AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Igår haiket jeg hjem fra jobb med en kollega. Kjører vanligvis selv men hadde en bil på service og mannen hadde den andre, så det ble sånn. Men kollegaen min så ikke veien iflg eget utsagn. Har så dårlig mørkesyn var forklaringen. Det var vingling, hakkete kjøring, og et stadig omkved om hvor mørkt det var, og hvor dårlig personen så. Bilen skjente flere ganger både mot kanten og mot midtstripen, og i rushtrafikken ut fra byen satt jeg med hjertet i halsen, livredd for at det skulle smelle, og konstant klar til å gripe rattet. Personen er akkurat fylt 50, og bruker briller. Jeg ble så oppriktig skremt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Etter mitt syn er vedkommede en fare for trafikken. Ja, det er mørkt å kjøre på svart, våt asfalt i høstmørket, men selv har jeg ingen problemer med å se veien av den grunn! Og hadde heller ingen problemer med å se veien fra passasjersetet, så vi kan ikke skylde på dårlige lys heller. Hva gjør man med slikt som dette? Hvor rapporterer man? Har aldri sittet på denne personen før, så jeg vet ikke hvordan kjøremønsteret ellers er. Ikke tør jeg finne det ut heller. Vi jobber i ulike avdelinger i firmaet, og har normalt litt ulike arbeidstider, så å kjøre bak vedkommede noen dager for å observere blir tungvindt. Men noe bør jo skje, for etter mitt syn er ikke denne personen skikket til å kjøre bil på mørke våte høstveier. Anonymkode: a7cbc...496
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Godt spørsmål! Generelt sett skal det alt for mye til for å miste lappen på grunn av synshemning. Og alder, men det er en annen sak (selv om det ofte henger sammen). Og det skal tydeligvis mye til for at folk innser selv at de er til fare for andre og gir opp bilen. Privatbilisme er en av vår kulturs tyngste ideologier og ikke noe det er lett å røre ved. Er du oppriktig redd for andres trygghet hadde jeg ringt politiet og meldt fra at du har observert én som kjører slik han gjør der og der, da og da. Anonymkode: c6bf1...c51
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Igår haiket jeg hjem fra jobb med en kollega. Kjører vanligvis selv men hadde en bil på service og mannen hadde den andre, så det ble sånn. Men kollegaen min så ikke veien iflg eget utsagn. Har så dårlig mørkesyn var forklaringen. Det var vingling, hakkete kjøring, og et stadig omkved om hvor mørkt det var, og hvor dårlig personen så. Bilen skjente flere ganger både mot kanten og mot midtstripen, og i rushtrafikken ut fra byen satt jeg med hjertet i halsen, livredd for at det skulle smelle, og konstant klar til å gripe rattet. Personen er akkurat fylt 50, og bruker briller. Jeg ble så oppriktig skremt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Etter mitt syn er vedkommede en fare for trafikken. Ja, det er mørkt å kjøre på svart, våt asfalt i høstmørket, men selv har jeg ingen problemer med å se veien av den grunn! Og hadde heller ingen problemer med å se veien fra passasjersetet, så vi kan ikke skylde på dårlige lys heller. Hva gjør man med slikt som dette? Hvor rapporterer man? Har aldri sittet på denne personen før, så jeg vet ikke hvordan kjøremønsteret ellers er. Ikke tør jeg finne det ut heller. Vi jobber i ulike avdelinger i firmaet, og har normalt litt ulike arbeidstider, så å kjøre bak vedkommede noen dager for å observere blir tungvindt. Men noe bør jo skje, for etter mitt syn er ikke denne personen skikket til å kjøre bil på mørke våte høstveier. Anonymkode: a7cbc...496 Kan hende han har det samme som min far fikk på slutten han kjørte bil. Han så ikke noen ting i mørket, og det ble vinglete kjøring. Han fikk påvist hos optiker, tror jeg det var, at han fikk kun et "hvitt" lys på øynene når han kjørte i mørket. Det måtte han da slutte med, men ble også fratatt førerkortet ikke lenge etterpå. Anonymkode: 93dda...b5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå