Gå til innhold

Ta ut feriedager før jeg slutter i jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har arbeidskontrakt som går ut i slutten av desember. Hadde fire uker ferie i sommer og fikk utbetalt feriepenger da. Men har fortsatt ei uke ferie tilgode som jeg selvfølgelig vil ta før jeg slutter. Kjæresten min mener at jeg da vil trekkes i lønn og ikke få betalt for denne uka? Mens jeg mener at det er feil. Noen som vet?

Anonymkode: 9df2f...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

arbeidskontrakt kan være så mangt, er du organisert, jobber du under tariff, er du fast ansatt, snakker du ikke med sjefen i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

Har du opparbeidet feriepenger skal du selvsagt ha det utbetalt for den uka.

Anonymkode: f1e35...425

• Liker 1
Skrevet

Sjekk lønnsslippen fra den mnd du fikk utbetalt feriepenger. Dersom du er trukket i lønn for 25 dager, har du rett på å enten få en uke ferie eller få den utbetalt som lønn. 

Skrevet

Jeg er trukket 25 dager. Hvis jeg velger å ta en uke ferie feks. siste arbeidsuke i kontrakten, vil jeg fortsatt få utbetalt vanlig lønn for disse dagene? Her må jeg ha det inn med teskje :)

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er trukket 25 dager. Hvis jeg velger å ta en uke ferie feks. siste arbeidsuke i kontrakten, vil jeg fortsatt få utbetalt vanlig lønn for disse dagene? Her må jeg ha det inn med teskje :)

Ja, da får du ferie med lønn. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja du får vanlig lønn. Men snakk med sjefen om hvordan dere gjør det. I min jobb ville det uproblematisk, men i noen bransjer kan man ikke ta ut ferie når man selv vil. 

Skrevet

Hvis du er trukket i sommer så får du vanlig lønn.  Hvis jobben ikke tillater deg å ta ut ferie, så får du utbetalt dagene du ikke får tatt ut. 

Anonymkode: 07ca7...350

Skrevet

Du skal ikke ha trekk i lønn for den siste uka, så lenge du allerede er trukket for den. Hvis du slutter uten å kunne ta ut siste ferieuke, skal du ha tilbakebetalt den uka i sluttoppgjøret. Det kan godt være at sjefen vil at du skal ta ut den siste ferieuken, enten i løpet av de ukene du har igjen, eller at du slutter 1 uke tidligere. Grunnen til det, er at de da slipper å betale deg tilbake. 

Anonymkode: 81eb1...f16

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal selvfølgelig dobbeltsjekke med arbeidsgiver hvordan det blir i mitt tilfelle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...