Gå til innhold

Jobb og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Dere med små barn og full jobb siden av. Hvordan får dere det til? For meg så virker det utrolig stressende. Det må vel være mest gunstig at hvertfall en av foreldrene er hjemmeværende 100%. Hvertfall frem til barnet er 10 år. Det må kunne gi barnet og familien en god stabilitet og ro. At den ene parten alltid har orden i sysakene hjemme. 

Anonymkode: 9602d...158

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal en forelder være hjemme? 

Vi har barn, er begge i 100% jobb (men mannen har turnusjobb, så han har mye fri. 

Dagene humper og går, tar selv litt fri i mellom. Ikke noe stress, man kommer inn i en god flyt og blir vant til det ☺️

Anonymkode: d6efd...960

• Liker 11
Skrevet

Dessuten: ting er i orden hjemme, det er det masse tid til. Man har jo fri i helger, og på ettermiddager, og vi her heldige og har fri her og der. 

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det sånn, og det er helt nydelig. Jeg handler, gjør husarbeid og lekser med barna før mannen er hjemme til middag kl 16. Så har vi god tid til det som skjer på ettermiddagen😊

Anonymkode: 20266...69f

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal en forelder være hjemme? 

Vi har barn, er begge i 100% jobb (men mannen har turnusjobb, så han har mye fri. 

Dagene humper og går, tar selv litt fri i mellom. Ikke noe stress, man kommer inn i en god flyt og blir vant til det ☺️

Topp at mannen jobber turnus da :)  Da funker det nok bra! :)

Skrevet

Det funker! 😊 han starter på jobb veldig tidlig så jeg har de alene på morgenen og kjører de til barnehagen, han henter de og lager middag til jeg kommer hjem. Vi rydder litt hver dag og lar det aldri komme ut av kontroll så funker det 😊 handler om å ta seg de 15 minuttene hver dag for å få ryddet huset/leiligheten! Husvasken deler vi også på, jeg rydder, tørker støv, bytter sengetøy og vasker bad torsdag kveld så støvsuger og vasker han gulvene på fredag så får vi det rent til helgen! 

Anonymkode: 351c5...590

• Liker 1
Skrevet

Det går helt fint. Travelt og gøy! 

• Liker 1
Skrevet

Det er et hav av alternativer mellom enten:
-begge foreldre jobber 100% fra 10-mnds alder og alltid, og har et travelt og stressende liv ved siden av, og barna har det utrolig stressende og mangler stabilitet og ro og det ikke er orden i sysakene;

-og at én er 100% hjemmeværende i minst 10 år(!), og den andre jobber "kun 100%" (de har en tendens til å jobbe mer enn det når man har anledning til det pga bakkemannskap hjemme). For meg høres det ikke optimalt gunstig ut.

En gylden middelvei er gjerne bra.

Vi jobber fullt med to barn, men jeg har vært ekstra hjemme, mannen har en ganske fleksibel jobb, vi kan sjonglere med ferier og fleksitid begge to, og det er bare i enkelte perioder jeg vil kalle det stress, og de som stresser, det er oss to.   Barna har det like bra selv om sysakene skulle være litt i uorden, men ikke vi. Så kjøper vi oss ro: vaskehjelp og matkasser og tar ut ekstra ferie og slapper av på hytta. Økonomisk stress er heller ikke gunstig for barn.

Anonymkode: 1d6de...a99

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et hav av alternativer mellom enten:
-begge foreldre jobber 100% fra 10-mnds alder og alltid, og har et travelt og stressende liv ved siden av, og barna har det utrolig stressende og mangler stabilitet og ro og det ikke er orden i sysakene;

-og at én er 100% hjemmeværende i minst 10 år(!), og den andre jobber "kun 100%" (de har en tendens til å jobbe mer enn det når man har anledning til det pga bakkemannskap hjemme). For meg høres det ikke optimalt gunstig ut.

En gylden middelvei er gjerne bra.

Vi jobber fullt med to barn, men jeg har vært ekstra hjemme, mannen har en ganske fleksibel jobb, vi kan sjonglere med ferier og fleksitid begge to, og det er bare i enkelte perioder jeg vil kalle det stress, og de som stresser, det er oss to.   Barna har det like bra selv om sysakene skulle være litt i uorden, men ikke vi. Så kjøper vi oss ro: vaskehjelp og matkasser og tar ut ekstra ferie og slapper av på hytta. Økonomisk stress er heller ikke gunstig for barn.

Anonymkode: 1d6de...a99

Økonomisk stress er helt utelukket, hvis man skal ha barn. Alt må jo selvfølgelig være 100% i orden. Hvis man har mulighet til å være hjemme 100% og den andre parten jobber borte, så er det det optimale i mine øyne. Da kan den som er hjemme stelle i hus og hjem. Levere og hente i bhg. Legge til rette. Da unngår man mye stress i hverdagen, spør du meg :)

Skrevet

Lurer litt på hvor evneveike folk er som mener en person må være hjemme på fulltid for å holde orden på huset.

Ser fordelen med å jobbe redusert for at barna skal få kortere dager, men ingen trenger da være hjemme på fulltid for å støvsuge 🙄

Anonymkode: 96373...40a

• Liker 24
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hvor evneveike folk er som mener en person må være hjemme på fulltid for å holde orden på huset.

Ser fordelen med å jobbe redusert for at barna skal få kortere dager, men ingen trenger da være hjemme på fulltid for å støvsuge 🙄

Anonymkode: 96373...40a

Du skjønner ikke hva jeg mener. 

• Liker 3
Skrevet

Et annet aspekt jeg tenker på her er pensjon, 10 år uten pensjonssparing er en hel del og mange år å ta igjen for 🙄 hva om dere skiller dere eller mannen din dør tidlig og du sitter der med minstepensjon og klarer det knapt til å gå rundt når du sitter der alene? 

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet aspekt jeg tenker på her er pensjon, 10 år uten pensjonssparing er en hel del og mange år å ta igjen for 🙄 hva om dere skiller dere eller mannen din dør tidlig og du sitter der med minstepensjon og klarer det knapt til å gå rundt når du sitter der alene? 

Yep! For ikke å snakke om hvor vanskelig det vil være å komme inn på arbeidsmarkedet med et 10 års hull. 

• Liker 12
Skrevet

Vi har 4 barn tilsammen (2 av dem kun 50% av tiden) Både jeg og samboeren jobber 100% turnus. Han jobber enda mer enn 100% faktisk, så hverdagen er hektisk og vi er avhengig av besteforeldre som stiller opp som barnevakt og sjåfører til treninger. Jeg pleier å lage middag før jeg drar på senvakt, og lager gjerne litt ekstra for å fryse ned. Lager enkle middager de dagene jeg jobber dagvakt. 

Lekser blir gjort sammen med den voksne som er hjemme etter middag 

Anonymkode: bdb5f...08c

Skrevet

Pensjon, pensjon, pensjon! At ikke folk lærer? Skal en part gå hjemme 100% i 10 år må man lage seg noen gode avtaler og spare mye selv. Folk blir helt hysteriske når det kommer til bolig, hvor bare en part eier og den andre bruker sin lønn på å betale daglig forbruk/oppussing eller lignende. Det er helt hårreisende, og her må man passe på at man ikke lider økonomiske tap. Men å gå hjemme flere år uten lønn er helt greit?

Anonymkode: 7b390...9b0

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pensjon, pensjon, pensjon! At ikke folk lærer? Skal en part gå hjemme 100% i 10 år må man lage seg noen gode avtaler og spare mye selv. Folk blir helt hysteriske når det kommer til bolig, hvor bare en part eier og den andre bruker sin lønn på å betale daglig forbruk/oppussing eller lignende. Det er helt hårreisende, og her må man passe på at man ikke lider økonomiske tap. Men å gå hjemme flere år uten lønn er helt greit?

I våres tilfelle: Et småbruk. Gjeldsfrie. Hun jobber borte. 1 barn sammen, Jeg jobber hjemme på bruket. Har noen sauer. Har da veldig god tid til også å stelle i hjemmet på dagtid. Alltid ajour :) Har også lagt meg opp en god del penger, så har en fin buffer. Så jeg er selvstendig næringsdrivende. Jobber litt freelance her og der :) DET er det gode liv flere burde prøve! :)

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I våres tilfelle: Et småbruk. Gjeldsfrie. Hun jobber borte. 1 barn sammen, Jeg jobber hjemme på bruket. Har noen sauer. Har da veldig god tid til også å stelle i hjemmet på dagtid. Alltid ajour :) Har også lagt meg opp en god del penger, så har en fin buffer. Så jeg er selvstendig næringsdrivende. Jobber litt freelance her og der :) DET er det gode liv flere burde prøve! :)

Det tror jeg så gjerne! Høres ut som du har orden i økonomi, slik at hvis noe uforutsett skjer, så raser ikke økonomien. Sikkert deilig å ha det slik 😊 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver sin smak, men det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg hører ordet «småbruk». Det er det siste i verden jeg kunne tenkt meg.

Anonymkode: 8f86b...81e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hver sin smak, men det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg hører ordet «småbruk». Det er det siste i verden jeg kunne tenkt meg.

Anonymkode: 8f86b...81e

Ærlig sak👍🏼 Det aller siste jeg kunne tenke meg er en leilighet og trangt øknomisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...