AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Vi har 5 gutter i alderen 22- 13. Vi har ingen felles barn, men vi ser på barna som våre, og de kaller også meg for mamma, ( de 2 eldste) og min mann for pappa, ( mine 3 yngste) Så ja det er hektisk men fantastisk. Men jeg begynner å bli sliten. de hjelper ikke til hjemme, en av de har kommet hjem fra avbrutt studie, den eldste er på jobb fra 8-15 men ellers er de skoleelever alle samme. Men det er kun data eller trening som står i hodet ¨på de. Når jeg hadde laget middag, så satte vi oss ned men jeg måtte forlate bordet pga akutt oppkast. Så det gav seg etter en stund og da jeg sto opp igjen men ingen ting var ryddet, alt sto på bordet. Mannen er i Nordsjøen, og jeg er alene. Jeg kjenner at jeg ble lei. Jeg gav beskjed om at dette skulle ryddes og gikk så med hundene, men da jeg kom hjem var det null gjort og jeg endte med da at jeg tok internett og gjemte boksen, de får vite hvor den er når det er ryddet, jeg stakk av til en venninne og sitter her g slapper av, hun legger barnet sitt så eg lånte hennes pc. Men er det sånn ungdommen er ? Er det flere som har så late unger? Anonymkode: d3709...206 1
Gneis Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Høres nokså normalt ut, uten at det dermed er sagt at det er greit. Tror dere må kjøre på klare meldinger og definerte oppgaver. Med så mange ungdommer i hus, kan det sikkert lett bli pulverisert a svar kan jeg se for meg. Og, hvis de slipper unna med det, fortsetter det bare. Og det vil dere vel ikke:) 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 Er det sånn ungdommen er? Ja, det er jo tydeligvis sånn de er blitt oppdratt. De må jo læres at hjelpe til fra de er små. Er det ingen som lært de hvordan og hvorfor fra de var mindre så vet de ju ikke plutselig at nå skal de. Her har dere nok kun dere selv å takke. Anonymkode: 45f4b...d6d 2
NancyDrew Skrevet 14. november 2018 #4 Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har 5 gutter i alderen 22- 13. Vi har ingen felles barn, men vi ser på barna som våre, og de kaller også meg for mamma, ( de 2 eldste) og min mann for pappa, ( mine 3 yngste) Så ja det er hektisk men fantastisk. Men jeg begynner å bli sliten. de hjelper ikke til hjemme, en av de har kommet hjem fra avbrutt studie, den eldste er på jobb fra 8-15 men ellers er de skoleelever alle samme. Men det er kun data eller trening som står i hodet ¨på de. Når jeg hadde laget middag, så satte vi oss ned men jeg måtte forlate bordet pga akutt oppkast. Så det gav seg etter en stund og da jeg sto opp igjen men ingen ting var ryddet, alt sto på bordet. Mannen er i Nordsjøen, og jeg er alene. Jeg kjenner at jeg ble lei. Jeg gav beskjed om at dette skulle ryddes og gikk så med hundene, men da jeg kom hjem var det null gjort og jeg endte med da at jeg tok internett og gjemte boksen, de får vite hvor den er når det er ryddet, jeg stakk av til en venninne og sitter her g slapper av, hun legger barnet sitt så eg lånte hennes pc. Men er det sånn ungdommen er ? Er det flere som har så late unger? Anonymkode: d3709...206 Jeg liker deg 😂 10
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen som lært de hvordan og hvorfor fra de var mindre så vet de ju ikke plutselig at nå skal de. Anonymkode: 45f4b...d6d Joda, når ungdom har kommet opp i nesten voksen alder er det fullt mulig for dem å forstå at de må hjelpe til hjemme jo. Selv om de ikke har hatt plikter fra barneskolen. "Nå er du voksen, nå må du begynne å bidra mer" pleier å funke bra. Stå på ditt, TS! Anonymkode: 44dae...248 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #6 Skrevet 14. november 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn ungdommen er? Ja, det er jo tydeligvis sånn de er blitt oppdratt. De må jo læres at hjelpe til fra de er små. Er det ingen som lært de hvordan og hvorfor fra de var mindre så vet de ju ikke plutselig at nå skal de. Her har dere nok kun dere selv å takke. Anonymkode: 45f4b...d6d Nå må jeg si at de har vært flinke til å hjelpe til helt frem til de siste ukene, og når jeg spør de svarer de at de ikke gidder Anonymkode: d3709...206
Chablis Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må jeg si at de har vært flinke til å hjelpe til helt frem til de siste ukene, og når jeg spør de svarer de at de ikke gidder Anonymkode: d3709...206 Da foreslår jeg at du ikke gidder å finne den boksen heller. Fortsett med denne løsningen til de skjerper seg. De er unge menn og bør både behandles og oppføre seg som det. Jeg har også en tenåring som enkelte ganger prøver seg på sånt, og her er det mobilen som plutselig forsvinner 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må jeg si at de har vært flinke til å hjelpe til helt frem til de siste ukene, og når jeg spør de svarer de at de ikke gidder Anonymkode: d3709...206 Vel, da kan du si at da gidder ikke du heller, dette er ikke noe hotell. Så avslutter du servicen på alle områder og krever inn leie... Anonymkode: a1593...64b 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, da kan du si at da gidder ikke du heller, dette er ikke noe hotell. Så avslutter du servicen på alle områder og krever inn leie... Anonymkode: a1593...64b Var det meg hadde oppvasken blitt stående, ingen ny mat servert før det var rydda. Ingen klær vasket utenom mine egne. Etc. Hadde ikke løfta en finger for dem. (Ok, hadde sørget litt for 13-åringen, da). Men ellers er det jo voksne mennesker. Anonymkode: d856d...b32 1
Infinitum Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Du må jo selvsagt sette krav! Ungdommer og unger gjør ikke noe av fri egen vilje, som vi voksne ser at ting må gjøres. Du har 5 stykker, herlighet jeg er litt i sjokk at det har gått så langt. Alle over 15 år hos oss lager mat en dag i uken, alle under 15 år hjelper til en dag i uken. En dekker på bordet, en tar av oppvaskmaskinen og en dekker av bordet og rydder kjøkkenet i etterkant. Det er ingen diskusjon for sånn ER det bare. Jeg vasker klær, sorterer i dunker og alle bretter sine egne klær og legger på plass. Internettboksen forsvinner og jeg begrenser aboen deres på telefonen om de ikke følger det vi har avtalt. Ungene her har selv fått være med på å sette husregler, vi snakker om forventninger og holdninger. Jeg er ingen hushjelp, ei faren deres. Om de vil ha fri tilgang til internett, bli kjørt rundt, få betalt diverse abo&treningsavgifter, ja da må man faktisk hjelpe til. Men det handler også om kommunikasjon, så de selv er med å tar valget om at "ok, her må vi faktisk ta i et tak" og ikke føler de plutselig har fått en diktator som mor. (Selv om jeg streng tatt sikkert egentlig er det, men jeg formidler det ikke slik ) 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 Har bare en tenåring og to yngre. Men tenåringen har klare oppgaver i hjemmet. Hadde hun fått sjans hadde hun nok vært like lat som dine gutter. Du må nok bare følge ut oppgavene de har hjemme. Anonymkode: 60699...7b9
Minlillesky Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 På 14.11.2018 den 18.10, AnonymBruker skrev: Vi har 5 gutter i alderen 22- 13. Vi har ingen felles barn, men vi ser på barna som våre, og de kaller også meg for mamma, ( de 2 eldste) og min mann for pappa, ( mine 3 yngste) Så ja det er hektisk men fantastisk. Men jeg begynner å bli sliten. de hjelper ikke til hjemme, en av de har kommet hjem fra avbrutt studie, den eldste er på jobb fra 8-15 men ellers er de skoleelever alle samme. Men det er kun data eller trening som står i hodet ¨på de. Når jeg hadde laget middag, så satte vi oss ned men jeg måtte forlate bordet pga akutt oppkast. Så det gav seg etter en stund og da jeg sto opp igjen men ingen ting var ryddet, alt sto på bordet. Mannen er i Nordsjøen, og jeg er alene. Jeg kjenner at jeg ble lei. Jeg gav beskjed om at dette skulle ryddes og gikk så med hundene, men da jeg kom hjem var det null gjort og jeg endte med da at jeg tok internett og gjemte boksen, de får vite hvor den er når det er ryddet, jeg stakk av til en venninne og sitter her g slapper av, hun legger barnet sitt så eg lånte hennes pc. Men er det sånn ungdommen er ? Er det flere som har så late unger? Anonymkode: d3709...206 Du må jo sette krav...fra de er små..nytter ikke å begynne med det sååå seint..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå