AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Hei Datteren min på 10 år scorte lavt på kartleggingsprøvene nå i 5 klasse. Hun fikk en dårlig 2èr på en scala 1-3 hvor 1 er dårligst. Problemet er at hun er veldig skoleflink. Leser flytende, skriver lange velformulerte tekster, med veldig pen håndskrift. Hun er i følge lærer en av de beste i klassen i norsk. Når det gjelder engelsk hvor hun også fikk en svak 2èr viser heller ikke denne testen hvordan hun ligger an i engelsk. Hun har en engelsk kusine hun snakker flytende med, og gjør også engelsk lekser uten problemer. Jeg føler kartleggingstestene ikke viser nivået hennes, og lurer på om det er andre måter å måle henne på? Kan det være noe annet? Noen med liknende erfaringer? Anonymkode: fc46c...aaf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Gjorde det samme på hennes alder. Har mastergrad nå. Slapp av Anonymkode: 4a12b...c5d 3
EvaLena Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 Læreren til ene datteren min var så i mot de prøvende. Datteren min gjorde det greit nok, men fagmessig var hun sterkere. Læreren sa at vi ikke skulle tenke på det. Det er prøver de er pålagt å ha og flere lærere er helt imot det. Nå er dette riktignok en del år siden, men trur nok det flere lærer er i mot de prøvene idag også. 3
Måbarefåsiat... Skrevet 14. november 2018 #4 Skrevet 14. november 2018 Det kan være prøveformen som ikke passer. Dette må skolen finne ut av, fx få inn PPT. Ellers er det mange som scorer lavt men likevel er faglig flinke.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 Hun er jo bare 10 år gammel! Hvem pokker bryr seg om slike prøver da?? Anonymkode: 5c301...210 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #6 Skrevet 14. november 2018 Disse prøvene handler ofte om leseforståelse- det å kunne hente informasjon ut av en tekst. Siden begge språkprøvene var under gjennomsnittet men hun fremdeles er faglig sterk, så ville jeg undersøkt dette nærmere. MvH Lærer Anonymkode: be15c...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 Hun er under middels i leseforståelse. Over kritisk grense. Gjør det noe? Kanskje hun ikke er så skoleflink som du mener da? Kan du leve med det? Kanskje hun har sine sterke sider ved skriftforming, leseflyt og muntlig formidling. Disse områdene ble ikke testet ved nasjonale prøver. Kanskje dere skal øve på forståelse av tekstene fremover. Lærer virker ikke bekymret. Får håpe du ikke smitter din bekymring rundt dette til ditt barn. Det var en test. Livet går videre! Anonymkode: be5b5...fed 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 Det er mye som spiller inn på hvordan barn scorer på slike prøver. Gå inn å se på tidligere gitte prøver i engelsk for 5.trinn. Det er vanvittig mange spørsmål de skal svare på. 40 spørsmål på prøven fra 2017. På slutten av prøven kommer det tekstoppgaver hvor elevene skal svare på mange like spørsmål om teksten de har lest. Jeg tror jeg selv hadde blitt så sliten i hodet av å sitte med den prøven at jeg hadde bommet på flere svar. Anonymkode: a5d3f...095
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 3 hours ago, EvaLena said: Læreren til ene datteren min var så i mot de prøvende. Datteren min gjorde det greit nok, men fagmessig var hun sterkere. Læreren sa at vi ikke skulle tenke på det. Det er prøver de er pålagt å ha og flere lærere er helt imot det. Nå er dette riktignok en del år siden, men trur nok det flere lærer er i mot de prøvene idag også. Jeg er og lærer, og tåler ikke de prøvene der! Jeg vil heller lage mine egne prøver som viser om elevene kan det JEG har lært de, og hva JEG fokuserer på i MIN undervisning. Hater at man må pålegges stoff, opplegg og prøver som kanskje ikke passer med ens egen undervisning. Jeg mener også at dette ikke er noe å bry seg om. Jeg har også hatt flinke elever som har fått dårlig resultat på slike prøver. De kan være utformet på en måte vi ikke er vant til å jobbe med i klasserommet, eller de kan ha fokus på helt andre temaer, begreper og ord som vi har jobbet med. Man kan jo tenke litt på hvordan det hadde vært for en selv, fks i studier. Du studerer, og lærer faget av foreleseren. Du lærer begreper og metoder osv. Så får du en eksamensoppgave som en annen professor har laget, hvor han bruker andre begreper om de samme fenomenene. Du skal også gjøre en analyse vha en spesifikk metode. Du kan stoffet, men du forstår ikke hva det blir spurt om, for du har ikke lært disse begrepene eller den metoden. Eller la oss si du jobber innen kontor og er vant med å bruke ett spesielt dataprogram. Plutselig får dere et nytt, og du får ingen opplæring. Du er dyktig i jobben din og har lenge hatt gode resultater, men du begynner å gjøre det dårlig for du forstår ikke det nye programmet. Alle skjønner jo at da blir det vanskelig. Anonymkode: 3d4f4...c62 2
Snabeltann Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 Er det nasjonale prøver, så går skalaen fra 1 til 5. Om hun har scoret lavt på prøveklasse 2 kan nok skolen hjelpe og sette i gang noen tiltak, men sjekk selv først. Du kan jo prøve sammen med henne på eksempeloppgaver hjemme på udir. No, bare for å se hvordan hun takler dem? Se hva hun strever med. Gjøre de sammen med henne for å få en følelse av hvordan hun tenker. Det er ikke lesing av ren tekst bare, det er tolking, lese mellom linjene, forstå kart og figurer og statistikker... Lese og forstå oppskrifter osv... Eksempeloppgaver har ikke like mange oppgaver som de virkelige prøvene, og du får antall riktige av totalen oppgitt, ikke prøveklasse. Men gir deg likevel et bilde.
Snabeltann Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 Og her er link: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/eksempeloppgaver-tidligere-nasjonale-prover/5.-trinn/?path=cefglhg
Gjest Kendall Skrevet 14. november 2018 #12 Skrevet 14. november 2018 Hvis skalaen er fra 1 til 3 og hun fikk 2 så er det jo bra? Hun har grunnleggende kompentanse, og det er mer enn bra nok! Ikke still alt for høye krav til henne heller, hun er jo til tross alt bare 10 år. Hilsen lærerstudent
EvaLena Skrevet 14. november 2018 #13 Skrevet 14. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er og lærer, og tåler ikke de prøvene der! Jeg vil heller lage mine egne prøver som viser om elevene kan det JEG har lært de, og hva JEG fokuserer på i MIN undervisning. Hater at man må pålegges stoff, opplegg og prøver som kanskje ikke passer med ens egen undervisning. Jeg mener også at dette ikke er noe å bry seg om. Jeg har også hatt flinke elever som har fått dårlig resultat på slike prøver. De kan være utformet på en måte vi ikke er vant til å jobbe med i klasserommet, eller de kan ha fokus på helt andre temaer, begreper og ord som vi har jobbet med. Man kan jo tenke litt på hvordan det hadde vært for en selv, fks i studier. Du studerer, og lærer faget av foreleseren. Du lærer begreper og metoder osv. Så får du en eksamensoppgave som en annen professor har laget, hvor han bruker andre begreper om de samme fenomenene. Du skal også gjøre en analyse vha en spesifikk metode. Du kan stoffet, men du forstår ikke hva det blir spurt om, for du har ikke lært disse begrepene eller den metoden. Eller la oss si du jobber innen kontor og er vant med å bruke ett spesielt dataprogram. Plutselig får dere et nytt, og du får ingen opplæring. Du er dyktig i jobben din og har lenge hatt gode resultater, men du begynner å gjøre det dårlig for du forstår ikke det nye programmet. Alle skjønner jo at da blir det vanskelig. Anonymkode: 3d4f4...c62 Helt enig med deg at lærer må få lage prøver selv. De prøvene kan jo drepe motivasjonen til elevene som gjør det dårlig, men som allikevel er daglig sterke. Er det en elev som har lite motivasjon fra før, så kan jo en sånn prøve gjøre så skolen blir ett sant helvete. 3
ViljaH Skrevet 14. november 2018 #14 Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er og lærer, og tåler ikke de prøvene der! Jeg vil heller lage mine egne prøver som viser om elevene kan det JEG har lært de, og hva JEG fokuserer på i MIN undervisning. Hater at man må pålegges stoff, opplegg og prøver som kanskje ikke passer med ens egen undervisning. Jeg mener også at dette ikke er noe å bry seg om. Jeg har også hatt flinke elever som har fått dårlig resultat på slike prøver. De kan være utformet på en måte vi ikke er vant til å jobbe med i klasserommet, eller de kan ha fokus på helt andre temaer, begreper og ord som vi har jobbet med. Man kan jo tenke litt på hvordan det hadde vært for en selv, fks i studier. Du studerer, og lærer faget av foreleseren. Du lærer begreper og metoder osv. Så får du en eksamensoppgave som en annen professor har laget, hvor han bruker andre begreper om de samme fenomenene. Du skal også gjøre en analyse vha en spesifikk metode. Du kan stoffet, men du forstår ikke hva det blir spurt om, for du har ikke lært disse begrepene eller den metoden. Eller la oss si du jobber innen kontor og er vant med å bruke ett spesielt dataprogram. Plutselig får dere et nytt, og du får ingen opplæring. Du er dyktig i jobben din og har lenge hatt gode resultater, men du begynner å gjøre det dårlig for du forstår ikke det nye programmet. Alle skjønner jo at da blir det vanskelig. Anonymkode: 3d4f4...c62 Hvorfor skal hver enkelt lærer gjøre sitt opplegg, velge pensum for sin klasse? Da blir det veldig personavhengig hva man faktisk lærer, og sårbart for dyktig/inkompetent lærer. Som forelder ønsker jeg at alle barn skal ha samme pensum og metoder i 5.trinn, slik at en prøve fint kan lages av annen lærer. Jeg har inntrykk av at det også er slik? 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #15 Skrevet 14. november 2018 For å være helt klar. Jeg er helt fornøyd med at hun fikk en 2èr selv om jeg vet at hun er bedre i norsk og engelsk enn midt på treet. Men, jeg fikk en mail av lærer idag som tilbød datteren min ekstra kurs på skolen i leseforståelse, og dermed ble jeg jo bekymret. Dette tilbys jo nettopp de svake elevene, noe jeg ikke mener min datter er. Hun kan skrive 3 A-4 sider på kort tid, med få feil og pen skrift. Hun leser høyt helt perfekt, og i 4 klasse var hun best på hele trinnet, så norsken har jeg jo aldri bekymret meg for. Og, det at hun som 10 åring faktisk kan føre samtaler og skrive engelsk og likevel score så lavt er bare så rart. Jeg tenker kanskje prøveformen ikke passer henne. Kanskje hun trenger mer ro, kanskje prøveformen stresser henne, tiden, ikke vet jeg. Anonymkode: fc46c...aaf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #16 Skrevet 14. november 2018 Kanskje hun rett og slett ligger litt under landsgjennomsnittet i leseforståelse. Det viktigste elevene lærer er å kunne tilegne seg kunnskap og trekke ut den viktigste informasjonen fra en tekst. Disse prøvene tester elevene i evne til leseforståelse etter 4. trinn. Den tester ikke om hun er flink i norsk. Kanskje lærer har fokusert på andre områder enn leseforståelse. Prøvene viste at hun trenger mer trening på akkurat dette. Kanskje du skal se det positive i det og være takknemlig for at hun går på en skole der det finnes ressurser til å gi elevene det løftet de trenger. Så kan du være stolt av at hun er flink på leseflyt, har konsentrasjon og glede til å skrive lange tekster og har gode muntlige engelske ferdigheter. Det høres ut som en jente som kommer til å klare seg helt fint. Anonymkode: be5b5...fed 3
Aviendha Skrevet 14. november 2018 #17 Skrevet 14. november 2018 2 timer siden, Snabeltann skrev: Er det nasjonale prøver, så går skalaen fra 1 til 5. Om hun har scoret lavt på prøveklasse 2 kan nok skolen hjelpe og sette i gang noen tiltak, men sjekk selv først. Du kan jo prøve sammen med henne på eksempeloppgaver hjemme på udir. No, bare for å se hvordan hun takler dem? Se hva hun strever med. Gjøre de sammen med henne for å få en følelse av hvordan hun tenker. Det er ikke lesing av ren tekst bare, det er tolking, lese mellom linjene, forstå kart og figurer og statistikker... Lese og forstå oppskrifter osv... Eksempeloppgaver har ikke like mange oppgaver som de virkelige prøvene, og du får antall riktige av totalen oppgitt, ikke prøveklasse. Men gir deg likevel et bilde. Prøvene for femte trinn har tre nivåer. 8.-9.-prøvene har fem.
Ulrikke Skrevet 14. november 2018 #18 Skrevet 14. november 2018 Fikk nettopp resultater fra min 13-åring. I norsk feks scorer hun langt over gjennomsnittet på lesehastighet, leseforståelse, fremmedord og diktat på Carlstentesten. På nasjonale prøver var en god del under middels. Kartleggingsprøver skolen holdt i matte viste god forståelse i det aller meste, godt over snittet i et par ting. Nasjonale prøver var nesten på kritisk nivå i noe. Lærer var ikke bekymret, beskjed fra mattelærer var at det på INGEN måte var noen varsellamper..... Jeg skjønner at de skal teste, men det blir ikke alltid riktig... Ville ikke stresset med det, selv om jeg skjønner hva du tenker!
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #19 Skrevet 14. november 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være helt klar. Jeg er helt fornøyd med at hun fikk en 2èr selv om jeg vet at hun er bedre i norsk og engelsk enn midt på treet. Men, jeg fikk en mail av lærer idag som tilbød datteren min ekstra kurs på skolen i leseforståelse, og dermed ble jeg jo bekymret. Dette tilbys jo nettopp de svake elevene, noe jeg ikke mener min datter er. Hun kan skrive 3 A-4 sider på kort tid, med få feil og pen skrift. Hun leser høyt helt perfekt, og i 4 klasse var hun best på hele trinnet, så norsken har jeg jo aldri bekymret meg for. Og, det at hun som 10 åring faktisk kan føre samtaler og skrive engelsk og likevel score så lavt er bare så rart. Jeg tenker kanskje prøveformen ikke passer henne. Kanskje hun trenger mer ro, kanskje prøveformen stresser henne, tiden, ikke vet jeg. Anonymkode: fc46c...aaf Når læreren som kjenner henne foreslår ekstraundervisning syns jeg du skal takke ja til det. Det at du syns hun er flink, sier jo lite om hvordan hun ligger an ift andre. Man tenker alltid positivt om sitt eget barn, men det er viktig å innse realiteten også. Hun er bare 10 år, og det er kjempefint at ting blir tatt tak i:) Anonymkode: 553d4...0e0 4
Ulrikke Skrevet 14. november 2018 #20 Skrevet 14. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når læreren som kjenner henne foreslår ekstraundervisning syns jeg du skal takke ja til det. Det at du syns hun er flink, sier jo lite om hvordan hun ligger an ift andre. Man tenker alltid positivt om sitt eget barn, men det er viktig å innse realiteten også. Hun er bare 10 år, og det er kjempefint at ting blir tatt tak i:) Anonymkode: 553d4...0e0 Det er jeg forøvrig helt enig i! Enten får hun hjelp hun har behov for, eller så slår de fast at hun ikke har behov allikevel. Uansett veldig lurt å ta imot hjelp når den tilbys! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå