Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg eier en leiligheten med to soverom, der jeg har valgt å leie ut det ene soverommet. Vi er begge studenter. Uten å gå for mye inn på det har vi allerede hatt en litt vanskelig start med bosituasjonen. Jeg har vurdert å si opp leieavtalen, men synes det har blitt bedre i det siste. Jeg har derfor valgt å bite tennene sammen for at vi skal klare dette frem til sommeren. Jeg var tydelig på "intervjuet" før hun flyttet inn at jeg er B-menneske. Hun sa at dette var ikke noe problem, og at hun fikk sove svært lett. Jeg er veldig lite hjemme verken på dagen eller kveldene, så det har ikke vært noe problem frem til nå. Setter ikke på vaskemaskinen sent, har aldri høy musikk osv. Vi sitter som oftest på hvert vårt rom som er ganske fra hverandre i leiligheten også. 

Ok, over til spørsmålet mitt. Problemet er at jeg gjerne ville se på tv i stua når jeg en sjelden gang var hjemme tidligere på kvelden.. Jeg hadde på Tv-en på middels volum (som var stilt inn fra sist hun så på TV. Sto på 15.). Dette foregikk fra kl. 21.00. Kl. 22.00 roper hun fra soverommet om jeg kan skru av tven, fordi hun ikke får sove. Det opplevde tonen hennes som veldig lite åpen for diskusjon, så jeg bare satte ned lyden til 5 (veldig lavt). Dette gjaldt en vanlig onsdagskveld. 

Jeg vet ikke hva som er normalt, så derfor velger jeg å spørre dere. Det jeg har hørt er at det skal være ro fra 23-07.. Og et middels støynivå på en TV på kvelden er noe jeg mener man bør forvente i et bofellesskap. Hva tenker dere? Når synes dere det burde være ro? Jeg er konfliktsky og opplever denne uoverensstemmelsen i leiligheten som veldig vanskelig. 

Anonymkode: e5808...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må tåle å høre TV-lyder fra stua frem til  23.00 tenker jeg.

Anonymkode: 47c2e...ecf

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må tåle å høre TV-lyder fra stua frem til  23.00 tenker jeg.

Anonymkode: 47c2e...ecf

Takk for svar! Greit å høre andres tanker om det før jeg tar en prat med romkameraten om det for å bli enige. 

Skrevet

Når man bor i kollektiv ol må man nesten bare tåle litt lyd i ny og ne. Jeg brukte ørepropper når jeg ville legge meg tidligere enn de andre, og dempet lyden litt hvis de andre la seg tidlig, rett og slett for å være grei. 

Men ja, jeg er enig i at mellom 23-07 skal det være stille med mindre man har avtalt noe annet. Så jeg tenker at du er innafor og at roomien enten hadde en dårlig dag eller har kort lunte. Jeg ville foreslått ørepropper til roomien 😛

Det er slitsomt å bo sammen med andre i støytene, men ikke umulig. Håper dere finner en løsning som funker for dere begge :)

• Liker 1
Skrevet

Hva er en roomi? Har det noe med romfolk å gjøre?

Anonymkode: deb9a...134

• Liker 3
Skrevet

Normale lyder som TV, musikk, vaskemaskin osv må man tåle frem til kl 23 ihvertfall. Hun får bruke ørepropper da. 

• Liker 2
Skrevet

Synes nesten det er frekt å kommandere deg til å slå av TV'en når klokka ikke er nærme 23.00 engang. Hun sa jo trossalt at hun klarte å sove svært lett. Hvor lang unna er stuen fra soverommet? Er det tynne vegger?

Anonymkode: f8dfa...5c0

• Liker 8
Skrevet

I studentboligene jeg bor i skal det være rolig etter 23. Jeg ville brukt det som argument.

Tv kvalifiserer ikke jeg som støy og du så på tv før 23 også. 

Anonymkode: 75ea6...708

Skrevet

Er en bagatell, så hadde brukt pc og hodetelefoner på kvelden

Anonymkode: af294...d3b

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da heter det vel romkamerat på norsk

Noen av oss forsøker forengelske språket vårt så vi kan bytter over til engelsk istedetfor norwegian

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, gjør vel det.

Anonymkode: 4f5e5...de9

Skrevet

Hadde bedt henne stappe inn ørepropper å slutt med sytingen, og at hun er velkommen til å flytte ut. Men jeg forstår det sånn at du er konfliktsky så du kommer vel til å fortsette å danse etter hennes pipe.

Anonymkode: 9b01e...032

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller leietaker.....

Anonymkode: 8b04c...fe3

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bedt henne stappe inn ørepropper å slutt med sytingen, og at hun er velkommen til å flytte ut. Men jeg forstår det sånn at du er konfliktsky så du kommer vel til å fortsette å danse etter hennes pipe.

Anonymkode: 9b01e...032

Hei! Jeg har hatt litt problemer med henne i andre saker også, der jeg har sagt ifra. Grunnen til at jeg ikke vil si ifra, er fordi jeg ikke vil skape unødvendig konflikt uten grunn. Derfor jeg ville høre med folk her inne først om det i så fall er jeg som er vanskelig.. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten det er frekt å kommandere deg til å slå av TV'en når klokka ikke er nærme 23.00 engang. Hun sa jo trossalt at hun klarte å sove svært lett. Hvor lang unna er stuen fra soverommet? Er det tynne vegger?

Anonymkode: f8dfa...5c0

Hun har rom vegg til vegg med stuen, så jeg vil tro det er litt lytt. Veggene er sånn middels tykke vil jeg tro, selv om jeg ikke har noe problemer med «støy» fra midt rom bare litt lenger ned i gangen. 

Jeg synes likevel ikke det er godt nok. Dette visste hun jo før hun flyttet inn, og er jo nokså vanlig å se på TV med middels volum kl. 22 på kvelden.. bor man i bofellesskap med en 22-åring synes jeg også det er noe man bør forvente. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har rom vegg til vegg med stuen, så jeg vil tro det er litt lytt. Veggene er sånn middels tykke vil jeg tro, selv om jeg ikke har noe problemer med «støy» fra midt rom bare litt lenger ned i gangen. 

Jeg synes likevel ikke det er godt nok. Dette visste hun jo før hun flyttet inn, og er jo nokså vanlig å se på TV med middels volum kl. 22 på kvelden.. bor man i bofellesskap med en 22-åring synes jeg også det er noe man bør forvente. 

Enig. Jeg synes hun er urimelig. Jeg har egentlig aldri hørt noen klage på dette før i et kollektiv. Det som går igjen er festing, mye besøk og rengjøring/rydding. 

Jeg synes også det er ganske spesielt å rope ut fra soverommet om at du skal være stille. Skjønner at man kan gjøre det med familie og lignende, men jeg regner med at dere ikke er så nære. Hun virker litt vanskelig av seg. 

Anonymkode: f71ef...ab5

Gjest hemmeligvenn
Skrevet

Tror det er vanlig at folk som bor tett på hverandre at det skal vises hensyn angående lydnivå fra kl. 23.

Skrevet
På 15.11.2018 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Noen av oss forsøker forengelske språket vårt så vi kan bytter over til engelsk istedetfor norwegian

Det er ikke tøft å høres ut som en 80 år gamle norsk-amerikaner som besøker gamlelandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...