Gå til innhold

Anatomi: kan noen forklare meg dynamisk og kosentrisk arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, kan hjelpe meg med å forstå hvilke muskler jobber dynamisk og hvilke muskler jobber kosentrisk: 

Dynamisk er jo når muskelen jobber i bevegelse i motsetning til statisk: den forkortes eller forlenges. 

Mens kosentrisk er jo at den forkortes? 

Eksempel denne oppgaven her? 

sittenderoingapps.web.gif

Eller la oss si sittende roing: jobber ikke Trapezius, Latissimus dorsi, biceps brachii og etc dynamisk: de både forlenges og forkortes? 

Kosentrisk: ???De alle forkortes? 

image.png

Endret av Nike10
Skrevet (endret)

Konsentrisk er den fasen i en dynamisk bevegelse der muskelen forkortes. Motsatt heter det eksentrisk når muskelen forlenges. En full dynamisk bevegelse består altså av en konsentrisk og en eksentrisk fase.

Endret av Horten Market
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Horten Market skrev:

Konsentrisk er den fasen i en dynamisk bevegelse der muskelen forkortes. Motsatt heter det eksentrisk når muskelen forlenges. En full dynamisk bevegelse består altså av en konsentrisk og en eksentrisk fase.

Når er det en muskler bare forkortes da? Konsentrisk. Da må du bare stå i statisk posisjon etter at du har utført biceps curl da?? uten å gå ned igjen med stangen. Altså Løftefasen av en biceps curl er et eksempel på en konsentrisk muskelkontraksjon.

Endret av Nike10
Skrevet (endret)

Ja, hvis du senker stangen, så utfører du den eksentriske fasen.

Bildene av flies viser bare den konsentriske fasen, fra bilde 1 til bilde 2. Jeg sliter dog litt med å forstå hvorfor de skriver "dynamisk og konsentrisk". Er det noen muskler i den fasen som er avbildet, som jobber dynamisk, men ikke konsentrisk? Edit: Ja, biceps jobber faktisk eksentrisk der.

Endret av Horten Market
Skrevet
43 minutter siden, Horten Market skrev:

Ja, hvis du senker stangen, så utfører du den eksentriske fasen.

Bildene av flies viser bare den konsentriske fasen, fra bilde 1 til bilde 2. Jeg sliter dog litt med å forstå hvorfor de skriver "dynamisk og konsentrisk". Er det noen muskler i den fasen som er avbildet, som jobber dynamisk, men ikke konsentrisk? Edit: Ja, biceps jobber faktisk eksentrisk der.

Åj... burde lest spørsmålet bedre.. det er jo fra bilde 1 til bilde 2. Da skjønner jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...