Gå til innhold

Får ikke betalt husleie som avtalt, fortvilet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ønsker å begynne med å fortelle at vi alltid har betalt husleie til tide, de fire årene vi har leid denne leiligheten. Vi har delt våre utgifter ut i fra hvor mye vi tjener, og min mann tjener dobbelt så mye som meg. Jeg er uføretrygdet og har bare 9000 utbetalt i mnd, mens mannen min tjener 20000 ca. I det siste halvåret har vi gjort det slik at mannen min betaler husleie, mens jeg står for mat, tv, internett, forsikringer. Leien vår er på 11000 per mnd. Forfallsdato 15. hver mnd. Dette har aldri vært noe problem, før min mann kommer i går kveld og sier at lønnen han har fått er på 7000 kr bare! (han får lønn samme dag som husleien skal betales) Husleien vår er på 11000 kr.

Han begynner å fortelle meg om et trekk som namsmannen har trukket fra lønnen hans som han har forsøkt å stoppe ved å si at han er hovedforsørgen i huset (han tjener jo mye mer) Han forteller så at dette skulle de ta hensyn til, men dette ble ikke gjort all like vel når han så lønningslippen sin i går. Det har vært noen ubetalt ferie også Som gjorde at han fikk mindre penger også, men han hadde fått 13000 om ikke  dette trekket hadde vært der. Han måtte ta ut ferie, da dette ble pålagt fra arbeidsgiver og siden dette er første året min mann får fast lønn så får han ikke betalt ferien sin. (han gjør det neste år) Han sier også at namsmannen ikke har tatt i betraktning min inntekt i det hele tatt, men kun gått på han personlig. Jeg var klar over at min mann hadde gjeld fra før, men hoved problemet nå er jo det at vi ikke får betalt husleia som forfaller idag.

VI har ingen sparepenger, da vi har tjent lite over flere år. Han har jobbet 50 prosent tidligere, og vi har begge hatt inntekter via nav fram til han fikk seg jobb. På kontoen min står det 1000 kr nå, men jeg får ikke penger før til mandag og det er som sagt på 9000. VI kan heller ikke ta opp noen lån, da vi har betalingsannmerkninger begge to (all gjeld er fra gammelt av).  Han kan bruke alle pengene sine i morgen på husleia, men det gjenstår jo da fortsatt 4000 kr. Jeg kan alltid betale det på mandag, men jeg vil jo ikke være forsen med husleia. Er jo også bekymret for hvordan resten av mnd skal gå, da vi har jo andre regninger i tillegg + mat/transport. Det kommer til å bli ca 5000 igjen, og bare 2-3000 her går til regninger og transport. (tv, internett, mobil, busskort, forsikringer). I tillegg har jeg tannlege utgifter kommende mnd, og det er viktig at jeg får reparert de tennene det er gjelder fortest mulig.

JEg ser virkelig ikke hvordan vi skal klare oss? Men mest av alt det som bekymrer meg mest akkurat nå er jo husleia..

Hadde han sagt i fra litt før, så hadde vi jo hatt tid på oss til å kanskje fikse noe, men siden han ikke fikk vite dette før i går, så stitter jeg på en måte her nå da.. og vet ikke helt hvordan vi skal løse det.

Anonymkode: 22823...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring huseier, de er som regel veldig forståelsesfulle og værtfall dersom dere alltid har betalt til riktig tid. 

Ring nav og be om krisehjelp. 

Anonymkode: 94ade...cea

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring huseier, de er som regel veldig forståelsesfulle og værtfall dersom dere alltid har betalt til riktig tid. 

Ring nav og be om krisehjelp. 

Min mann skulle få svar på om vi kunne få låne til husleia av et familie medlem senere idag. Om dette ikke gikk så skulle han snakke med huseier å forklare situasjonen etter jobb.

Har alltid betalt husleia til forfall alle årene vi har bodd her, og før det igjen også på tidligere bosted, så dette er første gang.

Men føler jo det er helt jævlig..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann skulle få svar på om vi kunne få låne til husleia av et familie medlem senere idag. Om dette ikke gikk så skulle han snakke med huseier å forklare situasjonen etter jobb.

