AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Og det «eneste» talsmannen har å påpeke er: Takstmannen kommenterer bl.a. følgende:- Vedlikeholdsbehov på deler av utvendig trekledning. Noe synlig råte.Inspeksjon av pipa på kaldloftet viser en god del gamle fuktskader. Ikke fukt på besiktigelsen.(Tidligere var det sentralfyr, noe som har ført til kondens - samt at pipa var ikke helbeslått over tak.) Fuktskadene har påført feierlukene en del rustskader. Hva vil du estimere prisen for å rette opp i dette til å bli? Ikke alle panelene på utsiden av huset må skiftes, men noen. Da går råten også bort sant? Uansett, jeg er helt blond på dette området med oppussing så... men hvis du måtte tippe så vil du si? Anonymkode: ef8af...abf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Er det et gammelt hus? Om du må skifte bordkledning bør du likegodt ta alt, og eventuelt etterisolere. Fort 100 000 kr. Anonymkode: 800dd...997
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det et gammelt hus? Om du må skifte bordkledning bør du likegodt ta alt, og eventuelt etterisolere. Fort 100 000 kr. Anonymkode: 800dd...997 Ok, men vil du tro det koster mye mer enn 100.000? Ja, det er et gammelt hus. Anonymkode: ef8af...abf
EvaLena Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 Jeg hadde aldri kjøpt det huset. Hva som skjuler seg i vegger, gulv og tak pga fukt kan koste mye mer enn 100k. Kjøpee du det huset så er det nok ett slags Kinderegg 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 Her var det mye som fikk varsellampene til å lyse. Kan i tillegg til det som er nevnt komme mugg. Det blir fort langt over 100k. På et eldre hus vil det fort komme andre kostnader i tillegg. Da du allerede har fuktproblemer, er det lenge siden det har blitt drenert? Om ikke er det fort over 100k bare der. Er taket gammelt? Elektrisk anlegg? Hva med bad? Dette blir et dyrt hus. Anonymkode: 793da...715 2
Belima Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Ta med en snekkerkyndig person på en ekstra visning. Trodde salgsoppgavene nå skulle være så omfattende at det skulle være lettere/tryggere å kjøpe bolig. Det er jo mye mer merking i de nye salgsoppgavene nå enn det var for en del år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 Støtter forslaget om å ta med fagmann på visning. Og kan love deg at med et gammelt hus kan bli veldig dyrt. Vi har hus fra 1930-tallet, og har så langt skiftet tak, all utvendig kledning, vinduer og ytterdører, etterisolert, fikset pipa (fikk fyringsforbud), lagt nye gulv i hele huset, nytt kjøkken både i hoveddelen og utleiedelen, nytt elektrisk anlegg... Hadde blitt billigere å bygge nytt. Anonymkode: 9cc41...a07
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Jeg er ikke bygningsteknisk kyndig, men tolker dette slik: Det er råte i panel, og det som er råttent må skiftes. Dette er litt viktig å gjøre raskt, da det ellers lett kan tiltrekke seg skadeinsekter, som også eventuelt kan gå videre i deler av panelet som ikke er råteskadet. Det er tegn på at det har kommet fukt gjennom taket/pipa i tidligere tider, men at dette nå kan være fikset, siden det ikke var fukt ved besiktigelsen. Men NB! hvis dette var i en tørkeperiode, kan det ha vært tørt selv om feilen fortsatt finnes. En ny besiktigelse nå, hvor fuktmåling foretas, vil vise om fuktinntrengning fremdeles er et problem. Rust på feielukene kan du fikse selv, men det er verre om spjeld har rustet fast og låst seg i en posisjon. Dette bør du sjekke. Anonymkode: 28d9b...185
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 Jeg ser hva dere mener, men så er det slik at mye også jeg gjort på huset. Som sagt så var dette nesten det eneste som var å utsette. PS. ser ut som jeg kanskje kan få huset til 500.000 under prisantydning? Og da er det vel et godt kjøp? Kan jeg bruke resterende 500.000 på å pusse opp om det skulle være noe, eller? Anonymkode: ef8af...abf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser hva dere mener, men så er det slik at mye også jeg gjort på huset. Som sagt så var dette nesten det eneste som var å utsette. PS. ser ut som jeg kanskje kan få huset til 500.000 under prisantydning? Og da er det vel et godt kjøp? Kan jeg bruke resterende 500.000 på å pusse opp om det skulle være noe, eller? Anonymkode: ef8af...abf Hvis huset blir solgt for 500.000 under prisantydning, betyr dette bare at prisen var satt for høyt i forhold til markedet. Hvis du har 500.000 på konto å renovere for, er jo det bra, men det er slett ikke sikkert at du får lånt disse pengene i banken - det må du eventuelt ta med den. Anonymkode: 28d9b...185
