Gå til innhold

Løvemammaene på Snapchat

Fremhevede innlegg

Skrevet

At noen deler for mye skal jeg ikke si noe imot, men jeg syns en av de faste sa noe klokt for en god stund siden:

Det andre ser på som sårbare situasjoner er deres hverdag. Det er deres normal. Det er ikke nødvendigvis en sårbar situasjon for dem. 

Det gjelder naturligvis ikke i alle situasjoner, men i flere. På et foredrag fra Frambu en gang ble det også tatt opp at i slike livssituasjoner blir man litt grenseløs. Med dette mente de da at det er så mange ulike mennesker som må vite så mange detaljer om så mange aspekter i livet at man har ikke de samme grensene for privatliv som andre. Man har rett og slett ikke den luksusen. Så at noe av denne grenseløsheten bidrar til å spre kunnskap og innsikt kan flere vinne på det. Det er også mange i helse-, oppvekst- og utdanningssektoren som lærer mye. 

Igjen så mener jeg at det ER folk som deler for mye. Og så må vi huske på at man lever et helt annet (privat)liv når man får utdelt kort som mange av disse. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Littelulla skrev (11 minutter siden):

At noen deler for mye skal jeg ikke si noe imot, men jeg syns en av de faste sa noe klokt for en god stund siden:

Det andre ser på som sårbare situasjoner er deres hverdag. Det er deres normal. Det er ikke nødvendigvis en sårbar situasjon for dem. 

Det gjelder naturligvis ikke i alle situasjoner, men i flere. På et foredrag fra Frambu en gang ble det også tatt opp at i slike livssituasjoner blir man litt grenseløs. Med dette mente de da at det er så mange ulike mennesker som må vite så mange detaljer om så mange aspekter i livet at man har ikke de samme grensene for privatliv som andre. Man har rett og slett ikke den luksusen. Så at noe av denne grenseløsheten bidrar til å spre kunnskap og innsikt kan flere vinne på det. Det er også mange i helse-, oppvekst- og utdanningssektoren som lærer mye. 

Igjen så mener jeg at det ER folk som deler for mye. Og så må vi huske på at man lever et helt annet (privat)liv når man får utdelt kort som mange av disse. 

Nei, vet du hva, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Det er deres hverdag, men det er også sårbare situasjoner for disse barna det gjelder! De kan forsøke å bortforklare alt de makter, men det kommer de bare ikke vekk i fra! 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Melus skrev (Akkurat nå):

Nei, vet du hva, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Det er deres hverdag, men det er også sårbare situasjoner for disse barna det gjelder! De kan forsøke å bortforklare alt de makter, men det kommer de bare ikke vekk i fra! 

Har du erfaring å snakke ut ifra? Om så er har jeg respekt for din uttalelse. 

Og at det er ting som er over grensa er jeg enig i, som nevnt. Det er også mange situasjoner "vanlige " mennesker reagerer på som er helt normalt og ikke nødvendigvis (for) sårbart å dele fra deres ståsted. 

• Liker 1
Skrevet
Littelulla skrev (1 minutt siden):

Har du erfaring å snakke ut ifra? Om så er har jeg respekt for din uttalelse. 

Og at det er ting som er over grensa er jeg enig i, som nevnt. Det er også mange situasjoner "vanlige " mennesker reagerer på som er helt normalt og ikke nødvendigvis (for) sårbart å dele fra deres ståsted. 

Dessverre, ja. Og aldri i livet, og ikke for all verdens penger eller klikk, kunne jeg ha delt slike ting om mitt barn, som de fleste av de gjør. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Melus skrev (1 time siden):

Dessverre, ja. Og aldri i livet, og ikke for all verdens penger eller klikk, kunne jeg ha delt slike ting om mitt barn, som de fleste av de gjør. 

Det respekterer jeg. Likevel, kan du se nytten i at noen velger å åpne opp? Nytten i at de ulike sektorene får mulighet til å faktisk se familiens fungering og utfordringer i hverdagen? For andre familier å få se hvordan andre løser hverdagen? Nytten i at samfunnet lærer om universell utforming i praksis? 

Skrevet

Problemet er at de deler utifra SITT ståsted, altså FORELDRENES ståsted. Barna som blir eksponert er ikke samtykkekompetente og de fleste av dem vil aldri kunne forstå omfanget av eksponeringen. 

Gjør dette det ok?

Ville man ønsket for seg selv at barna våre i framtiden deler «alt» om oss på SoMe fordi vi er gamle/demente og ikke forstår omfanget?  
Er det ok å dele sin gamle far eller mor i en sårbar situasjon (som riktignok omtales som ikke sårbar fordi det er deres «normale» hverdag pga tilstanden til vedkommende)? 

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
FruRosa skrev (26 minutter siden):

Problemet er at de deler utifra SITT ståsted, altså FORELDRENES ståsted. Barna som blir eksponert er ikke samtykkekompetente og de fleste av dem vil aldri kunne forstå omfanget av eksponeringen. 

Gjør dette det ok?

Ville man ønsket for seg selv at barna våre i framtiden deler «alt» om oss på SoMe fordi vi er gamle/demente og ikke forstår omfanget?  
Er det ok å dele sin gamle far eller mor i en sårbar situasjon (som riktignok omtales som ikke sårbar fordi det er deres «normale» hverdag pga tilstanden til vedkommende)? 

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!

Helt ærlig, om barna ville dele om meg for å spre viktig og nødvendig kunskap? Kjør på. Trenger de legge ut filmer av fulle bleier og at jeg har tisset på meg ? Nei. Men å dele min funksjon, hvordan de opplever systemet og hva jeg står i? Ja. Det hadde vært verdt det hvis det kunne hjulpet andre barn og syke og lignende situasjoner. Nettopp pp grunn av ordtaket du tar opp. Man lå synliggjøre hbordan systemene svikter, man må fremme hvordan det er å leve som dette. Om ikke er det altfor lett for altfor mange å snu ryggen til og tenke "det gjelder ikke meg".  

• Nyttig 4
Skrevet
Littelulla skrev (1 time siden):

Helt ærlig, om barna ville dele om meg for å spre viktig og nødvendig kunskap? Kjør på. Trenger de legge ut filmer av fulle bleier og at jeg har tisset på meg ? Nei. Men å dele min funksjon, hvordan de opplever systemet og hva jeg står i? Ja. Det hadde vært verdt det hvis det kunne hjulpet andre barn og syke og lignende situasjoner. Nettopp pp grunn av ordtaket du tar opp. Man lå synliggjøre hbordan systemene svikter, man må fremme hvordan det er å leve som dette. Om ikke er det altfor lett for altfor mange å snu ryggen til og tenke "det gjelder ikke meg".  

Men kan man ikke gjøre dette uten å eksponere sårbare personer? 
Det er faktisk ikke alltid hensikten helliger middelet! 

Flott at de kjemper for syke barn og familiers rettigheter, der gjør de en kjempejobb 👏, men IKKE eksponer personer som ikke kan samtykke (og FORSTÅ hva de samtykker til!).

• Liker 4
Skrevet
J.. skrev (17 timer siden):

Nei. Det er en rekke krav for å få plass i stallen til SC,der man kan tjene penger.

Og når man fyller disse kravene,er det også valgfritt å slå denne funksjonen av/på.

Men SnapChat har reklame uansett, har de ikke? Jeg vet det er krav til antall følgere etc for at den som har kanalen skal tjene penger på annonsene, det er ikke det jeg snakker om. 
Når det er sagt, jeg har ikke noe problem med at Løvemammaene tjener penger på snappen, forsåvidt. Det jeg har et problem med, er overdreven utlevering av barn, og når snappere (nå mest gjestesnappere) helt tydelig bruker Løvemammaene for å få flere følgere selv. 

• Liker 2
Skrevet
Sammy! skrev (21 timer siden):

Det sagt så føler jeg snappene til de som mistet barna sine var informative. Det kan kanskje ses på som utlevering til siste slutt, men jeg tror at for mennesker i samme båt kan dette være godt å se.

Enig i at det var informativt og sterkt, samtidig som jeg synes de delte for mange bilder. Både av barnet selv (før/etter døden), men også av søsken. Det er nok fort gjort å bli litt ukritisk når man står i en livskrise. 

• Nyttig 1
Skrevet
FruRosa skrev (4 timer siden):

Men kan man ikke gjøre dette uten å eksponere sårbare personer? 
Det er faktisk ikke alltid hensikten helliger middelet! 

Flott at de kjemper for syke barn og familiers rettigheter, der gjør de en kjempejobb 👏, men IKKE eksponer personer som ikke kan samtykke (og FORSTÅ hva de samtykker til!).

Noen har imot eksponering i det hele tatt, mange (de fleste) er uenig om grad av eksponering og hva som føles greit, og noen er for ukritisk. 

Jeg er, som sagt, helt enig i at det også blir delt for ukritisk, men jeg syns mange også har en helt ok grad av eksponering. Det er ikke gitt at jeg selv ville gjort det sånn, men noen er mer åpne enn andre. 

For de barna som ikke selv er samtykkekompetente er det foreldrene som må ta utgangspunkt i hva de tenker er greit for deres barn. 

Skrevet
J.. skrev (21 timer siden):

Nei. Det er en rekke krav for å få plass i stallen til SC,der man kan tjene penger.

Og når man fyller disse kravene,er det også valgfritt å slå denne funksjonen av/på.

Har de på funksjonen? Stemmer som J.. skriver, jeg viste til reklame mellom egne snapper. Synes det er drøyt om de har det på, legger virkelig opp til at det skal deles og skape engasjement. Jo mer snapping og tid som brukes på å se på snappene, jo mer penger inn. 

Skrevet
Millie- skrev (På 29.8.2025 den 19.00):

Har de på funksjonen? Stemmer som J.. skriver, jeg viste til reklame mellom egne snapper. Synes det er drøyt om de har det på, legger virkelig opp til at det skal deles og skape engasjement. Jo mer snapping og tid som brukes på å se på snappene, jo mer penger inn. 

Jeg mener å huske at Bettina sa en gang at de fikk inn litt penger på de annonsene på snap, og at de pengene kom medlemmene til gode. Men mulig jeg husker feil 

• Liker 1
Skrevet

Til å være for inkludering har flere som snapper for Løvemammaene en veldig negativ holdning om hvem som kommenterer på kvinneguiden. 

• Liker 1
Skrevet
shab skrev (32 minutter siden):

Til å være for inkludering har flere som snapper for Løvemammaene en veldig negativ holdning om hvem som kommenterer på kvinneguiden. 

Det kan jo tenkes fordi det er veldig mye negativt her inne? 

Det er jo bra ting blir tatt opp når det her inne blir blåst opp, tatt ut av kontekst og delt uriktige opplysninger om noe. 

• Liker 2
Skrevet

Synd det ikke er lovregulert at foreldrene ikke kan dele så ukritisk som de gjør av barna som i veldig mange av tilfellene ikke er samtykkekompetente. De kunne fint ha delt av hverdagen sin uten å eksponere barna. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
shab skrev (4 timer siden):

Oisann, der var det mye å ta tak i ja. Istedenfor å forklare på en saklig måte hvordan det hele foregikk tyr han til personangrep, og kaller brukeren her inne både et trist menneske og en stalker. Det som er ganske skummelt, er at ingen av oss stalker, disse menneskene deler villig på en stor, offentlig kanal, de bretter ut egne og ikke minst sine sårbare barns personlige liv. Men gud forby at noen har et kritisk blikk eller kritiske spørsmål. 

At han snakker slik om andre mennesker, uten å vite hva deres bagasje i livet er, er ganske voldsomt, med tanke på at han selv forventer forståelse for egen situasjon. Jeg ville sett han kalle personer på forumet her stalkere om hans eget barn eller kone var medlem. 

Videre snakker han om hvor trist det er at vi sitter på et forum istedenfor å gjøre andre sysler/bruke tid med barna, men han går jo med telefonen i både sitt eget og barnas ansikt hele dagen?!

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Sammy! skrev (31 minutter siden):

Oisann, der var det mye å ta tak i ja. Istedenfor å forklare på en saklig måte hvordan det hele foregikk tyr han til personangrep, og kaller brukeren her inne både et trist menneske og en stalker. Det som er ganske skummelt, er at ingen av oss stalker, disse menneskene deler villig på en stor, offentlig kanal, de bretter ut egne og ikke minst sine sårbare barns personlige liv. Men gud forby at noen har et kritisk blikk eller kritiske spørsmål. 

At han snakker slik om andre mennesker, uten å vite hva deres bagasje i livet er, er ganske voldsomt, med tanke på at han selv forventer forståelse for egen situasjon. Jeg ville sett han kalle personer på forumet her stalkere om hans eget barn eller kone var medlem. 

Videre snakker han om hvor trist det er at vi sitter på et forum istedenfor å gjøre andre sysler/bruke tid med barna, men han går jo med telefonen i både sitt eget og barnas ansikt hele dagen?!

Han fyren der er jo helt sinnsykt pr kåt og kun opptatt av å promotere egen snap. Fremstår litt uintelligent, og helt ærlig så hadde jeg også syntes det var irriterende at et barn fikk lov å okkupere en heis i timesvis. 
Disse barna har liksom ingen grenser fordi de har en diagnose. Sorry, men jeg bryr meg ikke 😉

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Mye dårlige gener som disse folkene insisterer på å reprodusere igjen og igjen. Hurra for velferdsstaten som må dekke både barna og foreldrene som visst ikke kan jobbe. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...