AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Skrevet 14. november 2018 Hei idag når jeg våknet på morgenen var venstre bryst litt ømt. Jeg tror det er melken som har samlet seg? Ammet bare en gang i natt isteden for 2 ganger. Klarte ikke å våkne. Kanskje det er defor melken har samlet seg?? Men barnet mitt spiser ikke mer enn 2-3 minutter om gangen så jeg tror den blir ikke tømt helt. Burde jeg pumpe ? Skal i dusjen snart for å massere litt med varmt vann Anonymkode: d9095...131
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #2 Skrevet 14. november 2018 Enten så legger du til babyen oftere til du kjenner sprengen gir seg. Eller så pumper du til du kjenner at sprengen gir seg.,så lar du baby tømme resten. Anonymkode: 305ef...fa7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Skrevet 14. november 2018 Hvor gammel er babyen? Brystspreng skjer når du får melk 3-6 dager etter fødsel. Det skyldes vannansamling i brystvevet. Må skilles fra melkespreng som kan komme senere og skyldes som navnet tilsier melk.. Legg babyen til brystet og få ut melka. Viktig å få tømt for å unngå betennelse. Det beste er amming, men håndmelking fungerer også. Gni forsiktig på kuler mot brystvorten Anonymkode: 2bc0f...0f6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #4 Skrevet 14. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er babyen? Brystspreng skjer når du får melk 3-6 dager etter fødsel. Det skyldes vannansamling i brystvevet. Må skilles fra melkespreng som kan komme senere og skyldes som navnet tilsier melk.. Legg babyen til brystet og få ut melka. Viktig å få tømt for å unngå betennelse. Det beste er amming, men håndmelking fungerer også. Gni forsiktig på kuler mot brystvorten Anonymkode: 2bc0f...0f6 Babyen er snart 2uker gammel. Vil jeg produsere enda mer hvis heg pumper ut? Babyen sover mesteparten avdagen så han spiser hver 3. Eller 4.time Anonymkode: d9095...131
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Babyen er snart 2uker gammel. Vil jeg produsere enda mer hvis heg pumper ut? Babyen sover mesteparten avdagen så han spiser hver 3. Eller 4.time Anonymkode: d9095...131 Hvis du jevnlig pumper brystet tomt kan du risikere å produsere mer ja. Hver 4. time på dagen høres lenge ut mellom hver amming hvis baby bare er 2 uker. Ville latt det går mer enn 3 timer. Men det er vel ikke mange dagene siden du syns det var for ofte å amme hver andre time? så da er det begynt å gå noe lenger tid mellom ammingene da hvertfall, Men noe lenger enn 3 timer syns jeg ikke du bør dra det. Anonymkode: 305ef...fa7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #6 Skrevet 14. november 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Babyen er snart 2uker gammel. Vil jeg produsere enda mer hvis heg pumper ut? Babyen sover mesteparten avdagen så han spiser hver 3. Eller 4.time Anonymkode: d9095...131 Ja. Du øker produksjon med pumping, så ville prøvd å unngå det. Babyen spiser nok mer snart Anonymkode: 2bc0f...0f6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 Håndmelke i dusjen så går det nok bedre Anonymkode: 54aa7...a3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei idag når jeg våknet på morgenen var venstre bryst litt ømt. Jeg tror det er melken som har samlet seg? Ammet bare en gang i natt isteden for 2 ganger. Klarte ikke å våkne. Kanskje det er defor melken har samlet seg?? Men barnet mitt spiser ikke mer enn 2-3 minutter om gangen så jeg tror den blir ikke tømt helt. Burde jeg pumpe ? Skal i dusjen snart for å massere litt med varmt vann Anonymkode: d9095...131 Jeg pleide legge baby til brystet og så stryke med flat hånd fra ytterkant av bryst mot brystvorte jevnt og trutt der jeg kjente det var hardt. Da fikk melken ekstra fart og gikk ikke tapt. Så bare stryker du med flat hånd og varierer etter hvor det kjennes hardest slik at du får tømt jevnt over hele brystet og løsnet opp harde "knuter" sånn at du lettere unngår brystbetennels. Obs å holde bryster, hender og føtter varme da det fort setter seg i brystene ellers. Å unngå overfyllte bryst (slik som jeg foreslo f.eks) og bruke ammeinnlegg av ull hjelper også. Særlig nå i disse kalde tider. Jeg hadde ofte brystspreng med mitt første barn (ammingen gikk dårlig med min andre) og løste det på denne måten. Jeg fikk aldri brystbetennelse men var nære på noen ganger. Det fungerte for meg å styrke slik når jeg ammet liggende i seng eller at barnet lå på en ammepute fremfor meg. Jeg anbefaler Cozyfix ammepute. Denne kan du også feste med belte rundt livet så har du kontroll på den pluss at den er meget ergonomisk både for mor og barn. Den skal jeg ha tak i selv til nestemann. Fikk prøve den på sykehuset og hadde tenkt å kjøpe men da ammingen ikke gikk ble investeringen satt til side. Mvh to barns mamma Anonymkode: f69bc...0cd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyen er snart 2uker gammel. Vil jeg produsere enda mer hvis heg pumper ut? Babyen sover mesteparten avdagen så han spiser hver 3. Eller 4.time Anonymkode: d9095...131 Du må bare legge baby til brystet. Så små spedbarn blir veldig lett dehydrert. Det ser du ved mengden våte tissebleier. Baby i den alder skal ha 6-7 veldig våte bleier i døgnet minst. Baby kan legges til brystet selv om baby sover. Anonymkode: f69bc...0cd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 Med nyfødt og i denne barseltiden er det normalt med opp til 18 amminger i døgnet. Du bør kjøre på flittig og være pådriveren her så ikke baby blir dehydrert. Blir baby dehydrert sover baby mer, tisser mindre og får mindre interesse for væske og for lite inntak væske er bad shit. Anonymkode: f69bc...0cd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Med nyfødt og i denne barseltiden er det normalt med opp til 18 amminger i døgnet. Du bør kjøre på flittig og være pådriveren her så ikke baby blir dehydrert. Blir baby dehydrert sover baby mer, tisser mindre og får mindre interesse for væske og for lite inntak væske er bad shit. Anonymkode: f69bc...0cd De blir ikke dehydrert av å amme hver 3-4 time. Anonymkode: 56d81...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå