Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig lei meg fordi jeg har ingen å feire jul med :( Moren min sendte en melding om at jeg kan finne meg et annet sted å feire jul for jeg er hvertfall ikke velkommen hos henne! Grunnen er at jeg sa nei til å være medlånetaker på en leilighet hun ville legge inn bud på. Også fikk hun ikke nok lån alene, og banken spurte om hun kunne få en medlånetaker. Jeg tjener ikke all verdens selv og vil ha en større leilighet selv i fremtiden. Ble skjelt ut og kalt egoistisk :( 

Så, i år blir det å feire hjemme da. Syns det er ganske trist.. Har ikke annen familie heller. Tør ikke si til noen at jeg skal være alene, skammer meg sånn. Er vi flere i samme situasjon? Hvordan feirer dere? 

Anonymkode: d0d91...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ingen nære venner du kan snakke med dette om? Jeg er sikker på at noen vil invitere deg hvis du forklarer hvordan det blir for deg i jula. For en dust av en mor du har.... kutt ut ungen sin fordi du tenker på din egen fremtid? Gud bedre...

Anonymkode: f2a56...037

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke være glad for at du slipper å feire jul med henne da? Jula er oppskrytt, nyt noen fridager, om det så blir i eget selskap så er vel det greit? Eller om du har ei veninne eller noe du kan joine? Om du bor i en by er det mange plasser å gå om du blir ensom. Lykke til 😊

Anonymkode: 06b7f...d39

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Du trenger ikke være helt alene. Selv om du ikke er kristen så arrangerer ofte kirken en sånn fellesjul for den som ønsker. Man melder seg gjerne på i forveien, og så kommer man til middag og feiring. Der er det både barnefamilier, par og enslige. Litt mennesker som er på livets skråplan, men også helt vanlige mennesker med jobb og det hele, som velger å feire der. Man kan også melde seg frivillig til å hjelpe til med matlagingen noen steder. 

Det høres veldig tungt og trist ut det du forteller. Kan det hende at din mor ombestemmer seg, eventuelt hvis du inviterer henne til deg? (Om det er noe du ønsker deg da.) 

:klem: 

Skrevet

Du har ingenting å skamme deg for. Her var moren din ekstremt urimelig. Ingen skam i å feire jul alene. 

Anonymkode: be635...c4a

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar snille dere ❤️ Mine venner er dsv ganske ubrukelige for tiden, de tar aldri kontakt så jeg er rett og slett alene (og ja jeg har tatt masse initiativ selv, men de er alltid opptatt). Har prøvd å snakke med moren min men hun skrek bare til meg i telefonen og skjelte meg ut. 

Kan hende jeg jobber som frivillig eller noe på julaften. 

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar snille dere ❤️ Mine venner er dsv ganske ubrukelige for tiden, de tar aldri kontakt så jeg er rett og slett alene (og ja jeg har tatt masse initiativ selv, men de er alltid opptatt). Har prøvd å snakke med moren min men hun skrek bare til meg i telefonen og skjelte meg ut. 

Kan hende jeg jobber som frivillig eller noe på julaften. 

Huff, det høres ut som du er i en real drittsituasjon for tiden! 

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å møte opp på et sånt frivillig arrangement, men jeg tror man får mer igjen for det hvis man våger seg utpå. Kanskje man møter noen hyggelige mennesker, til og med noen man kan holde kontakten med. Det er mange som er alene i julen, og dessverre er det mange som ikke evner eller våger å oppsøke fellesskap. Det er rett og slett skikkelig dritt at så mange er ensomme på hver sin kant. Jeg skulle ønske jeg var tøffere og turte å ta kontakt med flere slik at jeg ikke var så ensom. Du er sterk, og du står i dette! 

Er det veldig nylig dette med moren din? For hvis det er det så er det jo fremdeles halvannen måned til julaften, og ting kan endre seg. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Jeg gruer meg også til jul, for første gang i mitt liv. Tidligere har jeg gruet meg til julestresset og gledet meg til selve jula, men ikke i år. Ikke fordi jeg ikke har noen å feire sammen med (jeg har flere valgmuligheter), men fordi at uansett hvor jeg feirer vil den viktigste personen mangle. 😢

Anonymkode: b4538...309

• Liker 1
Skrevet
På ‎14‎.‎11‎.‎2018 den 22.09, Rainstorm skrev:

Huff, det høres ut som du er i en real drittsituasjon for tiden! 

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å møte opp på et sånt frivillig arrangement, men jeg tror man får mer igjen for det hvis man våger seg utpå. Kanskje man møter noen hyggelige mennesker, til og med noen man kan holde kontakten med. Det er mange som er alene i julen, og dessverre er det mange som ikke evner eller våger å oppsøke fellesskap. Det er rett og slett skikkelig dritt at så mange er ensomme på hver sin kant. Jeg skulle ønske jeg var tøffere og turte å ta kontakt med flere slik at jeg ikke var så ensom. Du er sterk, og du står i dette! 

Er det veldig nylig dette med moren din? For hvis det er det så er det jo fremdeles halvannen måned til julaften, og ting kan endre seg. 

Moren min eksploderte på meg forrige uke.. og sendte meldinger og ringte flere ganger der hun skrev til meg at jeg ikke er velkommen hjem til jul og sånn :( Dette er veldig vondt! Får se om jeg blir med på det frivillig-greiene. Eller så får jeg sitte her med katta og gjøre det beste ut av det. 

Skrevet

Julen min blir på jobb et eller annet sted langt fra familien så kan ikke si at jeg gleder meg. Regner med å sitte alene på kvelden med en sigar og åpne noen få utvalgte pakker. 

Anonymkode: f72ff...5d7

Skrevet

Har moren din andre barn,  eller er det bare dere to?

Gjest supernova_87
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min eksploderte på meg forrige uke.. og sendte meldinger og ringte flere ganger der hun skrev til meg at jeg ikke er velkommen hjem til jul og sånn :( Dette er veldig vondt! Får se om jeg blir med på det frivillig-greiene. Eller så får jeg sitte her med katta og gjøre det beste ut av det. 

Jeg skjønner at det er veldig vondt. Det høres jo også helt urimelig ut. 

Du skriver i HI at du ikke tør å dele det med noen, fordi du skammer deg, jeg forstår det godt, å ikke bare skulle være åpen om at man er alene på julaften, men i tillegg kanskje meddele at din mor på en måte har forlatt deg ute i kulden det blir tungt, men hvis du overkommer skammen er det jo også en mulighet for at noen inviterer deg. Samtidig forstår jeg at det også da blir å utsette seg for avvisning. Jeg føler skikkelig med deg.

Da jeg gikk inn på KG nå så lyste overskriften din mot meg, for nå gruer jeg meg også til jul. Bare tanken på hvordan jeg faktisk skal gjøre det i år gjør meg stresset. Jeg er en person som elsker jul. Jeg elsker stemningen og forventningen i lufta. Men jeg vet også at selve julen oftest er kilde til familiekaos og sure miner, krangling og avvisning, så derfor gjør jeg det jeg kan ut av advent. Jeg tenkte på det i sted at på en måte skulle jeg ønske at julen bare ble som en bonus, en liten ferie med god mat og ro, og da kom jeg til at det er faktisk mulig at det kan bli sånn, men det er opp til meg. Men jeg er ikke modig nok til å ta de valgene som trengs. En ting som holder motet mitt oppe er håpet om at en dag skal jeg selv ha en familie der ting blir annerledes. Er det mulig for deg?

Skrevet

Foreldre! Det er mange som lar sine problemer gå ut over barna / (Voksene barn). Det er feil. Det er synd å si det. Men du kan velge å gjøre det hyggelig selv om du er alene.

Jeg orker ikke å være med slekten min. Jeg er alene, og har valgt det de siste årene. Det er selvsagt litt stusselig (jeg kan innrømme det). Men jeg har heldigvis hund, og jeg klarer å hygge meg i eget selskap. 

Jeg dasser rundt i pysj, spiser og drikker god mat/drikke,  går lange turer med hunden, ser filmer/serier, og gjør akkurat det jeg har lyst til. 

Anonymkode: 7812e...8a8

Skrevet

Urimelig av moren din, synes jeg.  Men det er ingen grunn for å skamme seg over å være alene i julen. Selv har jeg vært det mange ganger, du kan gjøre det koselig for deg selv. Pynt litt og tenn levende lys og kjøp inn god mat og drikke. Så kan du se filmer og serier og sove lenge, nyte ferien. Synes det er på tide å gjøre det normalt at folk er alene i julen. 

Anonymkode: ef41f...e29

Skrevet

Kan du feire med venner, naboer eller kollega? Vi har alltid noen ekstra gjester til jul. I fjor kom en kollega og naboen min. Veldig koselig🥂😊

Anonymkode: 0516a...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...