Gå til innhold

Fordeling av utgifter - skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt irritert som stemor... 

Min samboer har to barn fra før.. De har 50/50 ordning, men ene barnet har ønsket å bo hos oss 100% siste to årene... Mor har aldri betalt barnebidrag... 

Samtidig så mener mor at vi/min samboer skal betale halvparten av alt det det andre barnet trenger.. Hun er veldig striks på akkurat dette, og sender min samboer stadig  "regning" på alt hun kjøper. Hun kjøper da dyre merkeklær også, som vi må betale halvparten av... Til og med sokker og undertøy fra nike?? 😮  Vi kjøper alt av klær/utstyr og mat til det andre barnet.. 

Er dette rettferdig??? Konfronterer jeg min samboer, så svarer han at sønnen er jo aldri hos sin mor, så da blir det jo feil at hun skal betale for han også... Men det er jo akkurat det hun da skal! Mener jeg... Litt ekstra penger, eller i alle fall deling av utgifter når det gjelder sønnen hadde hjulpet oss SÅ mye økonomisk, og det hadde vert greit om samboer kunne sett det! Siden det da er en mor inni bildet, som inviterer sønnen på middag en gang i måneden.

Anonymkode: bec6a...d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke rettferdig. Men hvis far vil ha de slik så er det ikke så mye du får gjort med det, annet enn at dere har hver deres økonomi.

Anonymkode: 3968c...4d4

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har ikke far søkt om barnebidrag via nav for det barnet som kun bor hos dere? Ved 50/50 deling så skal man jo dele på utgifter til barnet, men kan dere ikke komme med et forslag om å kjøpe litt klær hver istedet for at mor skal stå for innkjøp og dere gir henne penger? 

Anonymkode: 58593...f67

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke far søkt om barnebidrag via nav for det barnet som kun bor hos dere? Ved 50/50 deling så skal man jo dele på utgifter til barnet, men kan dere ikke komme med et forslag om å kjøpe litt klær hver istedet for at mor skal stå for innkjøp og dere gir henne penger? 

Anonymkode: 58593...f67

som sagt, så er det kun meg som ser på dette som urettferdig.. far mener vi skal betale alt for sønnen, siden han aldri er hos mor .o 

Skrevet

Bidrag er ikke bare avhengig av hvor mye barnet er hos foreldrene, så her kommer også foreldrenes inntekter inn. Det er ikke sikkert moren hadde blitt nødt til å betale bidrag selv om dere hadde søkt om det.

Men forutsatt at mor og far har like inntekter så er jeg enig med deg at det er litt feil at mor kun dekker halvparten av utgiftene til det ene av to barn. Men dette er en sak mellom foreldrene. Det du kan gjøre er å la være å ha felles økonomi med han. Dvs han må dekke alt for seg og sitt barn, du bruker dine penger på deg. Fellesutgifter kan dere dele etter skjønn.

Et annet tips, siden du syns hun kjøper for dyrt utstyr til det barnet de deler omsorgen for: be dem sette opp budsjett for alle utgifter til barnet (klær, utstyr) og avtale like månedlige innkudd til felles konto (som både mor og far disponerer). Det som er på den kontoen er da det som er tilgjengelig til bruk.Da må hun forholde seg til det, og du slipper også å irritere deg hver gang din mann må bruke penger på barnet sitt.

Anonymkode: b990b...6a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner hvorfor far velger bort kampen her. Verdien av en god tone er mer verdt enn penger. Men jeg synes jo ALLE skal betale for sine barn uavhengig av hvor de bor.

Du velger også her...

Du har ikke bare «havnet» i en uheldig livssituasjon.

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som sagt, så er det kun meg som ser på dette som urettferdig.. far mener vi skal betale alt for sønnen, siden han aldri er hos mor .o 

Det er jo helt ulogisk! Så lenge mor har ikke sagt fra seg foreldreansvar (eller hva det nå kalles) har hun også forsørgeransvar for gutten, selvom han ikke bor hos henne. Men spørs om du når noen vei med akkurat det.. 

Men jeg synes det er helt greit at dere er klar på at mens hun har bare 25% av utgiftene rundt sine barn, har dere 75% og kan dermed ikke bruke like mye penger på merkeklær etc, så forbruket må justeres til hva dere har råd til, eventuelt at hun tar større bit av kaka. At det er slutt på at hun kan bare komme med kvitteringer uten at det er avtalt hvor mye penger skal brukes.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt irritert som stemor... 

Min samboer har to barn fra før.. De har 50/50 ordning, men ene barnet har ønsket å bo hos oss 100% siste to årene... Mor har aldri betalt barnebidrag... 

Samtidig så mener mor at vi/min samboer skal betale halvparten av alt det det andre barnet trenger.. Hun er veldig striks på akkurat dette, og sender min samboer stadig  "regning" på alt hun kjøper. Hun kjøper da dyre merkeklær også, som vi må betale halvparten av... Til og med sokker og undertøy fra nike?? 😮  Vi kjøper alt av klær/utstyr og mat til det andre barnet.. 

