Gå til innhold

Kan jeg droppe julegaver til tantebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lavtlønnet med dertil hørende økonomi, og har fem tantebarn som jeg ser kanskje en gang i året, om det er så ofte. Jeg har sendt gaver til bursdag, jul og konfirmasjon til alle barna i 18 år, sluttet å gi til eldste da hun var 18. Nest eldste er 17 og de to andre går på barneskolen. Sluttet å gi da eldste var 18 på grunn av min dårlige økonomi, og at jeg aldri fikk noen gave til meg i retur fra min søster (da jeg var barnløs), kun et julebilde av familien hennes. Heller ikke bursdagsgave har jeg fått på kanskje 10- 15 år. Jeg sluttet å gi jule og bursdagsgave til søsteren da hun fikk sitt andre barn, fordi jeg isteden ga til barna.

Søsteren min har ikke oppdratt barna sine til å si takk for gavene. Jeg har ved enkelte anledninger spurt om gaven er mottatt, og hun har da svart at barnet skal ringe meg og takke, men det har vel skjedd kanskje to ganger. Så hun vet at det er alminnelig folkeskikk å takke for ting man får, men hun bryr seg altså ikke om barna ikke gjør det.

I voksen alder fikk jeg et barn, som nå har hatt sin første bursdag. Barnet har ikke fått gave av tanten, verken julegave i fjor eller bursdagsgave i år. 

Jeg har allerede kjøpt julegaver til hennes tre yngste, men føler nå på å droppe å sende dem. På den ene siden tenker jeg at jeg må være raus, at det ikke skal gå ut over hennes barn at hun av en eller annen grunn boikotter gaver til sitt tantebarn. På den andre siden er det slik at ungeflokken hennes opp gjennom årene har gjort kraftig innhogg i min lommebok, og det er ikke ok å knapt få et takk i retur. Det er ikke hyggelig å gi gaver da. Når jeg nå har fått barn selv vil jeg selvsagt bruke pengene på mitt eget barn istedet, når ting er som de er. Så jeg har lyst til å gjøre som hun har gjort i mange år, å bare sende et skrytete julebilde til dem isteden.

Men får litt dårlig samvittighet. Vil gjerne høre hva dere mener. 

Anonymkode: 283ba...6fd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lavtlønnet med dertil hørende økonomi, og har fem tantebarn som jeg ser kanskje en gang i året, om det er så ofte. Jeg har sendt gaver til bursdag, jul og konfirmasjon til alle barna i 18 år, sluttet å gi til eldste da hun var 18. Nest eldste er 17 og de to andre går på barneskolen. Sluttet å gi da eldste var 18 på grunn av min dårlige økonomi, og at jeg aldri fikk noen gave til meg i retur fra min søster (da jeg var barnløs), kun et julebilde av familien hennes. Heller ikke bursdagsgave har jeg fått på kanskje 10- 15 år. Jeg sluttet å gi jule og bursdagsgave til søsteren da hun fikk sitt andre barn, fordi jeg isteden ga til barna.

Søsteren min har ikke oppdratt barna sine til å si takk for gavene. Jeg har ved enkelte anledninger spurt om gaven er mottatt, og hun har da svart at barnet skal ringe meg og takke, men det har vel skjedd kanskje to ganger. Så hun vet at det er alminnelig folkeskikk å takke for ting man får, men hun bryr seg altså ikke om barna ikke gjør det.

I voksen alder fikk jeg et barn, som nå har hatt sin første bursdag. Barnet har ikke fått gave av tanten, verken julegave i fjor eller bursdagsgave i år. 

Jeg har allerede kjøpt julegaver til hennes tre yngste, men føler nå på å droppe å sende dem. På den ene siden tenker jeg at jeg må være raus, at det ikke skal gå ut over hennes barn at hun av en eller annen grunn boikotter gaver til sitt tantebarn. På den andre siden er det slik at ungeflokken hennes opp gjennom årene har gjort kraftig innhogg i min lommebok, og det er ikke ok å knapt få et takk i retur. Det er ikke hyggelig å gi gaver da. Når jeg nå har fått barn selv vil jeg selvsagt bruke pengene på mitt eget barn istedet, når ting er som de er. Så jeg har lyst til å gjøre som hun har gjort i mange år, å bare sende et skrytete julebilde til dem isteden.

Men får litt dårlig samvittighet. Vil gjerne høre hva dere mener. 

*fire tantebarn

Skrevet

Om ikke ditt barn har fått gaver engang, og du ikke har noe nært forhold, eller ønsker å få det, til disse tantebarna, så hadde jeg trygt  latt de gavene være. Du har vært ualminnelig raus og tålmodig, tenker jeg. 

Anonymkode: 988b4...404

• Liker 19
Skrevet

Send bilde av barnet ditt du!! 

Du er altfor snill ❤️

Anonymkode: d8f87...a46

• Liker 14
Skrevet

Spesielt av henne å ikke gi gave til sitt tantebarn når du har gitt til hennes barn i alle år! Ganske frekt egentlig! Hadde sendt bilde men ingen gaver med god samvittighet altså... Greit at gaver skal være noe man gir uten å forvente noe tilbake men det er heller ikke hyggelig å gi gaver til noen som bare tar, aldri gir, og ikke en gang ser ut til å bli glade eller viser noen takknemlighet...

Anonymkode: 71c96...869

• Liker 8
Skrevet

Så klart du ikke trenger å kjøpe noe til dem!! Uten å få dårlig samvittighet!!

Anonymkode: 80cbd...7c4

• Liker 6
Gjest JaNeiKanskje
Skrevet

Støtter deg! Du har vært usedvanlig raus i mange år. Kos deg med barnet ditt! Med beste samvittighet :)

Skrevet

Et Flax-lodd til hver er greit i en slik situasjon.

Anonymkode: 02b0a...b4c

Gjest JaNeiKanskje
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke! No nothing! At all!

Skrevet

Ville ikke kjøpt noe.  Kun sendt et bilde av det lille barnet.  Bruk heller pengene dine på ditt eget barn.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor skal de få det? de trenger ikke å få noe som helst! det holder fint med et bilde av barnet dersom TS ønsker å sende noe til dem!

Anonymkode: cb85f...446

• Liker 1
Skrevet

Kjære vene du kan slutte å gi dem gaver med GOD samvittighet!! 😊 

Anonymkode: 672f5...173

Skrevet

Du gjør som henne nå, send et julebilde av familien. 

Du har kjøpt gaver i over 18 år, nok er nok! 

Anonymkode: cc627...fac

• Liker 2
Skrevet

Enig med de andre, send julekort med bilde og dropp gaver. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei!! Kjøp heller loddene til en selv. Tenk om de vinner!!! 

Anonymkode: cc627...fac

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri kjøpt gaver til dem når ståa er slik! Kutt ut med god samvittighet, og bruk tiden og kreftene på eget barn istedenfor. 

Selvsagt skal du sende skrytebilde:nigo:

Skrevet

Fy flate så smålig!!! Her har du brukt penger på gaver til FIRE tantebarn i mange herrens år og hun kan ikke gi EN ussel gave i retur når du fikk barn?

Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke bare latt være å gi gaver. Jeg hadde gitt henne tydelig beskjed om at jeg var skuffet og såret over at ditt barn ikke har fått noe. 

• Liker 2
Skrevet

Dette kommer jo an på relasjonen du har/Ønsker å ha, med din søsters barn. Min søster har også 4 barn, pluss 3 barnebarn. Jeg gir til de av dem jeg har relasjon til. Og det har jeg sagt ifra om også. 

Skrevet

Ville ikke gitt noe, men laget et julekort med bilde av barnet :)

Anonymkode: b1397...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...