Gå til innhold

videresalg av nybolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på hvordan man blir beskattet ved å selge videre en nyoppført bolig uten at jeg har bodd i den selv. den er ferdig sommeren 2021. må jeg betale 23% av overskuddet uansett?

Anonymkode: cc1ad...bce

Skrevet

Ja, det må du. For ikke å betale skatt av overskuddet må du ha bodd i boligen tolv av de siste 24 måneder. 

Anonymkode: a5cf8...759

Skrevet

ts her, med nytt spørsmål.

kan jeg få lånet i dag, selv om det er et par år til boligen er ferdig?

jeg antar at renten i banken min har steget enn del om to år, så hvis det er mulig å få et fastrentelån i dag, så høres det interessant ut.

utbygger skal ikke ha de resterende 90% før overtakelse, så blir ikke noe byggelån i mellomtiden.

og må man betale både avdrag og renter; det blir litt for tøft. har jo husleie og andre utg i dag.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her, med nytt spørsmål.

kan jeg få lånet i dag, selv om det er et par år til boligen er ferdig?

jeg antar at renten i banken min har steget enn del om to år, så hvis det er mulig å få et fastrentelån i dag, så høres det interessant ut.

utbygger skal ikke ha de resterende 90% før overtakelse, så blir ikke noe byggelån i mellomtiden.

og må man betale både avdrag og renter; det blir litt for tøft. har jo husleie og andre utg i dag.

Tror du skal spørre i banken jeg....

Anonymkode: 9c708...ac6

Skrevet

Du kan låne til 10% som må inn nå, hvis du kan ha sikkerhet i annen bolig? Hvis ikke må du stille med dette selv som fri egenkapital.

Resterende beløp blir frøst utbetalt ved overtakelse når leilighet står klar. Uansett ikke gunstig å betale i 2 år for et lån du ikke trenger ennå.... (banken gir deg ikke det uansett)

Anonymkode: ab95d...cea

• Liker 1
Skrevet

jeg har de 10% på sparekonto; så trenger ikke låne nå. men er usikker på om lånet blir veldig dyrt når jeg må vente så lenge

Skrevet

Hvis du selger den før den er ferdig så betaler du bare skatt på tomteverdien, og ikke på hele kjøpesummen. I alle fall var det slik for noen år siden. 

Skrevet
Akkurat nå, Puny skrev:

Hvis du selger den før den er ferdig så betaler du bare skatt på tomteverdien, og ikke på hele kjøpesummen. I alle fall var det slik for noen år siden. 

Sikker på at du ikke mener dokumentavgift? Det skal betales skatt sv differansen mellom salgssum og kjøpesum dersom eier ikke har bodd i boligen tolv av de siste 24 måneder. Dokumentavgift beregnes derimot av tomteverdi ved kjøp av nybygg.

Skrevet

Jeg har solgt leilighet før den var bygd. Kjøperne måtte betale meg den summen jeg hadde betalt inn som forskudd, men resten fikk jeg ikke før blokka sto ferdig og innflyttingsklar. 

Anonymkode: 219d3...293

Skrevet

jeg skal bare betale dok.avg på tomteverdien, når det er nybygg.

selv om jeg prøver å selge leiligheten videre før (jeg eller andre)tar den i bruk, må en evt ny kjøper betale dok.avg av hele kjøpesummen. og jeg må skatte 23 % av differansen mellom det jeg betalte og det jeg får ved salg(overskudd). dette er vel riktig?

Skrevet

Er det det slik at du tenker selge en kontraktposisjon før (eller akkurat i det) leiligheten er ferdig til innflytting?

Jeg mener det har kommet noen endringer i regelverket de siste 3-5 årene for å hindre spekulasjon i kontraktposisjoner. Dette siden mange spekulanter med mye penger kjøpte svært mange kontraktposisjoner i nybygg, og tjente rått med penger på å selge dem videre til privatpersoner.

Anonymkode: 4add6...5cb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det slik at du tenker selge en kontraktposisjon før (eller akkurat i det) leiligheten er ferdig til innflytting?

Jeg mener det har kommet noen endringer i regelverket de siste 3-5 årene for å hindre spekulasjon i kontraktposisjoner. Dette siden mange spekulanter med mye penger kjøpte svært mange kontraktposisjoner i nybygg, og tjente rått med penger på å selge dem videre til privatpersoner.

Anonymkode: 4add6...5cb

jeg er student, og vet ikke ennå om jeg kommer til å ta et år ekstra.

hvis jeg har fått meg jobb og trives godt, blir jeg boende selv.

men ønsker å ha muligheten til å selge, og sitte med en bedre ek.

kunne investert i aksjer, men har lite kunnskaper. så jeg ønsker å gjøre en investering, i stedet for å ha de pengene til omtrent ingen rente på sparekonto. har deltidsjobb og studielån, så trenger ikke de pengene til forbruk

Skrevet

Jeg lette etter prosjekt tidligere i år, og kan i hvert fall fortelle om min erfaring.

Når det kom til betaling var det faktisk ingen av prosjektene som krevde 10% forskuddsbetaling. Man forpliktet seg bare til å betale hele kjøpesummen innen overtakelse av boligen. Dvs. at man ikke betaler en krone før det står ferdig. Unntaket var om man bestilte endringer og oppgraderinger, f.eks downlights i rom hvor det ikke var planlagt. Men noen krevde faktisk ikke betalt for dette en gang før man overtok.

Jeg vet at det er ulik praksis her. Jeg ville vært skeptisk til å betale på forhånd mtp. konkurser og byggestopp. Det har skjedd mange ganger de siste årene her i byen. 

Banken tok utgangspunkt i hva vi kunne låne med dagens inntekt. Etter noen samtaler om fremtidige behov, arbeidsmarkedet og våre utdanninger kom de frem til at vi fikk kjøpe for 400 000 kr mer, om prosjektet var ferdig om 2 eller flere år frem i tid.

Vi fikk ikke hverken ta ut lånet eller skrive under på lånepapirer, hvor vi da kunne ha bundet renta. Banken ville kun forpliktet seg til å gi oss et lån når bygget sto ferdig. Det er da renta bestemmes. 

Når det kom til videresalg så forbeholdte alle utbyggerne seg retten til å selge kontraktene videre. Man fikk ikke velge megler selv. De hadde en fast pris på mellom 30 000 og 50 000 kr for videresalg av kontrakt, og den prisen var det ikke mye å si på. Hvis man selger med overskudd må man skatte av dette. Overskudd beregnes ved å trekke fra opprinnelig kjøpesum, meglerutgifter og pris for tilvalg. Man selger videre kontrakten, ikke leiligheten, sånn for ordens skyld.

Jeg vet ikke om dette er aktuelt for deg, men vi fikk også kjøpe midlertidig bolig. Hvis vi kjøpte kontrakt på en 3-roms som var ferdig om 2 år mente banken at det var smart å kjøpe en 2-roms imens vi ventet på at leiligheten var ferdig. Da betalte vi til oss selv imens vi ventet.

Vi valgte til slutt å kjøpe kontrakt på en leilighet som var ferdig etter bare noen måneder.

Det du kan gjøre hvis du er redd for rentestigning er å kjøpe kontrakt på en leilighet som er billigere enn du egentlig tenkte. Mindre i størrelse, eller en etasje under, f.eks. Utgiftene på nye boliger er veldig lave. Så det kan være det går bra uansett. Lånet kan man også strekke til 30 års nedbetalingstid om renta er høy, selv om jeg ikke ville anbefalt det. 

Anonymkode: d319c...c79

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skal bare betale dok.avg på tomteverdien, når det er nybygg.

selv om jeg prøver å selge leiligheten videre før (jeg eller andre)tar den i bruk, må en evt ny kjøper betale dok.avg av hele kjøpesummen. og jeg må skatte 23 % av differansen mellom det jeg betalte og det jeg får ved salg(overskudd). dette er vel riktig?

Nei, så lenge bygget ikke er ferdigstilt så vil ikke neste kjøper måtte betale dok.avg av hele summen. De betaler også bare for tomteprisen (som igjen bare er en liten andel av tomta). Jeg gjorde det selv i juli. Tvert leiligheten er tatt i bruk gjelder avhendingsloven, og dok.avg må betales av hele kjøpesummen. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke mener dokumentavgift? Det skal betales skatt sv differansen mellom salgssum og kjøpesum dersom eier ikke har bodd i boligen tolv av de siste 24 måneder. Dokumentavgift beregnes derimot av tomteverdi ved kjøp av nybygg.

Nei tror ikke det, men nå ble jeg usikker. man har jo ikke mulighet til å ha bodd i boligen selv når det er et nybygg da🤔

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er student, og vet ikke ennå om jeg kommer til å ta et år ekstra.

hvis jeg har fått meg jobb og trives godt, blir jeg boende selv.

men ønsker å ha muligheten til å selge, og sitte med en bedre ek.

kunne investert i aksjer, men har lite kunnskaper. så jeg ønsker å gjøre en investering, i stedet for å ha de pengene til omtrent ingen rente på sparekonto. har deltidsjobb og studielån, så trenger ikke de pengene til forbruk

Kan du sette dem på bsu? 3,7 % rente er noe av det beste man får på sparing nå. Evt kan du kontakte banken og høre hva du kunne investert i annet enn bolig. Å investere i bolig nå kun for gevinsten skyld er litt skummelt, synes jeg. Avhengig av hvor du bor. Du kan sitte igjen med å ikke ha tjent noen ting. 

Skrevet

er for gammel for bsu dessverre.

men ang byggestopp og konkurser;

det har jeg ikke tenkt på. at jeg faktisk kan tape nærmere 250 000

som er de 10% de skal ha ved signering... finnes det noen måte å garderer seg der??

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er for gammel for bsu dessverre.

men ang byggestopp og konkurser;

det har jeg ikke tenkt på. at jeg faktisk kan tape nærmere 250 000

som er de 10% de skal ha ved signering... finnes det noen måte å garderer seg der??

Det vet jeg ikke dessverre. Du kan først spørre utbygger om hva som skjer ved forsinkelser, byggestopp og konkurs. En byggestopp kan også bli pålagt av kommunen hvis de ikke er fornøyd med f.eks sikkerheten ved anlegget. Så får du høre hva de sier. Videre kan du høre med banken hva de tenker om det. Det er nok ingen som vil stille en garanti for deg, risikoen er din alene. Men banken kan likevel ha tips. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke dessverre. Du kan først spørre utbygger om hva som skjer ved forsinkelser, byggestopp og konkurs. En byggestopp kan også bli pålagt av kommunen hvis de ikke er fornøyd med f.eks sikkerheten ved anlegget. Så får du høre hva de sier. Videre kan du høre med banken hva de tenker om det. Det er nok ingen som vil stille en garanti for deg, risikoen er din alene. Men banken kan likevel ha tips. 

takk for svar. huff er så mye å ta stilling til at jeg heller vurderer fond og aksjer nå🤔

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

jeg lurer på hvordan man blir beskattet ved å selge videre en nyoppført bolig uten at jeg har bodd i den selv. den er ferdig sommeren 2021. må jeg betale 23% av overskuddet uansett?

Kanskje det blir mer aktuelt at du kan trekke fra tapet på skatten?

Anonymkode: 71c8e...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...