Har alltid betalt husleia til forfall alle årene vi har bodd her, og før det igjen også på tidligere bosted, så dette er første gang.

Men føler jo det er helt jævlig..

Livet er uforutsigbart, tror ikke dere skal tenke så mye på det. Det løser seg helt sikkert! De aller fleste forstår og er snille folk😄 ærlighet varer lengst, og det ville en huseier satt pris på! Om ikke løsningen melder seg kan dere spørre om å betale så mye som dere kan nå, og prøve å finne en løsning slik at dere får betalt resten. Om ikke det går, spør om å heller få betale litt ekstra de neste mnd.

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er uforutsigbart, tror ikke dere skal tenke så mye på det. Det løser seg helt sikkert! De aller fleste forstår og er snille folk😄 ærlighet varer lengst, og det ville en huseier satt pris på! Om ikke løsningen melder seg kan dere spørre om å betale så mye som dere kan nå, og prøve å finne en løsning slik at dere får betalt resten. Om ikke det går, spør om å heller få betale litt ekstra de neste mnd.

Såklart. Det skulle visst bli i orden igjen fra neste mnd igjen, så skulle ikke bli noen problem for oss å evt bare inn litt ekstra framover om vi ikke løser det på en annen måte. 

Skrevet

Endre skattekortet ditt slik at du får riktig skattetrekk. 9000 utbetalt er vertfall  3000 under det man får utbetalt på minstesats.  

Anonymkode: 234b5...7e2

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Endre skattekortet ditt slik at du får riktig skattetrekk. 9000 utbetalt er vertfall  3000 under det man får utbetalt på minstesats.  

Anonymkode: 234b5...7e2

Jeg har bare 60 prosent ufør for øyeblikket. Nav lokalt mener jeg skulle vært 100 prosent , så har en stor klagesak pågående.  Noe mer vil jeg ikke gå innpå det, men det er altså årsaken til min lave utbetaling på 9000. Har ca 11000 brutto. 

Skrevet

Man er ikke pålagt fra arbeidsgiver å ta ut ferie, men man har rett på 5 ukers ferie. Man kan søke om å ta ut redusert ferie. Jeg har jobbet fast siden juni og skal derfor neste år ha ca 3 ukers ferie. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare 60 prosent ufør for øyeblikket. Nav lokalt mener jeg skulle vært 100 prosent , så har en stor klagesak pågående.  Noe mer vil jeg ikke gå innpå det, men det er altså årsaken til min lave utbetaling på 9000. Har ca 11000 brutto. 

Da burde du jo jobbe 40% inntil videre. Man kan ikke alltid støtte seg på systemet. 

Anonymkode: b3906...eb0

• Liker 5
Skrevet

Bare ta kontakt med utleier og forklar situasjonen. Dette er noe alle som leier ut regner med at kan skje. Dersom dere har mulighet til å betale deler av beløpet, så gjør gjerne det også.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han sagt i fra litt før, så hadde vi jo hatt tid på oss til å kanskje fikse noe, men siden han ikke fikk vite dette før i går, så stitter jeg på en måte her nå da.. og vet ikke helt hvordan vi skal løse det.

Han må jo ha fått noe skriftlig om trekket før det faktisk skjedde.

Anonymkode: 5e32b...12a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En klagesak kan ikke være stor, eller liten. Hvorfor overdrive? Du har klaget på vedtaket. Hverken mer eller mindre.

Anonymkode: b66ba...7e8

• Liker 3
Skrevet

Ring huseier og forklar, betal på mandag. 

Søk krisehjelp, men de tar nok ikke hensyn til tannlege så den må du i så fall utsette. 

Anonymkode: 5315d...096

• Liker 1
Skrevet

Dersom mannen din ikke har dokumentert noe til namsmannen om din inntekt, deres husleie eller noe annet har ikke namsmannen grunnlagt til å ta høyde for det.

Om han hiver seg rundt og leverer dokumentasjon kan det være at namsmannen endrer trekket, og at prosessfullmektig tilbakefører differansen mellom foretatt utleggstrekk og reelt rom for utleggstrekk.

Kan jeg tillate meg å spørre om hva din brutto ytelse er? Synes 9000 netto i uføretrygd hørtes lite ut.

Anonymkode: c4c0c...ae4

Skrevet

Har dere en playsttaion dere kan selge? Eller annet?

Anonymkode: b9560...002

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dersom mannen din ikke har dokumentert noe til namsmannen om din inntekt, deres husleie eller noe annet har ikke namsmannen grunnlagt til å ta høyde for det.

Om han hiver seg rundt og leverer dokumentasjon kan det være at namsmannen endrer trekket, og at prosessfullmektig tilbakefører differansen mellom foretatt utleggstrekk og reelt rom for utleggstrekk.

Kan jeg tillate meg å spørre om hva din brutto ytelse er? Synes 9000 netto i uføretrygd hørtes lite ut.

Anonymkode: c4c0c...ae4

Ts skrev at hun er delvis ufør, men at det er en klagesak på gang for å øke ufør%

Anonymkode: b9560...002

• Liker 2
Skrevet

Altså det kommer jo mange advarseler før det trekkes fra lønn, dvs at mannen din har hatt god tid til å levere dokumentasjon å utgifter til namsmannen, så det er ganske så selvforskyldt. Du kan snakke med huseier og be om å dele opp husleien, evt at det resterende trekkes fra depositum. Det høres også ut som dere bor for dyrt, 11 000 i husleie når dere har gjeld, begge har betalingsanmerkninger og inntekten er skral høres veldig mye ut. Her bør dere jo på sikt vurdere å få en billigere plass å bo. 

Anonymkode: 21272...e73

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke pålagt fra arbeidsgiver å ta ut ferie, men man har rett på 5 ukers ferie. Man kan søke om å ta ut redusert ferie. Jeg har jobbet fast siden juni og skal derfor neste år ha ca 3 ukers ferie. 

Da burde du jo jobbe 40% inntil videre. Man kan ikke alltid støtte seg på systemet. 

Anonymkode: b3906...eb0

Jo, man er pålagt å avvikle lovbestemt ferie (4 uker og 1 dag), og arbeidsgiver er pålagt å følge opp at det blir gjort. Det finnes muligheter innenfor reglene til å overføre noen feriedager til neste år, det er vel inntil 2 arbeidsuker. 

Den eneste muligheten du har til å unngå å avvikle lovbestemt ferie er dersom du ikke har jobba fullt året før, og dermed ikke opptjent nok betalt ferie (det er her ditt unntak kommer inn), men det må da dokumenteres. Mange får utbetalt feriepenger fra gammel jobb når de slutter, og vil derfor oppleve å ta ut ferie i ny jobb som "ulønnet ferie", men i praksis så er det ikke det, og man må faktisk ta ut lovpålagte feriedager. 

Anonymkode: af37b...895

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke krise å betale husleia for sent en gang hvert fjerde år om man sier ifra til huseier.

Anonymkode: 4357c...3c6

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man er pålagt å avvikle lovbestemt ferie (4 uker og 1 dag), og arbeidsgiver er pålagt å følge opp at det blir gjort. Det finnes muligheter innenfor reglene til å overføre noen feriedager til neste år, det er vel inntil 2 arbeidsuker. 

Den eneste muligheten du har til å unngå å avvikle lovbestemt ferie er dersom du ikke har jobba fullt året før, og dermed ikke opptjent nok betalt ferie (det er her ditt unntak kommer inn), men det må da dokumenteres. Mange får utbetalt feriepenger fra gammel jobb når de slutter, og vil derfor oppleve å ta ut ferie i ny jobb som "ulønnet ferie", men i praksis så er det ikke det, og man må faktisk ta ut lovpålagte feriedager. 

Anonymkode: af37b...895

Nå står det vel i HI at dette var første arbeidsåret til TS sin samboer.

• Liker 1
Skrevet

Dette høres forferdelig strevsomt ut, ts. Her må NAV på banen og hjelpe dere gjennom krisen. Kontakt de i dag! ❤️

Anonymkode: 0f29d...bff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...