Gå til innhold

Mottar andres mail til min gmail-konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mailadresse med fornavn.etternavn, som jeg bruker til bestillinger, abonnementer, osv. Altså utelukkende firmaer. Det er ikke den kontoen jeg sender mail til privatpersoner med. Men med jevne mellomrom har jeg mottatt eposter fra vilt fremmede, som har sendt epost til noen med samme navn som meg, bare uten punktum i epostadressen. (F.eks Ola.Nordmann vs OlaNordmann.) Avsenderne sender alt i fra private bilder til invitasjoner og takk for sist-meldinger. Det er ingen linker å trykke på, eller andre ting som skulle tilsi at det er spam. 

Har flere opplevd dette?  

Anonymkode: 07fff...ef6

Skrevet

Ja. Jeg måtte bytte gmailkonto til slutt. 

Skrevet

Gmail skiller ikke mellom fornavn.etternavn@ og fornavnetternavn@

Det punktumet i mellom ignoreres uansett. Kommer til samme bruker. 

Anonymkode: 2097b...da9

• Liker 2
Skrevet

Om noen har et liknende navn og bare har tastet feil når de skrev inn epostadressen, så kan jeg forstå at jeg får ting jeg ikke skal ha. Det er bare rart at jeg får én av mailene når samme avsender har sendt flere. Skulle tro adressen ble lagret? :vetikke:

Skrevet

Det er som den andre brukeren sier ikke at de taster feil, men en grunnleggende feil hos Google som fører til at de ikke skiller på [email protected] og [email protected]

Noen eposter vil komme rett og noen vil komme feil.

Anonymkode: e0942...3b8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som den andre brukeren sier ikke at de taster feil, men en grunnleggende feil hos Google som fører til at de ikke skiller på [email protected] og [email protected]

Noen eposter vil komme rett og noen vil komme feil.

Anonymkode: e0942...3b8

Så det er mulig at noen har opprettet en konto med samme navn, uten punktum, selv om Google ikke skiller dem fra hverandre? Jeg har hatt min konto siden august 2004. Dette problemet oppstod først i 2016. Det er ubehagelig å tenke på at mine personopplysninger også havner på avveie. 

Det er omfattende arbeid å bytte adresse etter 14 år, så jeg håper å unngå det. 

Skrevet

Jeg har hatt gmail siden 2005, og for et par år siden begynte det samme problemet hos meg. Gmails kundeservice påstår hardnakket at det ikke er en feil, og at det er meg som er riktig mottaker. I dag fikk jeg to boardingpass fra Norwegian med tur Bardufoss-Oslo. Jeg bor ikke på Bardufoss, og jeg skal ikke til Oslo. Og selvsagt har jeg ikke bestilt dem. 

Riktig mottaker har samme navn som meg, og epostadressen er navn+etternavn med punktum i mellom. Min adresse er fornavn og etternavn uten punktum og i ett ord. 

Spent på om riktig kjøper mottar sine boardingpass. Jeg gir beng.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problem. En person har [email protected] og jeg har [email protected]
Hun bruker ikke den mailen så ofte, men jeg svarer innimellom at jeg mottar personen sine mailer. Det er ikke så mange mailer at det plager meg, men det er irriterende. 

Anonymkode: a3224...3aa

Skrevet
4 minutter siden, Skywalker skrev:

Jeg har hatt gmail siden 2005, og for et par år siden begynte det samme problemet hos meg. Gmails kundeservice påstår hardnakket at det ikke er en feil, og at det er meg som er riktig mottaker. I dag fikk jeg to boardingpass fra Norwegian med tur Bardufoss-Oslo. Jeg bor ikke på Bardufoss, og jeg skal ikke til Oslo. Og selvsagt har jeg ikke bestilt dem. 

Riktig mottaker har samme navn som meg, og epostadressen er navn+etternavn med punktum i mellom. Min adresse er fornavn og etternavn uten punktum og i ett ord. 

Spent på om riktig kjøper mottar sine boardingpass. Jeg gir beng.

Problemet startet samme årstall hos oss begge. :klo: Jeg har fire navn, men i den epostadressen jeg opplever problemer med, har jeg kun brukt første+siste. De navnene er relativt vanlige. Adressen jeg bruker privat har en forkortelse av alle navnene, og utgjør et brukernavn som kun gir ett treff på google; epostadressen min. Den kontoen opprettet jeg også i 2004, men har aldri hatt det problemet med den. Creepy å motta andres bilder og bestillinger. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å opprette en konto med [email protected] når det allerede er en bruker med [email protected]. Gmail ignorerer punktumet. 

Anonymkode: c91e4...653

I teorien, ja, men det var jo tydeligvis noen som klarte det i 2016? Jeg sendte en mail fra min konto med punktum nå, til kontoen uten punktum, og den kommer ikke til meg. 

Skrevet

Jeg hadde samme problemet for en tid tilbake. Fikk stadigvekk mailer som var for ei jente som gikk på både ballet og håndball, og de utlyste penger for aktivitetene. Tydeligvis at mor ikke betaler. Fikk også bestilling-bekreftelse fra sex-butikk, nytelse eller noe i den duren, fikk også fra andre nettbutikken. Så fikk jeg nok og fant personen på facebook og sa ifra.. men dama var helt blåst i hodet og det tikket fortsatt inn mailer. Hun sa at hun hadde prøvd å lage seg en konto, men navnet var opptatt (min epost), men hun ble så sint på gmail at hun lagde en lignende men ga fortsatt ut den hun ikke fikk registrert, altså min. Fordi hun mente jeg skulle da gi henne mailen min.. fordi hun spammet ned mailen min ved å gi ut mailen til alt og alle. Sær dame som må ha minst 2 diagnoser, for hun var ikke helt normal og ble forbannet da jeg varslet. For det var jo min skyld som hadde tatt navnet før henne må du vite. 

Fikk til slutt nok og bare lagde en ny en.
Jeg passer på å logger inn nå og da på den gamle, slik at kontoen ikke blir slettet og hun får tak i det. Det er nå flere hunder mailer det, som hører til henne. Ikke fader om jeg sletter for å la hun få tilgang til den varianten. 
Fikk også en mail som var til en ukjent på min nye, men jeg sendte bare mail til selskapet, de sa beklager og skulle snakke med kunden, hørte aldri mer og har aldri fått flere mailer.

Anonymkode: 091fc...e9c

Skrevet

Jeg opplever det i blant. Og jeg visste faktisk ikke at fornavn.etternavn vil bli tolket helt likt som fornavnetternavn (uten punktum i mellom). Spør du meg, som bla jobber med teknologi, så er dette en grov feil som burde ha blitt fjernet hvis det faktisk er slik Google har implementert sine e-post systemer. Selv om det nå ikke er mulig å opprette en adresse uten punktum hvis det er noen som har lik adresse med punktum (eller motsatt) så kan jeg se for meg at det kan ha vært gamle e-post adresser som allerede eksisterte før dette ble innført, og at man i praksis dermed har åpnet opp for at e-post kan bli sendt feil. 

Inntil videre er ikke problemet så stort for min del til at jeg gidder å bytte. Alt som har blitt bestilt av meg selv har også korrekt blitt sendt til min egen adresse, så jeg forholder meg til det. Det hender jeg sier fra hvis jeg ser at noen bestiller flybilletter eller lignende slik at de får det. Men det er heldigvis ekstremt sjelden. Men et problem kan være den dagen noen sender noen ting de kanskje ikke de vil at andre skal se, som private familiebilder, legeerklæring eller noe sånt. Har ikke fått feilsendt det fra noen andre, men jeg antar jo det kan skje. 

Skulle problemet øke kommer jeg heller til å skaffe eget domene, og sette opp egen e-post server på det. 

Anonymkode: a6d6a...9d7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men et problem kan være den dagen noen sender noen ting de kanskje ikke de vil at andre skal se, som private familiebilder, legeerklæring eller noe sånt.

Eller brukernavn og passord til nyopprettete kontoer i nettbutikker. Har fått flere slike, og gidder ikke si fra lenger. Bare sletter dem stille og rolig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme problemet for en tid tilbake. Fikk stadigvekk mailer som var for ei jente som gikk på både ballet og håndball, og de utlyste penger for aktivitetene. Tydeligvis at mor ikke betaler. Fikk også bestilling-bekreftelse fra sex-butikk, nytelse eller noe i den duren, fikk også fra andre nettbutikken. Så fikk jeg nok og fant personen på facebook og sa ifra.. men dama var helt blåst i hodet og det tikket fortsatt inn mailer. Hun sa at hun hadde prøvd å lage seg en konto, men navnet var opptatt (min epost), men hun ble så sint på gmail at hun lagde en lignende men ga fortsatt ut den hun ikke fikk registrert, altså min. Fordi hun mente jeg skulle da gi henne mailen min.. fordi hun spammet ned mailen min ved å gi ut mailen til alt og alle. Sær dame som må ha minst 2 diagnoser, for hun var ikke helt normal og ble forbannet da jeg varslet. For det var jo min skyld som hadde tatt navnet før henne må du vite. 