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis huset blir solgt for 500.000 under prisantydning, betyr dette bare at prisen var satt for høyt i forhold til markedet. Hvis du har 500.000 på konto å renovere for, er jo det bra, men det er slett ikke sikkert at du får lånt disse pengene i banken - det må du eventuelt ta med den. Anonymkode: 28d9b...185 I følge prisstatistikken er den fortsatt mye under hva boliger i området går for. Men så har den hverken garasje og ligger bak et annet hus i høyden. men joa har også noen hundrelapper ekstra om det skulle bli krise. Men er det et skrekk scenario det jeg siterte lengre her oppe angående panelveggene/råte og det andre? Eller noe å regne med og som man må pålagte seg å fikse? Tror dere jeg vil ende opp med å måtte totalrenovere basert på tilstandsrapporten kun hadde å utsette de tingene som nevnt over? Anonymkode: ef8af...abf
Quadcore Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 Hvis dette er det eneste negative som er merket i tilstandsrapporten virker ikke dette så galt. I tilstandsrapporten skal det ha blitt foretatt flere fuktmåling i forskjellige rom, og hvis det ikke er indikasjon på fukt burde det være greit selv om man aldri selvfølgelig er helt sikker. At utvendig bekledning må vedlikeholdes er jo en selvfølge. Hvis dette er drømmehuset og drenering, elektrisk installasjon, tak osv. er i god stand samtidig som du kan få det 500 000kr under takst høres dette ut som en god deal for meg.
Mariss@68 Skrevet 15. november 2018 #13 Skrevet 15. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det «eneste» talsmannen har å påpeke er: Takstmannen kommenterer bl.a. følgende:- Vedlikeholdsbehov på deler av utvendig trekledning. Noe synlig råte.Inspeksjon av pipa på kaldloftet viser en god del gamle fuktskader. Ikke fukt på besiktigelsen.(Tidligere var det sentralfyr, noe som har ført til kondens - samt at pipa var ikke helbeslått over tak.) Fuktskadene har påført feierlukene en del rustskader. Hva vil du estimere prisen for å rette opp i dette til å bli? Ikke alle panelene på utsiden av huset må skiftes, men noen. Da går råten også bort sant? Uansett, jeg er helt blond på dette området med oppussing så... men hvis du måtte tippe så vil du si? Anonymkode: ef8af...abf Dette hadde jeg aldri turt å kjøpe. Pipe, tak, bekledning. Hadde tenkt, hva er det neste som dukker opp... Hadde du vært skikkelig handy så kanskje.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #14 Skrevet 15. november 2018 Hvor nytt eller gammelt er huset? For selv om panel ser fint ut, og tak, og resten, så kan være det ikke er standard du ønsker å leve med. Er det isolert? Antageligvis, nei. Det blir trekk og svært dyrt for oppvarming. Er det drenert? Mest sannsynligvis, nei. Da er det fukt, edderkopper, og mye annet gøy. Er vinduene gamle? De trekker i så fall, og får du i det hele tatt åpne de? Og dørene da, både utedør men også dørene inne. Hvor gammelt er tak, tak er spesielt dyrt å skifte. Osv, osv. Bad, kjøkken, planløsning? De sier man må regne med 1,5 mil på å sette i moderne standard et vanlig hus fra 60 tallet på rundt 120 kvadrat. Regner med det blir dyrere for dobbelt så stort hus, men ikke nødvendigvis to ganger dyrere da. Ikke alt må gjøres med engang, og det kan godt være med du klarer å leve med lavere standard i en stund. Men du må uansett tenke at hvis ikke nå, så på sikt, må du bruke en del penger på huset. Anonymkode: 3e50d...71a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #15 Skrevet 15. november 2018 Man må regne med en del "moro" med et gammelt hus, men jeg synes ikke det som er nevnt av takstmannen virker avskrekkende. Ofte har eldre hus en bedre beliggenhet enn nybygde, rett og slett fordi de beste tomtene i et område blir bebygd først. Hvis man synes det er viktig, må man nesten belage seg på å bruke noen kroner på renovering. Alternativet er selvsagt å rive og bygge nytt, om det er en spesielt attraktiv tomt. Det er godt mulig at kjelleren er fuktig, men en luftavfukter gjør jobben inntil man eventuelt bestemmer seg for å legge ny drenering rundt huset. Anonymkode: 28d9b...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå