnosert. Det er helt sikkert. Jeg ligger nok mer innen for ADD eller asperger spektret, noe jeg har snakket med en psykolog om og skal ta det videre.

Men har jeg da krav på å få fritak fra nynorsk tror dere? Jeg synes nynorsk er forferdelig vanskelig. Kanskje ikke så rart siden jeg aldri har vært borti det på denne måten før. 

Anonymkode: f73bb...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde fritak på ungdomsskolen får du fritak på VGS også.

Men du må søke tror jeg. Hør med en rådgiver på skolen eller privatistkontoret.

Anonymkode: 021b4...080

• Liker 2
Skrevet

Om det er den gamle videregående skolen din som lager vitnemålet, så tar du bare kontakt med dem og sier at du har fritak og ikke skal ha med karakter i sidemål. Siden du hadde fritak på VGS så trenger du ikke søke på nytt. 

Anonymkode: bb5c4...e1f

Skrevet

Ja, du skal ha krav på fritak i fra nynorsk - hvis du hadde fritak på ungdomsskolen. Jeg hadde fritak både på ungdomsskolen og videregående, men jeg tok ikke fag som privatist - regner med det ikke skal spille noen rolle om du tar fag som privatist eller ei.

Anonymkode: 37bef...1c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...