AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Del Skrevet 13. november 2018 Jeg trakk en visdomstann i dag. Det har blødd litt hele tiden, og jeg blir så kvalm av å svelge blodet og ha jernsmaken i munnen hele tiden. Når stopper det å blø egentlig? Hva kan jeg gjøre for å få det til å slutte? Tips mot kvalmen? Har i tillegg vondt, så tar gjerne i mot tips mot det og (har tatt 1 paracet) Anonymkode: 1b413...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Del Skrevet 13. november 2018 Fikk du ikke med deg en pakke sterile tupfere til å legge på såret og bite over? Det kan hende du har sterile tupfere eller en pakke sterile kompresser der du kan brette sammen kompressen i førstehjelpsskrin for eksempel? Ellers: sutt på isbit, spis is, drikk vann med isbiter og du skjønner greia. Varm mat og drikke kan du holde deg unna så lenge du blør. Spytt ut blodet uten å svelge det. Ta 1 gram paracet kombinert med 400 ibux. Ibux og paracet hjelper godt sammen. Anonymkode: 65fae...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Del Skrevet 13. november 2018 Du blir kvalm fordi blod er det eneste fordøyelsessystemet IKKE klarer å fordøye, så det vil opp igjen, det er ikke så rart. Det er fryktelig ubehagelig. Det ble ikke sydd? Slutter å blø iløpet av et døgn ca. Ta 1 g oaracet hver 4 time, 400 mg ibux hver 6 time for å holde smertene nede. Ingen poeng å ta smertestillende NÅR du får vondt, ta smertestillende jevnt gjennom døgnet de første 3 dagene. Visdomstenner er pain! Skyll med corsydol(corsodyl? Husker aldri skrivemåten), eller vademecum. Og ja, kald drikke. God bedring!! Anonymkode: 3b2ca...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #4 Del Skrevet 13. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du blir kvalm fordi blod er det eneste fordøyelsessystemet IKKE klarer å fordøye, så det vil opp igjen, det er ikke så rart. Det er fryktelig ubehagelig. Det ble ikke sydd? Slutter å blø iløpet av et døgn ca. Ta 1 g oaracet hver 4 time, 400 mg ibux hver 6 time for å holde smertene nede. Ingen poeng å ta smertestillende NÅR du får vondt, ta smertestillende jevnt gjennom døgnet de første 3 dagene. Visdomstenner er pain! Skyll med corsydol(corsodyl? Husker aldri skrivemåten), eller vademecum. Og ja, kald drikke. God bedring!! Anonymkode: 3b2ca...caa Hull etter visdomstenner skal i utgangspunktet ikke sys igjen da det skal gro innenfra og ut og fordi det øker infeksjonsfare. Jeg har operert ut to og fikk ett sting i hver kant fordi hullet ble veldig stort siden det ble skjært i tannkjøttet, men det sto igjen et hull hver gang. Det er viktig å skylle nedi hullet med en butt sprøytespiss og en 10 ml sprøyte med natriumklorid for at matrester ikke skal ligge og irritere (jeg gjorde dette etter hvert måltid), og selvsagt også skylle selve munnhulen med corsodyl morgen og kveld i en ukes tid etter inngrepet. Anonymkode: 65fae...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Del Skrevet 13. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke med deg en pakke sterile tupfere til å legge på såret og bite over? Det kan hende du har sterile tupfere eller en pakke sterile kompresser der du kan brette sammen kompressen i førstehjelpsskrin for eksempel? Ellers: sutt på isbit, spis is, drikk vann med isbiter og du skjønner greia. Varm mat og drikke kan du holde deg unna så lenge du blør. Spytt ut blodet uten å svelge det. Ta 1 gram paracet kombinert med 400 ibux. Ibux og paracet hjelper godt sammen. Anonymkode: 65fae...fb2 Jo, jeg fikk det. Bet på sånne en halvtime, men det begynte bare å blø igjen med en gang jeg tok dem ut og da hadde jeg ikke flere. Ts Anonymkode: 1b413...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #6 Del Skrevet 13. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir kvalm fordi blod er det eneste fordøyelsessystemet IKKE klarer å fordøye, så det vil opp igjen, det er ikke så rart. Det er fryktelig ubehagelig. Det ble ikke sydd? Slutter å blø iløpet av et døgn ca. Ta 1 g oaracet hver 4 time, 400 mg ibux hver 6 time for å holde smertene nede. Ingen poeng å ta smertestillende NÅR du får vondt, ta smertestillende jevnt gjennom døgnet de første 3 dagene. Visdomstenner er pain! Skyll med corsydol(corsodyl? Husker aldri skrivemåten), eller vademecum. Og ja, kald drikke. God bedring!! Anonymkode: 3b2ca...caa Åhh..det gav mening. Nei, det er ikke sydd. Den var kommet bra ut, så ble bare trukket normalt med tang. Jeg trengte ikke bruke corsodyl sa tannlegen. Er det bedre om jeg gjør det likevel? Anonymkode: 1b413...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Del Skrevet 13. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hull etter visdomstenner skal i utgangspunktet ikke sys igjen da det skal gro innenfra og ut og fordi det øker infeksjonsfare. Jeg har operert ut to og fikk ett sting i hver kant fordi hullet ble veldig stort siden det ble skjært i tannkjøttet, men det sto igjen et hull hver gang. Det er viktig å skylle nedi hullet med en butt sprøytespiss og en 10 ml sprøyte med natriumklorid for at matrester ikke skal ligge og irritere (jeg gjorde dette etter hvert måltid), og selvsagt også skylle selve munnhulen med corsodyl morgen og kveld i en ukes tid etter inngrepet. Anonymkode: 65fae...fb2 hmm..tannlegen sa ingenting om å skylle med saltvann heller? Men tannen var ikke så veldig bred i roten, kanskje det er derfor jeg ikke trengte gjøre så mye? Eller burde jeg gjøre noe? Saltvann kan jeg sikker koke, men jeg har ikke sprøyter. Men jeg vil helst gjøre mitt for å unngå infeksjon da. Ts Anonymkode: 1b413...799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #8 Del Skrevet 13. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: hmm..tannlegen sa ingenting om å skylle med saltvann heller? Men tannen var ikke så veldig bred i roten, kanskje det er derfor jeg ikke trengte gjøre så mye? Eller burde jeg gjøre noe? Saltvann kan jeg sikker koke, men jeg har ikke sprøyter. Men jeg vil helst gjøre mitt for å unngå infeksjon da. Ts Anonymkode: 1b413...799 Hvis det er en grop der så er det absolutt veldig lurt å skylle med saltvann for at matrester ikke legger seg nedi. Du kan kjøpe en flaske saltvann på apoteket veldig billig. De selger også sprøyte på de fleste apotek. Mitt tips er å ringe tannlegen i morgen og si du har hørt at man bør gjøre dette og om du kan komme innom og hente en skyllekanyle. Tror nemlig ikke at de selger disse på apoteket. Om du har blitt fortalt at du ikke trenger å skylle med corsodyl kan du ihvertfall bruke corsodaily. Anonymkode: 65fae...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 13. november 2018 #9 Del Skrevet 13. november 2018 Hadde selv blodsmak i munnen lenge. Blødde ikke for mye for lenge. Men definetiv blodsmak leeenge! Ble selv og ganske kvalm av det. Hva kan man gjøre... en av mine «go to’s» er tomatsuppe tror det har noe med saltheten i det å gjøre... 🤔 Og alltid onkel toro sin. Hjemmelaga er godt, men akkurat når jeg er kvalmen så er det toro sin som hjelper. Og det å få noe smakfult i munnen hjelper mot å smake blod hele tiden. I tillegg er jo suppe og noe som er greit å spise etter å ha trukket en visdomstann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. november 2018 #10 Del Skrevet 13. november 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke med deg en pakke sterile tupfere til å legge på såret og bite over? Det kan hende du har sterile tupfere eller en pakke sterile kompresser der du kan brette sammen kompressen i førstehjelpsskrin for eksempel? Bruk det du har, Sig,filter, papirdått, bruk fantasien . Finner ikke sterile sår utenfor Operasjonsstua, Ikke i munn ... Garantert! Hadde en artig en for ca. 2 Mnd. siden. Forgie tannlegen ville ikke ta i den, -prata om Kjevekirurg. Finni ei som får jobba gjort. Skikkelig "fiskekrok" formet rot. Drilla vekk kjevebenet over "fiskekroken", -Problem løst. ( Kom splinter ca en Mnd. etterpå), Kroppen støter det ut, kjente de kom, tok noen dager før de løsnet, etter att de hadde kommet gjenom huden, hjalp noen, når de stakk ordentelig ut, kjente med tunga. -Og, må du svelge blodet ? A.(CAVE:Fnatt) Endret 13. november 2018 av Sliten&kjørt51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå