Gå til innhold

Er dette normalt når man har mange småbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har 4 tette unger under skolealder. Når vi blir invitert dit på middag, så setter hun opp en iPad forrran hver av tallerknene som en hvilken som helst annen påtenning. Så sitter de og ser på iPaden igjennom hele måltidet. 

Jeg har vare en på 1,5 selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig med eldre barn, men er ikke det litt ekstremt? 

Anonymkode: 6a101...378

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha jo det er ekstremt. Jeg som trodde det var ille her (og det er sikkert mange som synes det også). Sønnen min får se på ipad mens han spiser de gangene han spiser alene. Ved fellesmåltidene er det utenkelig å ha ipad ved bordet, men om vi har besøk og vil bli sittende litt lenge, så får han gå fra bordet når han er ferdig og se på ipaden så lenge. Kun hvis besøket er bare voksne da. Han er enebarn, så det kan bli litt langdrygt for ham ellers. 😛

Anonymkode: b9614...767

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke bra! Mange grunner til hvorfor barn burde være tilstede da de spiser og hverfall i sosiale spise settinger. 

Anonymkode: c3957...b5a

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun vil ha ro når det er gjester? 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Kanskje hun vil ha ro når det er gjester? 

Ja, men jeg er jo «gjester med barn» da, da hadde det kanskje vært naturlig å legge opp til litt sosialt måltid? 

• Liker 9
Skrevet

Min får alltid ipad eller tv mens hun spiser. Det er fordi hun liker ikke å spise. Spiser nesten ikke hele dagen i barnehagen. Da gjør jeg alt for at hun skal spise hjemme. Jeg merker at hun spiser minst 2ganger mer enn hun ikke hadde ipad/tv. Hun er 3år.

Anonymkode: de421...1a9

• Liker 3
Skrevet

Forskning viser at jo flere hyggelige måltider man har sammen med barna (som ikke inkluderer skjerm selvsagt) rundt et bord, jo bedre hverdag får barnet. Går vel litt i hverandre, siden en forelder som fokuserer på hygge under måltidet sannsynligvis også fokuserer på hygge i andre settinger. Likevel en hyggelig ting å tenke på.

At hvis man for eksempel klarer å starte dagen med frokost (vi sender ungene med frokost i barnehagen altså, så tenker ikke det er hver dag det går), hvor man sitter sammen og spiser og snakker før man går på jobb/barnehage/skole så har de fått en god start. Hvis da middagen til gjengjeld er en hyggelig affære hvor barna trives og de voksne er interessert i å holde en samtale med dem så er det enda bedre. Til slutt så blir det vel kveldsmat da, og ser for meg at selv om den kanskje foregår foran barneTV så kan jo foreldrene sitte ved siden av og brette tøy mens man ser på og snakker om det som er på TV'en istedenfor at man sitter med nesa ned i tlf. Hvis man klarer alt det (i hvert fall i helgene) så er veldig mye gjort allerede!  

Anonymkode: 927c4...515

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg er jo «gjester med barn» da, da hadde det kanskje vært naturlig å legge opp til litt sosialt måltid? 

Joda, men hun har sikkert en grunn for å velge å gjøre det sånn. 

Skrevet

Jeg har to barn, et på 1,5 og et på 4. Jeg er en av de som synes at vi på død og liv skal ha det hyggelig rundt spisebordet, og kose oss og nytte vår tid sammen. Men det blir jo ikke hyggelig eller koselig for noen. Omtrent hver eneste måltid ender med gråt og skriking og kjefting. Barna som ikke oppfører seg, kaster ting, skriker, maser, og ikke vil spise det de får servert, og vil gå fra bordet, og det evige mase om å få lov til gå fra, eller få spise noe annet, eller noe, noe blir der alltid. Altså, måltider er stressmoment hjemme hos oss, jeg gruer meg nå til middager selv, og kan ikke skjønnet at dette skal bli om til «gode miner fra barndom». Vurderer sterkt å sette de foran TV og bare sitte og nytte vår middag sammen med samboer. Win-win. Skjønner godt hun venninna til TS, når hun har fire barn.

ps, jeg holder ut foreløpig men da vil jeg gjerne vite når skal dette bli om til hyggelig måltid i familien, som andre snakker om. 😉

Anonymkode: 34a6a...508

• Liker 6
Skrevet

Jeg har tre barn under skolealder, og jeg synes ikke iPad ved måltider er aktuelt. Jeg har vært på besøk der ungene glaner på et eller annet under måltidet, og jeg synes det er en skikkelig uting.

men folk er forskjellige og selv om det er lite sosialt og ødeleggende for holdning/øyne/normal dopamin, så er det ikke ulovlig. Jeg synes du skal ta opp padbruken med venninna di jeg. Hør med henne hvorfor, kanskje dere får en fornuftig debatt ut av det...

• Liker 3
Skrevet

Ts her, reagerte kanskje mest på at hun ikke prøver en gang. Greit å gi opp midtveis og bestemme seg for t akkurat nå vil jeg heller ha et koselig måltid enn å kjefte, men å starte på fra første stund med padden?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, reagerte kanskje mest på at hun ikke prøver en gang. Greit å gi opp midtveis og bestemme seg for t akkurat nå vil jeg heller ha et koselig måltid enn å kjefte, men å starte på fra første stund med padden?

Har du spurt henne om hvorfor?

Anonymkode: 8737a...cd9

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg har 4 tette unger under skolealder. Når vi blir invitert dit på middag, så setter hun opp en iPad forrran hver av tallerknene som en hvilken som helst annen påtenning. Så sitter de og ser på iPaden igjennom hele måltidet. 

Jeg har vare en på 1,5 selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig med eldre barn, men er ikke det litt ekstremt? 

Ikke normalt!!

Her er det skjermforbud for alle under nåtid. Da snakker man sammen..

Jobber i barnehage, hver voksen sitter sammen med 4 2-åringer under måltid. Klarer fint å beholde roen og snakke med barna uten en skjerm, så det bør ikke være en unnskyldning..

Anonymkode: 278ed...2f3

Skrevet

Det blir for lettvint å sette små barn foran en skjerm når man vil ha fred og ihvertfall til et måltid. 

Forstår ikke hvordan vi med større barn, som ikke er vokst opp med skjerm, overlevde i det hele tatt. 

Anonymkode: 838fa...386

• Liker 2
Skrevet

Hvem har en iPad til hver unge under skolealder?! Kunne aldri falt meg inn å sette iPaden på bordet mens vi spiser, helt uaktuelt. På fredager kan vi av og til spise middagen fra sofaen, typisk pizza f.eks, og da se en film samtidig, men det er det nærmeste vi kommer til skjermbruk under måltider.

Anonymkode: c0f39...52a

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har aldri fått se på iPad under måltid og jeg kjenner ingen andre som gjør sånt heller.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd med barn jeg har vært rundt og som har spist hos meg. Aldri sett et nettbrett ved matbordet hos venninner. Og både i barnehagen og på skolen sitter ungene pent og spiser og snakker sammen. Så tror ikke det er så vanlig med nettbrett rundt matbordet som det høres ut som på kg. 

Skrevet

Uhørt! Her er det totalt skjermforbud på liten som stor! Når vi spis skal man ha det koselig å snakke sammen.  

Spis de ikke uten skjerm får de la være å spise... Makan!

Anonymkode: 9e7ef...3bc

Skrevet

Jeg liker ikke den utviklingen.. jeg har fire barn selv, og middagen er det eneste måltidet vi har sammen hele familien. Det er så mye skjermbruk ellers at den stunden rundt middagsbordet,den er hellig.

Anonymkode: 1ff94...d5d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...