AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Vi er begge i full jobb. Har en del lån,så økonomisk er det best. Begge jobber 08-16. Lite fleksible arb.plasser som hjemmekontor er ikke et alternativ. Henter på SFO 1630,hjemme ca kl 17. Middag og lekser før legging kl 19. Vi opplever at leksene for vår 1.klassing er utfordrende å få gjort i tide. Lekser gis på tirsdager,skal leveres på fredager(norsk og matte). Leselekse blir hørt på torsdager. Den består av tre deler,hvor den siste er den skrive lesedelen. Der skal de lese samme setning minst 3x. Vår datter er lite motivert for lekser etter en lang dag,så vi kjemper oss igjennom. Hvordan løser andre Fam med samme arbforhold og arbtid dette med lekser? Tenker det bør være lystbetont og ikke masing det å gjøre lekser....har snakket med lærer allerede. Vanskelig å få endret innlevering av leksene. Anonymkode: 83f39...b24
Sushi Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Vi har en 2. klassing, men vi gjør det på samme måte som i fjor: Hun går hjem fra SFO klokka 15 eller 15.30, og er da alene hjemme en stund. Da får hun slappa litt av og lekt ute med venner før resten av familien komme hjem. Vi spiser middag 17.30 og hun gjør som regel lekser etter det. Hun har leselekse hver dag + litt matte og/eller skriving én av dagene. Vil anslå at hun bruker maks 15 minutter på leksene. Vi går på badet 19.30. Helt enig med deg i at lekser skal være lystbetont. Vi har noen ganger bytta ut leseleksa med ei bok vi har hjemme, for å gi litt variasjon. Vil tro at mye ordner seg med tida, men det er alltid fint å ta opp sånt på foreldresamtale.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 Han gjør lekser når vi lager middag. Hvis du synes det er travelt nå, vent til de har fritidsaktiviteter som skal følges opp i tillegg. Det skulle ikke vært lekser for så små barn.. De er slitne og drittlei skole etter endt skoledag, og må legge seg tidlig. Når skal de stakkars ungene få en liten pust i bakken.. Anonymkode: 81f84...ef3 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #4 Skrevet 14. november 2018 Sitter her og forbanner leksene til 10.klassingen min. Det har vært 10 tunge år med enorm frustrasjon (fra ham, dysleksi etc). Leksene tar jo timesvis, har gjort det i flere år nå. Leksedritt! Haha, sorry, bare trengte en utblåsning om dette akkurat nå! Anonymkode: 9fdd7...461 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er begge i full jobb. Har en del lån,så økonomisk er det best. Begge jobber 08-16. Lite fleksible arb.plasser som hjemmekontor er ikke et alternativ. Henter på SFO 1630,hjemme ca kl 17. Middag og lekser før legging kl 19. Vi opplever at leksene for vår 1.klassing er utfordrende å få gjort i tide. Lekser gis på tirsdager,skal leveres på fredager(norsk og matte). Leselekse blir hørt på torsdager. Den består av tre deler,hvor den siste er den skrive lesedelen. Der skal de lese samme setning minst 3x. Vår datter er lite motivert for lekser etter en lang dag,så vi kjemper oss igjennom. Hvordan løser andre Fam med samme arbforhold og arbtid dette med lekser? Tenker det bør være lystbetont og ikke masing det å gjøre lekser....har snakket med lærer allerede. Vanskelig å få endret innlevering av leksene. Anonymkode: 83f39...b24 Singel mamma til 3, i full jobb - løser leksene som kvalitetstid en time hver dag. Med positiv innstilling løser man det meste... 😊 Anonymkode: 0034a...cad 1
Tatja Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er begge i full jobb. Har en del lån,så økonomisk er det best. Begge jobber 08-16. Lite fleksible arb.plasser som hjemmekontor er ikke et alternativ. Henter på SFO 1630,hjemme ca kl 17. Middag og lekser før legging kl 19. Vi opplever at leksene for vår 1.klassing er utfordrende å få gjort i tide. Lekser gis på tirsdager,skal leveres på fredager(norsk og matte). Leselekse blir hørt på torsdager. Den består av tre deler,hvor den siste er den skrive lesedelen. Der skal de lese samme setning minst 3x. Vår datter er lite motivert for lekser etter en lang dag,så vi kjemper oss igjennom. Hvordan løser andre Fam med samme arbforhold og arbtid dette med lekser? Tenker det bør være lystbetont og ikke masing det å gjøre lekser....har snakket med lærer allerede. Vanskelig å få endret innlevering av leksene. Anonymkode: 83f39...b24 Ikke ta så hardt på det med lekser til en 1. Klassing. Vi har en i 3., hun har alltid hatet lekser. Da har jeg gitt lærer beskjed om at vi ønsker halv skrivelekse, og så har vi brukt minimal tid på lesing. Dere kan lese litt i helga i stedet, på en rolig stund.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 To dager på lekser hørtes kort ut. Hvorfor får de lekser på tirsdag, og ikke mandag? Hvis dere skulle valgt ville jeg fokusert på lesingen. Øvelse gjør mester. Les gjerne noe annet i tillegg, men hun må ikke alltid lese selv. Høytlesning av en spennende bok på senga, for eksempel, er flott. Anonymkode: 89d13...51e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Hjemmelekser er snart avleggs, heldigvis, og det har de fleste læringsinstitusjoner endelig snart skjønt. Foreløpig, før de blir avviklet, er hjemmelekser mer et slags mål på foreldre, i hvor stor grad de involverer og interesserer seg, det er utrolig mye vi kan forstå om hjemmesituasjonen ut i fra hvordan og i hvor stor grad lekser blir utført.... Anonymkode: 04af6...530
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 Hos oss er også lekser kvalitetstid. Da setter jeg meg ned med barna ved bordet mens min mann lager middag. De (vi har to, en i første og en i fjerde) forteller meg hva de har lært, og hva de holder på med. Så går vi gjennom oppgavene, de jobber alene mens jeg hjelper til der det trengs. Jeg synes det er koselig, og i allefall eldste barnet synes også det. Minsten skulle vel helst ha spilt ipad til alle døgnets tider, så han gjør lekser litt motvillig ennå. Jeg er glad for at barna har lekser. Skoledagen består av så mye lek og fjas, det virker som faglig jobbing skjer hjemme og ikke på skolen. Den tar mellom et kvarter og en halv time hver dag, denne lekseøkten. Men selvsagt sklir det ut hvis de er med andre barn hjem etter skolen, el.l., eller vi drar rett ut på noe etter skolen. Prøver uansett å holde oss til denne rutinen når vi kan. Anonymkode: 91548...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Må senke krava da. Barna kommer først. Gå ned i 80% og følg opp barna. Lekser er viktig og med så lange dager på sfo må de jo være utslitt psykisk. Anonymkode: e99cc...7f2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 On 11/14/2018 at 8:15 PM, AnonymBruker said: Vi er begge i full jobb. Har en del lån,så økonomisk er det best. Begge jobber 08-16. Lite fleksible arb.plasser som hjemmekontor er ikke et alternativ. Henter på SFO 1630,hjemme ca kl 17. Middag og lekser før legging kl 19. Vi opplever at leksene for vår 1.klassing er utfordrende å få gjort i tide. Lekser gis på tirsdager,skal leveres på fredager(norsk og matte). Leselekse blir hørt på torsdager. Den består av tre deler,hvor den siste er den skrive lesedelen. Der skal de lese samme setning minst 3x. Vår datter er lite motivert for lekser etter en lang dag,så vi kjemper oss igjennom. Hvordan løser andre Fam med samme arbforhold og arbtid dette med lekser? Tenker det bør være lystbetont og ikke masing det å gjøre lekser....har snakket med lærer allerede. Vanskelig å få endret innlevering av leksene. Anonymkode: 83f39...b24 Jeg kan fortelle deg at kravene til å følge opp leksene når barnet kommer opp i høyere klassetrinn, blir dertil tøffere. Det kommer til å bli mer obligatorisk lesing, gjerne med høyere minimumskrav på hvor lenge barnet skal lese i tillegg til at foresatte må signere både på norsklekser og andre lekser. Det nytter ikke at foreldrene går dukken i 1. klasse allerede. Da MÅ dere ned i stillingsprosent. Eventuelt hør med SFO om det er en mulighet for fast leksehjelp der. Det er det tidvis hos oss. Anonymkode: 3e0a3...fbb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 14 hours ago, Tatja said: Ikke ta så hardt på det med lekser til en 1. Klassing. Vi har en i 3., hun har alltid hatet lekser. Da har jeg gitt lærer beskjed om at vi ønsker halv skrivelekse, og så har vi brukt minimal tid på lesing. Dere kan lese litt i helga i stedet, på en rolig stund. Du skjønner at jo mer barnet leser, jo større grunnpilar legger dere for barnets fremtidige læring og forståelse i alle fag? Anonymkode: 3e0a3...fbb 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #13 Skrevet 15. november 2018 On 11/14/2018 at 8:15 PM, AnonymBruker said: Vi er begge i full jobb. Har en del lån,så økonomisk er det best. Begge jobber 08-16. Lite fleksible arb.plasser som hjemmekontor er ikke et alternativ. Henter på SFO 1630,hjemme ca kl 17. Middag og lekser før legging kl 19. Vi opplever at leksene for vår 1.klassing er utfordrende å få gjort i tide. Lekser gis på tirsdager,skal leveres på fredager(norsk og matte). Leselekse blir hørt på torsdager. Den består av tre deler,hvor den siste er den skrive lesedelen. Der skal de lese samme setning minst 3x. Vår datter er lite motivert for lekser etter en lang dag,så vi kjemper oss igjennom. Hvordan løser andre Fam med samme arbforhold og arbtid dette med lekser? Tenker det bør være lystbetont og ikke masing det å gjøre lekser....har snakket med lærer allerede. Vanskelig å få endret innlevering av leksene. Anonymkode: 83f39...b24 Lekser i seg selv skal i utgangspunktet ikke være lystbetont på grunnskolen. Det er de øyeblikkene der man opplever mestring, der lysten til å fortsette leksene kan inntreffe. Ingen gjør lekser for å ha det gøy. Man gjør det for at man skal vokse, faglig sett. Det er en del av det å modnes som menneske. Anonymkode: 3e0a3...fbb 1
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2018 #14 Skrevet 15. november 2018 Min gjorde lekser på kjøkkenet mens jeg laget middag. Det er bare å bite tenna sammen. Detter dere av nå, venter noen trivelige år...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #15 Skrevet 15. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lekser i seg selv skal i utgangspunktet ikke være lystbetont på grunnskolen. Det er de øyeblikkene der man opplever mestring, der lysten til å fortsette leksene kan inntreffe. Ingen gjør lekser for å ha det gøy. Man gjør det for at man skal vokse, faglig sett. Det er en del av det å modnes som menneske. Anonymkode: 3e0a3...fbb For noe vissvass! Oppleve mestring ift. skolearbeid kan man da gjøre på skolen! Hvor mange voksne har med seg lekser hjem etter en lang arbeidsdag? Nei, vi gjør jobben vår i arbeidstiden, om det så er på jobb eller via hjemmekontor. Lekser er avleggs. Skolearbeid bør gjøres i skoletiden. Anonymkode: 531b8...afd 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #16 Skrevet 15. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at jo mer barnet leser, jo større grunnpilar legger dere for barnets fremtidige læring og forståelse i alle fag? Anonymkode: 3e0a3...fbb Dette! Om man skal velge vekk noe så velg for all del ikke vekk lesinga! Hilsen lærer Anonymkode: 43f64...9ab 1
Sol79 Skrevet 15. november 2018 #17 Skrevet 15. november 2018 14 timer siden, Tatja skrev: Ikke ta så hardt på det med lekser til en 1. Klassing. Vi har en i 3., hun har alltid hatet lekser. Da har jeg gitt lærer beskjed om at vi ønsker halv skrivelekse, og så har vi brukt minimal tid på lesing. Dere kan lese litt i helga i stedet, på en rolig stund. Leseleksa er det aller viktigste, den må du for all del ikke velge bort. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #18 Skrevet 15. november 2018 Det er flott at mange ser på lekser som kvalitetstid og har unger som synes det er helt greit å gjøre lekser. Her så er lekser tungt. Barnet har ikke lyst og jeg har ikke lyst til å tvinge han. Leseleksene kan vi sette oss i armkrok og ta sammen, men problemet hans ligger ikke i lesingen, men i matten. Han går i 3. klasse. I tillegg så er mye av leksene på pc, og det gjør det vanskelig å følge med på da han bare trykker seg uinteressert igjennom og det er ikke bare å viske ut ta det fra start igjen sammen med barnet. Han er sliten etter skolen og synes ikke det er gøy. God trivsel i klassen, men urolig og frustrert i enkelte fag da han har problemer med å finne konsentrasjon og dette krever ekstra innsats fra han. Ikke går han på SFO heller. Hadde selv store problemer med lekser da jeg var lita, og dette er sårt for meg som mamma også. Anonymkode: 81f84...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #19 Skrevet 16. november 2018 På 15.11.2018 den 8.00, AnonymBruker skrev: Hos oss er også lekser kvalitetstid. Da setter jeg meg ned med barna ved bordet mens min mann lager middag. De (vi har to, en i første og en i fjerde) forteller meg hva de har lært, og hva de holder på med. Så går vi gjennom oppgavene, de jobber alene mens jeg hjelper til der det trengs. Jeg synes det er koselig, og i allefall eldste barnet synes også det. Minsten skulle vel helst ha spilt ipad til alle døgnets tider, så han gjør lekser litt motvillig ennå. Jeg er glad for at barna har lekser. Skoledagen består av så mye lek og fjas, det virker som faglig jobbing skjer hjemme og ikke på skolen. Den tar mellom et kvarter og en halv time hver dag, denne lekseøkten. Men selvsagt sklir det ut hvis de er med andre barn hjem etter skolen, el.l., eller vi drar rett ut på noe etter skolen. Prøver uansett å holde oss til denne rutinen når vi kan. Anonymkode: 91548...e3b Lek og fjas er lærerikt og akkurat det barn trenger mer av. Ikke undervurder lek! Anonymkode: 2fb82...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #20 Skrevet 16. november 2018 På 14.11.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev: Sitter her og forbanner leksene til 10.klassingen min. Det har vært 10 tunge år med enorm frustrasjon (fra ham, dysleksi etc). Leksene tar jo timesvis, har gjort det i flere år nå. Leksedritt! Haha, sorry, bare trengte en utblåsning om dette akkurat nå! Anonymkode: 9fdd7...461 Jeg har også en med dysleksi, og etter mye styr rundt leksene, så har vi endelig landet på en noe som fungerer. Nå gjør han leksene frivillig, og finner selv frem leseleksen. Litt sent for dere, men kanskje andre kan trenge å høre at det kan snu Vår strategi har vært å gjøre lekser til noe trivelig. Det er kvalitetstid, og en stund vi voksne setter pris på. Vi har rett og slett jobbet med holdningen VÅR rund leksene. Mine barn fanger opp at jeg liker å gjøre lekser med de. De erfarer at når vi gjør lekser, så har de min hele og fulle oppmerksomhet. Hvor mange minutt bruker vi egentlig til dagen sammen med barna våre? Hvor mange minutt sitter vi egentlig ved siden av hverandre og gjør noe sammen? det er ikke mange, skremmende få. Derfor gleder jeg meg over den halvtimen jeg kan sitte i sofaen og lese med barna mine, og det påvirker ungene veldig positivt. TS: Prøv å snu litt på tankemønsteret, og tenk at leksetid er kvalitetstid. Etter middagen (eller mens den andre lager middag) tar du med deg skolebarnet inn på et annet rom (dobbeltsenga er faktisk veldig koselig til sånt) og gjør leseleksene sammen der. Fortell barnet at du gleder til å høre dagens tekst, og skryt av lesingen. Om barnet synes lekser er dritt, så tenker jeg at tiden alene med DEG på et koselig sted, vil bidra til økt motivasjon for gjentakelse. Husk at dette er kvalitetstid, og ikke kjeft og mas om å bli ferdig. Du kan faktisk bli overrasket over at dette er noe du også liker Hos oss har vi byttet på, sånn at den som ikke gjør lesker med barna, rydder opp etter middagen. Anonymkode: e9396...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå