Gå til innhold

Barnet mitt fylte nettopp 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vet ennå ikke hva en mobil er!!

Føler meg mange ganger at jeg ikke er like flink som andre mødre, at jeg sitter på mobilen for mye eller ikke tar med barnet like mye ut på tur som andre.

MEN barnet hverken er avhengig av Barne-TV eller vet at en mobil kan brukes til masse gøy. Når barnet ser en telefon er det null respons og akkurat DER føler jeg at jeg garn klart å nå mine mål -som er å ikke bruke duppedingser som barnevakt.

Eller må jeg vente lenger før jeg jubler? Altså barnet har enda ikke sett en video på YouTube eller spilt et spill på mobil så derfor vet ikke hen hva mobil brukes til annet at mamma og pappa noen ganger snakker i den 😅

Anonymkode: 67466...ca1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: bd4cf...b28

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er det et mål at han ikke skal vite hva en mobil er og kan brukes til? 

Anonymkode: ef664...38c

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok

Anonymkode: bd4cf...b28

Er vel ikke deg det er snakk om i tråden? Har du nettopp fylt 2 siden du ikke kan lese? :fnise: 

til TS:

jeg synes det er imponerende, leste et sted at 90%(?) av alle to-åringer bruker mobiler i den vestlig delen av verden! Ergo; bra jobba med å være en del av de usle 10% som ikke gjør det (forbeholdt om at tallet er riktig husket)!

Skrevet (endret)

Hurra for deg sier jeg, TS! :)

Endret av Mystic woman
  • Liker 1
Skrevet

Bare vent, det kommer....

Anonymkode: 33139...eec

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare vent, det kommer....

Anonymkode: 33139...eec

Skulle akkurat til å si det samme! 😂

Anonymkode: 8398c...567

• Liker 1
Skrevet

Gratulere! 😂

• Liker 2
Gjest JaNeiKanskje
Skrevet

Ditt første barn?

Du har ingen grunn til å juble nå. Men når andremann er over to og ikke vet hva en mobil eller et nettbrett er, da kan du juble.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal være noe negativt at barn bruker mobil, for å være ærlig. Her har jeg en ettåring som lyser opp i et stort smil når vi setter oss ned og ser Fantorangen sammen på mac eller mobil. Noen kvelder ser vi sovesangen til Fantorangen 4 ganger på rad før hun sovner. Ellers leser vi bok og går på tur, alt ettersom det passer seg. Tenker å kjøpe Ipad til henne når hun skjønner hvordan man bruker det.

Synes at teknologi er så alminnelig del av hverdagslivet at jeg tenker at unger kanskje blir hengende etter hvis de ikke lærer seg å bruke det, men viktig at de voksne setter grenser for tidsbruken.

Anonymkode: d3e71...b13

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er fint at TS har klart å holde barnet unna mobilen fram til nå, jeg. Kudos til deg, TS!

Nå er ikke mobil- eller iPadbruk farlig i seg selv, da, viktig å få med det. Det blir som med alt annet, et spørsmål om hva og hvor mye. Men de lærer ikke noe veldig teknologisk viktig av å se på NRK super som ettåringer, det er å lure seg selv litt. Akkurat den type "teknologi" er så intuitiv og enkel at det tar en femåring som aldri har sett iPad før omtrent tre minutter å finne ut hvordan spill og videoer funker. Men som sagt, det er ikke skadelig å la småbarn spille pedagogiske spill eller se på fine videoer.

Jeg tror vi som er litt skeptiske er det fordi vi er redde for (med eller uten god grunn) at bruken lett kan utarte, fordi det ER en enkel måte å få små barn til å holde kjeft på ;)  Jeg har sett fire-femåringer som ikke er i stand til å ta en tur med trikken uten å se på en skjerm, og hvis mamma er treig med å finne den fram blir det hyl og skrik for det er så kjedelig. Underholdningen er liksom alltid bare et tastetrykk unna, og hvis vi foreldre ikke er flinke til å sette grenser blir det fort til at den er i bruk "hele tiden".

Min toåring har heller ikke noe forhold til mobiltelefoner eller vet at de kan brukes til gøy. Og det selv om jeg har flere barn :sjokkert:  Men jeg har nok hatt flaksen på min side, siden mine eldste barn ble født lenge før smarttelefonene og nettbrettene ble allemannseie, så jeg har aldri tenkt på å bruke duppedittene mine til å underholde barn med. Hvis vi skal på et legekontor med ventetid går jeg på autopilot og pakker ned noen bøker og tegnesaker, akkurat som i gamle dager :ler:  Når det er sagt, har barna på barneskolen hatt mobil fra andre klasse og tenåringene mine er på sosiale medier og spiller, så jeg er på ingen måte anti-teknologi.

Men jeg ser at mobilen lett spiser seg umerkelig inn overalt og underholder oss hele tiden, det er jo bare å se på oss voksne. Å utsette det så lenge man klarer- og deretter sette de grenser som er nødvendig for det enkelte barnet- er vel utelukkende en god ting? Lykke til videre, TS. Før eller siden vil barnet ditt gå inn i denne verdenen, og det er slett ingen krise og det er mye bra å hente der også, så lenge det er du som bestemmer.