Er dette rettferdig??? Konfronterer jeg min samboer, så svarer han at sønnen er jo aldri hos sin mor, så da blir det jo feil at hun skal betale for han også... Men det er jo akkurat det hun da skal! Mener jeg... Litt ekstra penger, eller i alle fall deling av utgifter når det gjelder sønnen hadde hjulpet oss SÅ mye økonomisk, og det hadde vert greit om samboer kunne sett det! Siden det da er en mor inni bildet, som inviterer sønnen på middag en gang i måneden.

Det er både urettferdig og urimelig. Hadde sønnen bodd 100% hos henne, hadde det nok vært en selvfølge at far betalte bidrag.

Men det er jo ingenting du får gjort noe med, så lenge far ønsker å betale alt. Det er hans ansvar.

Skrevet
2 minutter siden, Lycka skrev:

Det er både urettferdig og urimelig. Hadde sønnen bodd 100% hos henne, hadde det nok vært en selvfølge at far betalte bidrag.

Men det er jo ingenting du får gjort noe med, så lenge far ønsker å betale alt. Det er hans ansvar.

Ja.. det er dessverre det.. Men jeg får bare ta opp det med felles økonomi.. før han skjønner dette så blir det uaktuelt å betale likt på felleskonto for meg... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. det er dessverre det.. Men jeg får bare ta opp det med felles økonomi.. før han skjønner dette så blir det uaktuelt å betale likt på felleskonto for meg... 

Det gjør du rett i. Skjønner at hans økonomiske valg også går utover deg.

Skrevet

Jeg er også stemor. Samboeren min har to barn som bor hos oss 50/50. Mitt barn bor hos oss hele tiden, uten om annenhver helg. 

Klær og utgifter til barna hans er en stor konflikt med moren. Samboeren min og moren skal dele på utgifter til barna, men det er vanskelig å bli enig. 

Samboeren min blir å kjøpe det aller meste til barna sine, for mor sier at alt er for dyrt. Far kjøper klær på vanlige kjedebutikker som H&M, Cubus ol. Mor er i full jobb.

Barna tar med seg nesten alt han kjøpet til moren på samvær, og kommer hjem til oss igjen med for små klær, møkkete og ødelagte klær. Han har prøvd å prate med barna sine, men de tar mor i forsvar hele tiden. 

Jeg og samboeren min har ikke felles økonomi. 

Anonymkode: 17fab...837

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også stemor. Samboeren min har to barn som bor hos oss 50/50. Mitt barn bor hos oss hele tiden, uten om annenhver helg. 

Klær og utgifter til barna hans er en stor konflikt med moren. Samboeren min og moren skal dele på utgifter til barna, men det er vanskelig å bli enig. 

Samboeren min blir å kjøpe det aller meste til barna sine, for mor sier at alt er for dyrt. Far kjøper klær på vanlige kjedebutikker som H&M, Cubus ol. Mor er i full jobb.

Barna tar med seg nesten alt han kjøpet til moren på samvær, og kommer hjem til oss igjen med for små klær, møkkete og ødelagte klær. Han har prøvd å prate med barna sine, men de tar mor i forsvar hele tiden. 

Jeg og samboeren min har ikke felles økonomi. 

Sånn var det i starten hos oss å men vi ble veldig hard på at det vi kjøpte det måtte bli hos oss. Ungene sendes hjem i samme klær de kom i. Vi hadde en lang,  veldig god prat med ungene om hvorfor det måtte være sånn og etter det tar det ikke noen ting med hjem.  

Anonymkode: bd1c5...f37

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det i starten hos oss å men vi ble veldig hard på at det vi kjøpte det måtte bli hos oss. Ungene sendes hjem i samme klær de kom i. Vi hadde en lang,  veldig god prat med ungene om hvorfor det måtte være sånn og etter det tar det ikke noen ting med hjem.  

Samboeren min har prøvd tro meg opptil flere ganger, men det går liksom ikke inn. Alt vi kjøper av gaver også blir tatt med til moren. Synes det er synd jeg.. til slutt er ingenting her til slutt. Samboer synes nå at det ikke er noe stas å kjøpe noe lenger. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har prøvd tro meg opptil flere ganger, men det går liksom ikke inn. Alt vi kjøper av gaver også blir tatt med til moren. Synes det er synd jeg.. til slutt er ingenting her til slutt. Samboer synes nå at det ikke er noe stas å kjøpe noe lenger. 

Ok, veldi kjedelig ja... heldigvis var våres unger såpass små når det begynte at vi hadde mulighet for å stoppe de når de prøvde å ta ting med seg som de ikke skulle. 

Jeg trur bare dere må fortsette å være konsekvent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...