Fikk til slutt nok og bare lagde en ny en.
Jeg passer på å logger inn nå og da på den gamle, slik at kontoen ikke blir slettet og hun får tak i det. Det er nå flere hunder mailer det, som hører til henne. Ikke fader om jeg sletter for å la hun få tilgang til den varianten. 
Fikk også en mail som var til en ukjent på min nye, men jeg sendte bare mail til selskapet, de sa beklager og skulle snakke med kunden, hørte aldri mer og har aldri fått flere mailer.

Anonymkode: 091fc...e9c

Huff. Ja, sånne ting kan dessverre bli en utfordring med store, felles e-post tjenester som gmail. Det er jo vanvittig mange millioner brukere på gmail nå, og da øker jo sannsynligheten for at en som ikke er helt god i toppen har tilnærmet samme e-post adresse som seg selv. 

Skrevet
4 minutter siden, Skywalker skrev:

Eller brukernavn og passord til nyopprettete kontoer i nettbutikker. Har fått flere slike, og gidder ikke si fra lenger. Bare sletter dem stille og rolig.

Ja, men det er jo litt ubehagelig. For hvis noen da - vitende eller uvitende - i praksis da benytter min e-post til å opprette kontoer andre steder og kanskje kjøpe dyre ting, så blir det jo en selv som i noen tilfeller må ta opprydningen med å ordne opp med nettbutikken den dyre tingen ble kjøpt fra for eksempel. Bare kjipt å måtte bruke tid på det. Har heldigvis veldig sjeldent opplevd feilsendte ting til min e-post, men hvis jeg merker at problemet skulle øke en del, så blir jeg mer motivert til å sette opp egen e-post tjeneste, evt. også egen e-post server. Det er enkelt. Den kjipe delen ligger i at jeg har brukt min nåværende gmail adresse i så mange sammenhenger, at det vil bli mange steder å måtte oppdatere til ny e-post adresse. 

• Liker 1
Skrevet
On 11/14/2018 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Så det er mulig at noen har opprettet en konto med samme navn, uten punktum, selv om Google ikke skiller dem fra hverandre? Jeg har hatt min konto siden august 2004. Dette problemet oppstod først i 2016. Det er ubehagelig å tenke på at mine personopplysninger også havner på avveie. 

Ja. Dette er et kjent problem

Anonymkode: 3b686...c8f

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever det i blant. Og jeg visste faktisk ikke at fornavn.etternavn vil bli tolket helt likt som fornavnetternavn (uten punktum i mellom). Spør du meg, som bla jobber med teknologi, så er dette en grov feil som burde ha blitt fjernet hvis det faktisk er slik Google har implementert sine e-post systemer. Selv om det nå ikke er mulig å opprette en adresse uten punktum hvis det er noen som har lik adresse med punktum (eller motsatt) så kan jeg se for meg at det kan ha vært gamle e-post adresser som allerede eksisterte før dette ble innført, og at man i praksis dermed har åpnet opp for at e-post kan bli sendt feil. 

Inntil videre er ikke problemet så stort for min del til at jeg gidder å bytte. Alt som har blitt bestilt av meg selv har også korrekt blitt sendt til min egen adresse, så jeg forholder meg til det. Det hender jeg sier fra hvis jeg ser at noen bestiller flybilletter eller lignende slik at de får det. Men det er heldigvis ekstremt sjelden. Men et problem kan være den dagen noen sender noen ting de kanskje ikke de vil at andre skal se, som private familiebilder, legeerklæring eller noe sånt. Har ikke fått feilsendt det fra noen andre, men jeg antar jo det kan skje. 

Skulle problemet øke kommer jeg heller til å skaffe eget domene, og sette opp egen e-post server på det. 

Det er mange epost-leverandører som ikke skiller på punktum og bindestrek. 

Skrevet
På 14.11.2018 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Nei det skal ikke være mulig. (Har ikke tester selv)

Din adresse er unikt. Det er nok noen andre som har oppgitt feil adresse. Evt. Så kan det være at noen gambler på adressen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange epost-leverandører som ikke skiller på punktum og bindestrek. 

Godt mulig. Men syntes mildt sagt ikke noe om det. Et tegn bør ikke tolkes likt som et annet tegn når det kan føre til slike feil. Gitt at erfaringene med dette som nevnt i denne tråden er korrekte selvsagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...