Anonymkode: 1eeca...8d1

• Liker 1
Skrevet

Wow! Barnet mitt er 3 år. Vi har felles iPad i huset, som hun bruker i ny og ned (med kontroll av oss foreldre), og hun får se litt barnetv når hun våkner og på kveld. Vi ser på bilder på mobilen iblant, eller spiller litt fantorangen. 

Er hun avhengig? Nope. Blir hun krakilsk når hun ser en iPad eller mobil? Niks. Hun leker seg like godt ellers, og spør svært sjeldent om å få få mobil/ipad/se tv. 

Det handler nok om hvordan du bruker det - og balanse ☺️

Teknologien trenger seg frem, og her bruker det iPad og PC i barnehagen med barna også - både til å finne info, lære og undre. 

Anonymkode: 8c9b0...c94

• Liker 1
Skrevet

Min toåring skrur på tvn og flipper til barne-tv kanal, samt kommer seg inn på Netflix og riktig bruker for å se på barnetv. Han bruker nettbrettet til å leke med forskjellige apper og å leke rundt på YouTube. Dette ordner han også selv, gjerne mens han kjører rundt oppå en stor brannbil som han har. Han klarer også å åpne oppvaskmaskinen, sette inn tallerken og bestikk, samt sette den på. Han elsker å hjelpe til. Han henter også stol og finner feks grøtposer om han er fysen.

Jeg er mere stolt over det enn at han ikke bruker teknologi.

Anonymkode: cc0cd...45b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min toåring skrur på tvn og flipper til barne-tv kanal, samt kommer seg inn på Netflix og riktig bruker for å se på barnetv. Han bruker nettbrettet til å leke med forskjellige apper og å leke rundt på YouTube. Dette ordner han også selv, gjerne mens han kjører rundt oppå en stor brannbil som han har. Han klarer også å åpne oppvaskmaskinen, sette inn tallerken og bestikk, samt sette den på. Han elsker å hjelpe til. Han henter også stol og finner feks grøtposer om han er fysen.

Jeg er mere stolt over det enn at han ikke bruker teknologi.

Imponerende :)

Anonymkode: 6a1ec...188

Skrevet

Det er jo fint da, TS, men hva slags jobb ønsker du for barnet ditt i fremtiden? Kanskje du bør tenke på det. Jobber med teknologi er ettertraktet og godt betalte, jobber utenom er ikke nødvendigvis like bra. Det er helt greit og holdent å begrense tekonologitilgang til små barn, teknologien bør ikke gå på bekostning med kontakt med deg. Men det er bare positivt at dere to sitter og spiller ipad eller mobilspill sammen, mye mer positivt enn barne sitter passivt og glor på TV. 

Anonymkode: 17036...06b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Imponerende :)

Anonymkode: 6a1ec...188

Er det? Kjenner ikke mange andre toåringer. Han har alltid vært flink motorisk. Men dårlig med språk ennå, så jeg tror han synes det er enklere å fikse ting selv siden han ikke kan spørre. 

Skrevet

Her var det mye snikskryt ts. Bare si det rett ut heller. 

Anonymkode: 611b1...a81

Skrevet

Min toåring spiller litt fantorangens spill (pusse tenner, gå på do og bake) i blant og holder telefonen til øret og prater i vei som vi gjør. Har ikke introdusert spill, men har sett noen filmer på den i blant. Og elsker å bla i bilder av seg selv på telefonen. 

Jeg anser ikke at jeg har feilet på noe vis. 

Samme barn later som om han barberer seg som pappaen gjør, sminker kinnene og øynene om han får tak i en sminkekost som mamma gjør og hermer etter det meste. Tenker det er sunt, jeg. Barn hermer og gjør som vi gjør. Så lenge alt gjøres med måte og skjermen ikke blir barnevakt så er det naturlig å se på film/bilder på skjerm for alle som vokser opp. 

Må flire litt når han prøver å styre TVen ved å trykke på skjermen, dog. Har ikke oppdaget fjernkontrollen ennå. 

Dette minner meg litt om tv-debatten da jeg vokste opp. Jeg hadde min barndom før tv2 ble født, og før NRK2/3. Hvor kabeltv kun var for folk i byer og parabol var for de med litt ekstra midler. Og parabol var stort sett mest spennende pga tv3, de svenske og danske kanalene og film/sport. Ja, også MTV, da. 

Da tv2 kom på banen var jeg over 10.år og husker debattene som raste. De sendte ungdomsprogrammer etter skoletid. Beverly Hills, Helene og gutta, home and away... Og alle mente det var skadelig med mer enn x antall tilmålte minutter foran skjermen for barn i utvikling. 

Hører lite om disse tilmålte minuttene tv nå til dags, nå som de fleste har TVen snurrende i bakgrunnen til enhver tid. 

Det ser jaggu ut til at de fleste som er 5-10 år yngre enn meg har blitt folk av også. :)

Anonymkode: d22bf...a8f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...