Gå til innhold

Hva med muntlig korrigering, ok? (inspirert av tråden om fysisk korrigering)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulgt litt med på tråden angående fysisk korrigering. 

Jeg bruker ikke fysisk korrigering, men jeg kan av og til si bestemt "nei" eller "fy" i ulike situasjoner. Vi bruker positiv forsterkning med godbiter/lek. Dette fungerer fint for oss. Men noen ganger bruker jeg muntlig korrigering. 

Eksempel på muntlig korrigering:

-Hunden hopper opp på bordet og snapper med seg en matbit. Da sier jeg f.eks bestemt "nei, ned!". Da går hunden raskt ned og jeg ser at den har forstått at det faktisk ikke er lov å hoppe opp på bordet og stjele mat. Når den går ned så sier jeg "flink". Jeg vet ikke om dette er en bra eller dårlig metode? Jeg tenker hunden bør få skryt med en gang den er nede, så den assosierer "ned" som en kommando og vet den vil få skryt. 

-Vi leker sammen "fysisk". Dytter litt i hverandre og slik som hunder gjør om de leker sammen. Dette fungerer som regel helt fint og hunden vet når leken blir for heftig. Men innimellom så kommer hun opp i ansiktet mitt og skal lekebite. Dette er IKKE ok. Jeg dytter henne da vekk (ikke hardt) og sier "fy". Jeg ser også da at hun forstår at det ikke er lov. Etterpå så ser jeg at hun prøver å få oppmerksomheten min igjen, kommer for å kose eller legge seg i fanget for å sjekke at alt er ok (mulig jeg mistolker dette, men til nå er det slik jeg tolker det). 

Er det lov med denne typen korrigering? Er det bra eller dårlig for hunden?

F.eks om vi trener med godbiter, så kan hunden av og til være litt for brå og "glefse" i seg godbiten. Da trekker jeg hånden med godbiten litt unna og sier "neeei", tar hånden litt mot hunden igjen og repeterer "nei" dersom hun går for fort fram. Hun lærer som regel etter et "nei" og er da veldig forsiktig når hun tar i mot godbiten. Da skryter jeg masse for å vise at hun var flink og gjorde det riktig. Etter et par slike korrigeringer under trening, så forstår hun at hun får godbiter hvis hun ikke bykser seg fram og heller opptrer rolig. 

Anonymkode: 1851f...896

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker mye muntlig korrigering uten problemer. Spise bæsj på tur? "NEEEI!". Bite min gamle hund i bakbeina? "KUTT UUUUT". Stjele mat? "GI DEG". Har aldri hatt noe problem med dette, og hundene mine er ikke nervøse eller redde når jeg hever stemmen.

Anonymkode: 8e634...d0d

Skrevet

Når du spør om det er ok - for hvem mener du da? Folk bruker jo det de synes er ok for dem i sitt hundehold. 

Jeg bruker det ikke nå lenger, av flere grunner. Når det gjelder den første situasjonen hvor hunden stjeler mat, så gjorde jeg det samme da min var valp. Sa strengt "nei" når han forsøkte å ta mat fra bordet. Det var supereffektivt - han lærte veldig fort at han måtte bli særdeles kjapp på å stjele fordi han måtte rekke å ta maten før jeg så det. Det er effekten mange får når de kjefter på noe hunden tar - hunden lærer å ta det enda raskere, og evt spise det enda raskere (f.eks bæsj) før eier reagerer.

En hund vil ikke skjønne at noe er lov eller ikke lov, den vil bare skjønne hva som lønner seg og ikke. Dvs vil hunden ofte skjønne at det lønner seg ikke å ta mat på bordet når eier ser på, fordi da blir eier sint. Så kan den samtidig også lære seg at det lønner seg å ta mat når eier har ryggen til, for da lykkes hunden.

At din hund kommer til deg og vil se om alt er ok etterpå, kan tyde på at den synes du var såpass ubehagelig at den viser såkalte dempende signaler. Dvs forsøker å overbevise deg om at den bare vil være vennlig, i et forsøk på å dempe deg og din truende oppførsel (i hundens øyne).

Hvorvidt hunden tar skade av det kommer an på flere ting. Det kommer an på om man klarer å være konsekvent (reagere nøyaktig likt hver gang) noe som er særdeles vanskelig, og hvor redd hunden blir. En form for ubehag må hunden neste føle for å slutte med det, ellers ville det ikke fungert. Så enten kan det bare bli støy og mas i bakgrunnen som hunden overser, eller så får den en følelse av ubehag som er sterk nok til at den slutter med det den gjør.

Jeg for min del bruker det ikke nå lenger fordi jeg ikke har behov for det. Jeg har funnet alternative verktøy som gjør at jeg ikke trenger å påføre hunden min ubehag, verken fysisk eller verbalt, for at den skal høre på meg. Det synes jeg er både mer trivelig for både hunden og meg, samt også mer effektivt i det lange løp.

• Liker 3
Skrevet

Ikke bare greit, men helt nødvendig for min del med nåværende hund. Jeg har stor tro på hundre prosent positiv hundtrening, men som vanlig førstegangs hundeeier og ikke profesjonell hundetrener eller svært erfaren, mestret vi dessverre ikke å lese oss opp på metoder vi kunne være konsekvente med fra dag én. Og innen vi var ferdig med alle kursene hos profesjonelle hvis forretningsidé er mer-salg ("det lærer dere på neste kursnivå") og hadde lest ferdig bøkene som dessverre - på tvers av hele sjangeren har jeg inntrykk av - preges av for tynne metodebeskrivelser og av at forfatterne har glemt hvordan det er å være førstegangseier som ikke har hundehold i fingerspissene (man får aha-opplevelsen når man leser det, men når man prøver det ut i praksis dukker det opp nye utfordringer og følgefeil som boka ikke sier noenting om), så var hunden blitt en liten villbass. Da hentet far frem det gode gamle "NEI"-et.

Ser ingen store moralske problemer med det, men skulle ønske at vi greide oss uten. Kanskje neste hund?

Anonymkode: b6bc9...f86

• Liker 1
Skrevet

Kommunikasjon er viktig! Vi kan ikke "snakke" som en hund, derfor har vi ord vi lærer hundene. Derimot er det lettere for oss å lese hundespråket. Min hund er en nervøs fyr, så jeg kan bare se "hardt" på han. Enkelte ganger må jeg si "nei" men det er ikke ofte, heldigvis. Ellers funker vår kommunikasjon mest på kroppsspråk han har lært av meg, og kommandoer

Anonymkode: b9087...6ff

Skrevet
På 14.11.2018 den 14.07, Tabris skrev:

Når du spør om det er ok - for hvem mener du da? Folk bruker jo det de synes er ok for dem i sitt hundehold. 

Jeg bruker det ikke nå lenger, av flere grunner. Når det gjelder den første situasjonen hvor hunden stjeler mat, så gjorde jeg det samme da min var valp. Sa strengt "nei" når han forsøkte å ta mat fra bordet. Det var supereffektivt - han lærte veldig fort at han måtte bli særdeles kjapp på å stjele fordi han måtte rekke å ta maten før jeg så det. Det er effekten mange får når de kjefter på noe hunden tar - hunden lærer å ta det enda raskere, og evt spise det enda raskere (f.eks bæsj) før eier reagerer.

En hund vil ikke skjønne at noe er lov eller ikke lov, den vil bare skjønne hva som lønner seg og ikke. Dvs vil hunden ofte skjønne at det lønner seg ikke å ta mat på bordet når eier ser på, fordi da blir eier sint. Så kan den samtidig også lære seg at det lønner seg å ta mat når eier har ryggen til, for da lykkes hunden.

At din hund kommer til deg og vil se om alt er ok etterpå, kan tyde på at den synes du var såpass ubehagelig at den viser såkalte dempende signaler. Dvs forsøker å overbevise deg om at den bare vil være vennlig, i et forsøk på å dempe deg og din truende oppførsel (i hundens øyne).

Hvorvidt hunden tar skade av det kommer an på flere ting. Det kommer an på om man klarer å være konsekvent (reagere nøyaktig likt hver gang) noe som er særdeles vanskelig, og hvor redd hunden blir. En form for ubehag må hunden neste føle for å slutte med det, ellers ville det ikke fungert. Så enten kan det bare bli støy og mas i bakgrunnen som hunden overser, eller så får den en følelse av ubehag som er sterk nok til at den slutter med det den gjør.

Jeg for min del bruker det ikke nå lenger fordi jeg ikke har behov for det. Jeg har funnet alternative verktøy som gjør at jeg ikke trenger å påføre hunden min ubehag, verken fysisk eller verbalt, for at den skal høre på meg. Det synes jeg er både mer trivelig for både hunden og meg, samt også mer effektivt i det lange løp.

Da spør jeg deg forbløffet og nysgjerrig - hvordan får du en hund til å IKKE stjele mat ikke når både individet (og rasen/gruppa?) er kroniske mattyver hele livet. Her kan ikke mat stå på bordet eller benken, da blir det tatt med en gang vi ikke er i rommet.

Samme med bæsjespising på tur. Leste at noen roste hunden sin hver gang hunden nærmet seg bæsj og kastet godbit og tilslutt kom hunden heller til eier hver gang de nærmet seg bæsj på tur. Prøvde det samme, men min hund synes at hestedritt er bedre enn noen andre godbiter i hele verden 😬

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da spør jeg deg forbløffet og nysgjerrig - hvordan får du en hund til å IKKE stjele mat ikke når både individet (og rasen/gruppa?) er kroniske mattyver hele livet. Her kan ikke mat stå på bordet eller benken, da blir det tatt med en gang vi ikke er i rommet.

Samme med bæsjespising på tur. Leste at noen roste hunden sin hver gang hunden nærmet seg bæsj og kastet godbit og tilslutt kom hunden heller til eier hver gang de nærmet seg bæsj på tur. Prøvde det samme, men min hund synes at hestedritt er bedre enn noen andre godbiter i hele verden 😬

1. Hunden er et dyr, vi kan ikke forvente at de ikke skal forsyne seg av gratis mat. Her er hunder forskjellige. Noen vil aldri forsøke å ta mat som står på bordet, andre slutter etter å ha fått beskjed en gang og to, og andre igjen fortsetter å ta uansett hva man gjør. Så løsningen her er å ikke ha mat stående fremme når man ikke er tilstede. (Man kan forøvrig trene på at hunden ikke skal forsyne seg av mat/leke som står fremme før man gir beskjed om det uten å bruke "nei"/kjeft, men det vil være en prosess som er altfor lang og komplisert for mange av de typiske familiehundeiere og er mer for spesielt interesserte treningsnerder som meg. 😄 ).

2. Jeg fikk min hund til å slutte å spise/rulle seg i hestemøkk ved å si "bra!" og gi godbit hver gang han så hestemøkk. Da ble møkka assosisert med godbit fra meg i stedet for noe å rulle seg i/spise. (Hvis hunden synes hestebæsj er mer spennende enn dine godbiter så ville jeg startet å trene med ham i bånd og på lang avstand fra hestemøkka. Si "bra!" og gi en svært god godbit hver gang han snur seg mot møkka helt til han slutter og bare ser på deg - si fortsatt "bra!" og belønn med godbit for at han tar kontakt med deg. Så kan du gå gradvis nærmere. Begynner han å dra i båndet og ignorere deg og godibtene så er du for nær).

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet

Heia Tabris! Du svarer så presist og godt! :hoppe::blomst:

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Portvinpiken said:

Heia Tabris! Du svarer så presist og godt! :hoppe::blomst:

Tusen takk! 😃:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...