Gå til innhold

Omsorgsrett for hund etter skillsmisse? Fra TV2 nyhetene

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/a/10213446/

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Eller har dere kanskje allerede en kontrakt?

Jeg må ærlig si det er rart de ikke har blitt enig når mannen mente de kunne ha hunden på deling:

"– Primært ønsket han å ha hunden på deling. Han mener han er like knyttet til hunden som henne. I de senere år har hunden vært mest hos kvinnen, noe han syntes var urettferdig, og tok derfor saken til retten, sier mannens advokat, Andreas Møller, til TV 2."

Må være veldig kjipt for han at hunden har vært mest hos henne. Nå vet jo ikke vi hvorfor da, det kan jo være grunner til det, men jeg tror at dersom hunder er knyttet til to personer så kan de fint ha det godt med en 50/50-ordning. Man kjenner jo hunden sin best. Noen er gjerne mer knyttet til en av eierne, mens andre er like knyttet til begge. 

Jeg eier heldigvis mine to hunder alene, så det vil jo ikke bli et problem i fremtiden. Men om jeg og samboeren min hadde eid sammen, så ville jeg jo heller tatt i betraktning at hundene hadde elsket han, likt å være med han, leke med han, gå turer med han osv. Så jeg synes det hadde vært å kutte kontakten mellom de helt da. 

Men ellers er det merkelig at retten mener at hunden kunne bli solgt som en eiendel da de ikke ble enig. Det må jo være MYE verre for hunden. 

Anonymkode: 121ed...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor skal det avtales hvem som skal ha dyret ved brudd FØR man går til anskaffelse av et dyr sammen. 

Anonymkode: 311eb...4c1

• Liker 6
Skrevet

Absolutt en fordel å avtale hvem som skal ha dyret før et eventuelt brudd. 

Jeg forstod det slik at denne hunden var mye syk. Gikk inn på Spleis, søkte på hundens navn, og da kom hele sykdomshistorien opp. Stakkars liten, han trenger mye oppfølging og stell. 

Anonymkode: 7d212...445

Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri delt på hund. 

Endret av IommI
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Det er helt snålt at hun måtte betale 50 000 kr i et forlik. Ville han ha hunden, eller penger? 50 000 kr kunne aldri gjort opp for at jeg mistet hunden min. Det er mer naturlig at summen skulle endt opp på innkjøpspris. Hvis 50 000 kr er penger han har brukt på hunden, så kan jeg forstå det.

Når ekssamboer og jeg skaffet hund bestemte vi at den var min i et brudd, og jeg sto som eier. Etter 5 år sammen ble det slutt, og jeg hadde jo full kontroll på hvem hunden var mest knyttet til. Det var ikke meg, så jeg overførte eierskapet til eksen. Det var veldig vondt, og er det enda, men jeg vet at det var rett. Krevde ikke ei krone for det, det handlet jo om hundens ve og vel. 

Anonymkode: 2cefe...6ef

• Liker 9
Skrevet

Virker som mannen er ute etter penger...

Anonymkode: 85597...d39

• Liker 1
Skrevet

Jeg deler omsorgen av hunden min med eksen. Det fungerer veldig bra for oss og hunden.  

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, lille humla skrev:

Jeg deler omsorgen av hunden min med eksen. Det fungerer veldig bra for oss og hunden.  

Så bra 😀

Anonymkode: 70af5...e8f

Skrevet

Toskeskap å eie dyr sammen med andre. 

• Liker 2
Skrevet

Så teit! Det er bare en hund!! Den som eier bikkja  er den personen som har navnet sitt på papiret! Kjøpskontrakt og registrert på chippen. Vanskeligere er det ikke! Hilsen oppdretter!

Anonymkode: 9d8c8...4d2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dersom alt stod normalt til hjemme- vil selvsagt hunden være like knyttet til begge foreldrene. Da må en tenke på hundens beste - og det vil være å ha kontakt med dem begge. 

Ifht 50/50 må en vel se en del på andre forhold. Hvordan bor partene? Dersom en av dem feks har hus og hage- mens den andre bor på hybel - vil hunden ha det bedre hos den med hus osv.

Jobbsituasjon? Hunder er sosiale, og det må være trist å sitte å vente på mamma eller pappa i 9 timer om dagen. 

Uansett bør begge (så fremst ingen av dem er voldelige) selvsagt ha rett til tid med hunden 🐾❤️ Hundens beste bør selvsagt ligge til grunn

Endret av Lotty1978
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så teit! Det er bare en hund!! Den som eier bikkja  er den personen som har navnet sitt på papiret! Kjøpskontrakt og registrert på chippen. Vanskeligere er det ikke! Hilsen oppdretter!

Anonymkode: 9d8c8...4d2

Håper du blir framdømt retten til å drive med oppdrett - maken til hundesyn skal en lete lenge etter 🤬

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...