frekvens Skrevet 15. november 2018 #21 Del Skrevet 15. november 2018 3 timer siden, tdm900 skrev: Nei, og plasten bør over hodet ikke ha noen funksjon heller etter at den er tatt opp! Du stenger bare inne fukt som oppstår når den tempereres! Har til gode å se plast som ikke er fuktig inni, når den kommer opp fra fryser! Regner med TS finner ut hva som var lurest Stenger inne fukt som oppstår..,? Knusk tør PC i pose blir ikke fuktig av seg selv.. det må være luftfuktighet og den kondenserer på en iskald PC. Om den blir værende i posen når den tempereres kommer den ikke i kontakt med luftfuktighet og forblir tørr. Enkleste fysikk, ikke magi. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #22 Del Skrevet 15. november 2018 Hvor lenge kan veggdyr overleve i en PC i en plastpose, lurer jeg på.... Anonymkode: a7491...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. november 2018 #23 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) 26 minutter siden, frekvens skrev: Stenger inne fukt som oppstår..,? Knusk tør PC i pose blir ikke fuktig av seg selv.. det må være luftfuktighet og den kondenserer på en iskald PC. Om den blir værende i posen når den tempereres kommer den ikke i kontakt med luftfuktighet og forblir tørr. Enkleste fysikk, ikke magi. Knusk tørre briller som har vært ute i kulde, dugger når de komme inn i varmen igjen. Hvorfor gjør de det tror du? Hvordan vil du inngå at pc'n ikke "slår seg" når den er tatt opp i romtemperatur? Det skjer om den er pakka inn i plast aldri så mye. Bare prøv! Endret 15. november 2018 av tdm900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #24 Del Skrevet 15. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge kan veggdyr overleve i en PC i en plastpose, lurer jeg på.... Anonymkode: a7491...5b6 Nei si det du, men jeg tar ingen sjanse. De jævlene kan leve uten tilgang på «mat/menneskeblod» og gå i dvale i over et år. Er det en ting jeg har lært av denne jævelskapen er at man ALDRI skal undervurdere veggedyr. ALDRI! Anonymkode: b9fda...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 15. november 2018 #25 Del Skrevet 15. november 2018 22 minutter siden, tdm900 skrev: Knusk tørre briller som har vært ute i kulde, dugger når de komme inn i varmen igjen. Hvorfor gjør de det tror du? Hvordan vil du inngå at pc'n ikke "slår seg" når den er tatt opp i romtemperatur? Det skjer om den er pakka inn i plast aldri så mye. Bare prøv! Fordi brillene kommer iskalde inn i et miljø med fukt i luften og den fukten kondenser på de iskalde brillene. En tørr PC som pakkes inn i en tett pose(vakumpakket) med for eksempel silicagel vil ikke møte luftfuktighet som kan kondensere(bare prøv) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 16. november 2018 #26 Del Skrevet 16. november 2018 8 hours ago, tdm900 said: Knusk tørre briller som har vært ute i kulde, dugger når de komme inn i varmen igjen. Hvorfor gjør de det tror du? Dette skjer fordi en kald overflate vil kjøle ned luften (inneluften) rett ved overflaten. Når luft kjøles ned klarer den ikke holde på like mye fuktighet som når den var varmere. Dette kondenseres på flaten. Akkurat det samme skjer feks når mild luft kommer inn fra havet mot Norge. Luften presses over fjellene og blir kjøligere pga høyden og da avsettes det fuktighet som tåke og nedbør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 16. november 2018 #27 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) 18 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Har desverre kommet i den situasjonen at vi har hatt skadedyr i hus. Nå har alt av eiendeler vært på frysing og huset blitt sanert, men den bærbare pcen min vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med. Den ligger for øyeblikket knytt i 3 plastikkposer frem til vi vet hva vi skal gjøre. Skadedyrsfirmaet selv vet heller ikke hvordan vi kan behandle pcene, så jeg lurte rett og slett på om noen av dere har vært borti noe lignende? Den må enten varmebehandles eller kuldebehandles. Pcen min har ikke plastikk, er typ en mac, så tenkte tanken på å putte den noen timer i stekeovnen på 45 grader. Ser at batteriet og komponenter kan ta skade av for høy varme. Når det kommer til kuldebehandling ser jeg for meg at mye kan bli ødelagt i form av batteri, komponenter og skjerm. -35 er jo ikke ideell temperatur for en pc, og jeg er redd for kondens. Om den hadde blitt kuldebehandlet hadde jeg så klart pakket den inn i en rekke isolerende materialer først. Men tenkte kanskje det fantes noen kyndige personer her, som kanskje har litt mer peil enn meg. Pcen har ligget sånn i 2 uker nå og eksamen nærmer seg med stormskritt, så noe må gjøres. Anonymkode: b9fda...af3 Jeg ville ha gått for å kjøle ned, men jeg vet ikke hvor lavt man kan gå. Mulig du kan få noe info om du kontakter Apple eller Eplehuset her i Norge. Kondens tror jeg ikke er noe problem så lenge du lar den være avslått ett døgn eller to etter tining. Raskt søk på nett ga denne. https://discussions.apple.com/thread/2194584 Men uansett, full backup av alle viktige data først. Endret 16. november 2018 av skrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #28 Del Skrevet 16. november 2018 5 timer siden, skrue skrev: Jeg ville ha gått for å kjøle ned, men jeg vet ikke hvor lavt man kan gå. Mulig du kan få noe info om du kontakter Apple eller Eplehuset her i Norge. Kondens tror jeg ikke er noe problem så lenge du lar den være avslått ett døgn eller to etter tining. Raskt søk på nett ga denne. https://discussions.apple.com/thread/2194584 Men uansett, full backup av alle viktige data først. Jepp, backup er tatt, pcen ligger bare på vent til jeg har funnet ut nøyaktig hvordan jeg skal gå løs på problemet, men ser ut som det blir nedfrysing ja Anonymkode: b9fda...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #29 Del Skrevet 17. november 2018 Laveste anbefalte temperatur for elektronisk utstyr pleier å være -10 - -20 grader. Jeg ville ikke hatt så mye under det. Når det gjelder de anbefalte temperaturene for å drepe veggedyr og annet har jeg inntrykk av at de er med tanke på at ting skal bli gjennomfryst når man fyller en container. Noen insekter tåler mye lavere temperaturer, men ikke de fleste. Du kan evt. tine og fryse den flere ganger, siden nedfrysingen danner iskrystaller som er ekstra skadelige for celler. Anonymkode: 435f4...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. november 2018 #30 Del Skrevet 17. november 2018 Etter litt googling virker det som frysing av datamaskiner er ok så lenge man holder kontroll på fuktigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå