Gå til innhold

Hvordan få baby 8 mnd til å sove lenger enn til 05.30...?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Begynner å bli litt sliten av min skjønne lille datter som synes det er dagen så altfor tidlig, etter min smak:-). Husker at eldstemann også var en morgenfugl, men ikke så til de grader. Hun får ikke nattmat, bruker ikke smokk (kuttet den ut siden det ble mer styr enn hjelp om natten), så bortsett fra når hun får tenner så sover hun godt fram til sånn kl 05. Da får hun mat. Prøver å legge henne igjen, men det fungerer sjelden. Hun legger seg mellom 19 og 20 om kvelden. Hun er stort sett stuptrøtt kl 19. Om vi legger henne senere, så har det ingen effekt på når hun våkner om morgenen, men hun blir gjerne mer grinete på dagen.

Hun sover 2-3 ganger om dagen, men det er ganske uregelmessige tider og helt varierende hvor lenge hun sover av gangen.

Er det noen som har noen tips, eller må jeg bare ta tiden til hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har hørt om mange med det samme problemet...notoriske morgenfugler av noen barn. Jeg legger meg og ammer min baby når hun våkner så tidlig, og da dormer vi i det minste kanskje en halvtime eller time til...Men en åtte mnd gammel baby som sover fra kvelden og til det (nesten) er morgen... det er jo ikke alle som har det så enkelt heller. Men 5 -5 30 er tidlig....nesten natt.

Gjest Anonymous
Skrevet

På Ullevål sykehus skal det være en søvnpsykolog. Et vennepar slet med det samme, og fikk hjelp der.

Skrevet

Min e 10mnd- og han våkna i dei tider han og (gjerne litt seinare og..)

Då tar eg han opp i senga til meg og amma han litt- då sovna han alltid igjen..

So ligge vi å søve noken tima til før vi står opp!

Skrevet

Etter to barn har jeg fremdeles ikke funnet ut av det der. Venter nr. 3, så hvis noen har godt tips - mottas de med takk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vår lille gutt på snart 7 mnd legger seg samtidig med oss om kvelden, dvs i 11-halv 12 tiden. Da får han flaske. Han har våknet hver morgen nå i det siste kvart på 7 nøyaktig. Skulle tro han var tidsinnstilt. Da står vi opp og gir han flaske, så sovner han igjen og kan sove til 10-11 tiden.

Så kanskje du skal prøve å legge henne litt seinere på kvelden?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har tittet rundt på en rekke andre nettsteder også, og har vel egentlig nå innsett at det er helt naturlig at hun våkner så tidlig når hun legges i 19-20 tiden. Eneste alternativ er å legge henne senere, men det er for meg helt uaktuelt med en gutt på 4 i tillegg. Da blir det ingen fritid for oss foreldre, og 4 åringen vil neppe synes det er greit at lillesøster legger seg senere.

Nei, det er nok bare en løsning inntil videre, og det er at mor og far legger seg kl 22:-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Mulig det er flaks og at det går over (håper ikke det!!) men her i huset faller baby i søvn mellom 19 og 20 en gang. De siste nettene nå har det vært mating mellom 0530 og 0630 deretter har han sovnet igjen til ca kl 9.

Håper ikke det går over for dette er virkelig deilig!

(men tidligere har han våknet og startet dagen rundt 0700, men da har han gjerne sovnet igjen en time/halvannen senere og sovet en time til da).

Han er forresten 5 mndr. Og vi har ikke gjort noe spesielt annet enn å mate rikelig før han legges om kvelden :wink::tunge1::ler:

Skrevet

Jeg sliter med samme problemet jeg også til tider.

Min datter er 8 mnd,hun våkner rundt 05.00.Da får hun en flaske med MME og sovner som regel sammen med meg etterpå.Da sover vi til 08.00.

Min datter sovner også i 19.00-20.00 tiden.Har to dupper på dagen tilsammen ca 2-3 timer,men det varierer fra dag til dag.

Koldbruna

Gjest nordboer
Skrevet

Kan rullegardin være løsningen? Da er det mørkt på soverommet lenger, og kanskje natta varer lenger?

Vet ikke hvor i landet du bor, men her nordpå har ihvertfall jeg forlenget natta med et par timer ved hjelp av (lystett) rullegardin på barnerommet nå når det blir lyst tidligere og tidligere på morran.

Gjest porselen
Skrevet

Jeg tror du bare må innse at du har fått et lite

A-menneske i huset. Min eldste våkent 05:15 fra han var to måneder til han var 18 mnd. Da sov han helt til 06:00, Yess! Idag er han tenåring og han er fortsatt tidlig oppe (mellom 8 og 9 i helgene), har aldri sovet lenge den karen.

Min yngste sønn derimot, sov til 08 fra begynnelsen av og han liker å sove lenge i dag også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes du er heldig jeg! Min lille på 1,5 år, våkner klokka 04.30-04.45. Da hopper han selv ut av sprinkelsengen, lukker opp døra til mitt rom, og roper "mamma mamma" med verdens største smil. Er våken til 12, og sover ca 1,5 time da. Så er han våken til kl 20.00. Heldigvis er han veldig rolig, så vi har noen rolige timer med kos og lesing på morgenkvisten.

Gjest Lullu ikke innlogget
Skrevet

Har hørt at mange barn er for trøtt - dvs. overtrøtte - når de blir lagt slik at dette forstyrrer nattesøvnen.

Et vennepar som hadde en 12 mnd. gammel baby som våknet for tidlig. De begynte å legge han 18:30 på kvelden istedet, og dette hjalp. Utrolig men sant, så sov han lenger.

Syntes også du skal legge til vane for når minsten skal sove. 2 ELLER 3 ganger. Sett makstid på sovingen også. Samme rutine hver dag.

Lykke til!!

Lystette rullgardiner hjalp for datteren vår også forresten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke gå inn til ungen, så sovner h*n nok igjen!

Dumt å gi mat kl. 05, for da våkner de for å få det.

Sørg for å gi nok mat på dagen. En baby på 8 mnd. trenger ikke natt-mat.

Jeg opplevde det samme, men etter en time uten å få oppmerksomhet sovnet hun igjen!

Gjest Anonymous
Skrevet
Vår lille gutt på snart 7 mnd legger seg samtidig med oss om kvelden, dvs i 11-halv 12 tiden. Da får han flaske. Han har våknet hver morgen nå i det siste kvart på 7 nøyaktig. Skulle tro han var tidsinnstilt. Da står vi opp og gir han flaske, så sovner han igjen og kan sove til 10-11 tiden.

Så kanskje du skal prøve å legge henne litt seinere på kvelden?

Syns nå dette var en dum rutine. Legg barna i 19-20

tiden... søvn avler søvn. De som får forlite søvn sover gjerne mindre også. Hva er vitsen med å sove til 10-11 tiden. Bedre å sove fra 20 til 08 vel? Så får man litt kveld også. Det sies at den beste søvnen fås før midnatt!

Skrevet

Kanske är det dags att dra ner på sömnen på dagarna?

När min son var 8 månader sov han två pass på dagen. Ett vid 10-11 tiden och ett vid 16-tiden.

När han 13 månader gammal började i barnehage sover de bara en gång om dagen efter lunchen, ca 11:30-11:45. Då sover han ofta två timmar.

Nu är han trött på kvällen. Kanske får han vila lite men inte sova efter middagen. Klockan åtta går han nästan självmant i säng...

han vaknar dock gärna kvart i sex ändå :-?

men nu sover han hela nätter!

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Butterfly_*
Skrevet
Begynner å bli litt sliten av min skjønne lille datter som synes det er dagen så altfor tidlig, etter min smak:-). Husker at eldstemann også var en morgenfugl, men ikke så til de grader. Hun får ikke nattmat, bruker ikke smokk (kuttet den ut siden det ble mer styr enn hjelp om natten), så bortsett fra når hun får tenner så sover hun godt fram til sånn kl 05. Da får hun mat. Prøver å legge henne igjen, men det fungerer sjelden. Hun legger seg mellom 19 og 20 om kvelden. Hun er stort sett stuptrøtt kl 19. Om vi legger henne senere, så har det ingen effekt på når hun våkner om morgenen, men hun blir gjerne mer grinete på dagen.

Hun sover 2-3 ganger om dagen, men det er ganske uregelmessige tider og helt varierende hvor lenge hun sover av gangen.

Er det noen som har noen tips, eller må jeg bare ta tiden til hjelp?

Baby skal ikke sove minst 5 timer før hun tar kvelden.Sørg at baby får nok mat(god natt grøt feks.)

Hvis du lar henne ned i senga om igjen og om igjen etter hun våkner så tidelig så forlenger hun søvn etter hvert helt sikkert!

Dette leste jeg i en bok og det hjalp! det tar max to-tre dager før de skjønner at det er ikke tid å stå opp enda.Da sover de lengere...

Lykke til!

Skrevet

Synes ikke du skal legge barnet senere, det hjelper neppe.

Derimot bør dere innføre rutiner for soving om dagen. Kanskje kutte ned til to ganger, og sørge for at siste luren avsluttes senest kl 16.

Min lille gutt trengte fremdeles litt mat om natten på den tiden. Løsningen ble at han fikk pupp når han la seg kl 19 og siden tok jeg ham opp (selv om han sov) rett før vi la oss kl 23 og ga ham en flaske med MME. Den drakk han nærmest i søvne. Siden sov han til kl 07. Hvis vi ikke ga han flaske så våknet han kl 01 og vi brukte mye lenger tid (pluss at da måtte jeg stå opp kort tid etter at jeg hadde lagt meg). Vi ga flakse en gang om natten frem til han var 10 mnd.

Skrevet (endret)

Min gutt sov kun to ganger om dagen i den alderen, kanskje tre lurer er en for mye? Du kan jo også prøve å utsette klokken 5-maten en time? Min gutt ville heller aldri sove igjen etter første mating.

Ellers har jeg en morgenfugl selv. Han er lysvåken tidlig. Det eneste som hjelper er at vi har bestemt oss for at morgenen starter klokken 06.00 tidligst. Før det får han ikke stå opp. Vi legger ned og legger ned og sier natta helt til klokken er seks. I perioder hvor han våkner i 5-tiden så retter det seg med noen dager med standhaftig innsats fra mor/far med inn på rommet, legge ned, si "natta" og gå ut igjen. Ja, det er slitsomt, men dagen etter sover han litt lenger. Nå våkner han mellom 6 og 7 hver dag. Noen dager (som er skjeldne) sover han HELT til halv åtte....

De gangene vi har gitt oss og tillatt at han står opp feks 5.30 så kan du være sikker på at han våkner enda litt tidligere dagen etter.

Endret av Caramba
  • 1 år senere...
Skrevet

Syns nå dette var en dum rutine. Legg barna i 19-20

tiden... søvn avler søvn. De som får forlite søvn sover gjerne mindre også. Hva er vitsen med å sove til 10-11 tiden. Bedre å sove fra 20 til 08 vel? Så får man litt kveld også. Det sies at den beste søvnen fås før midnatt!

Enig med deg. Å legge et 7 mnd gammelt barn konsekvent så sent er dumt.

Min 8 mnd gamle sønn legger seg mellom 18.30 og 19.00 og sover da til mellom 3 og 4, får da litt pupp og vi sover til 07 - 07,30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...