Gå til innhold

Er å trene to dager i uken nok for å få resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener hard styrke to dager i uken hvor målet er å øke i muskelmasse, men også med tiden å kanskje gå litt ned i fettprosent (er slank fra før, så er ikke mye om å gjøre). Men er dette nok til å få resultater? Bryr meg egentlig ikke om at det kanskje tar noe lenger tid enn om jeg hadde trent 3-4 dager i uka, så lenge jeg gradvis kommer «i mål.» Grunnen til at jeg ikke trener er oftere er at det ikke er så lett å få til i en hektisk hverdag med småbarn og det hele. Trener da fullkropp når jeg først trener, og holder på i 1,5-2 timer. Tilsvarer dette det samme som å trene splitt fire ganger i uken og vil det gi like gode resultater? 

Anonymkode: e7c77...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten jente, 25 år om det er relevant.

Ts

Skrevet

1,5 til 2 timer er da veldig lenge å holde på. De fleste fullkroppsprogram for nybegynnere burde la seg fullføre på under timen. 2-3 baseøvelser og maks 2 støtteøvelser på en dag. 3 sett x 5 pluss noen oppvarmingssett på baseøvelsene.

Men til spørsmålet ditt: Ja, det burde være godt mulig å få resultater med dette, men litt saktere enn ved trening x 3 per uke. Bare spis rett og få nok søvn.

Anonymkode: 53d9c...4d1

• Liker 4
Skrevet

Du får nok resultater etterhvert, tar nok bare litt lengre tid enn når du trener 3-4 ganger pr uke

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1,5 til 2 timer er da veldig lenge å holde på. De fleste fullkroppsprogram for nybegynnere burde la seg fullføre på under timen. 2-3 baseøvelser og maks 2 støtteøvelser på en dag. 3 sett x 5 pluss noen oppvarmingssett på baseøvelsene.

Men til spørsmålet ditt: Ja, det burde være godt mulig å få resultater med dette, men litt saktere enn ved trening x 3 per uke. Bare spis rett og få nok søvn.

Anonymkode: 53d9c...4d1

Hmm, er kanskje det. Men trives godt med det, så har det da noe å si? Vil nå ikke si jeg er helt nybegynner. Har vel trent i nærmere ett år til sammen, bare ikke kontinuerlig av diverse årsaker. 

Bruker ca 10 min på oppvarming, 40 min på underkropp, 40 min på overkropp (bortsett fra mage) og 15 min på mage (sirkeltrening). Kjører stort sett 3x8-12 rep.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Du får resultat men trur ikkje du blir super FIT om du skjønner 😛

Anonymkode: 7216e...fe5

Skrevet

Gå for tre, litt kortere (?), ikke trent på "100" År, men...

A.(CAVE:Fnatt)

Skrevet

Ja definitivt.

Å ikke trene to ganger i uken gir også resultat i form av redusert muskelmasse 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for reklame.

Ann Christin, mod

Endret av Gjest
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, er kanskje det. Men trives godt med det, så har det da noe å si? Vil nå ikke si jeg er helt nybegynner. Har vel trent i nærmere ett år til sammen, bare ikke kontinuerlig av diverse årsaker. 

Bruker ca 10 min på oppvarming, 40 min på underkropp, 40 min på overkropp (bortsett fra mage) og 15 min på mage (sirkeltrening). Kjører stort sett 3x8-12 rep.

Ts

Det jeg gjorde da jeg kjørte fullkroppsprogram var at jeg i perioder kjørte mange rep (opp til til 12) og perioder kjørte jeg færre reps (opp til 6) men da hadde jeg mer vekt. Nå trener jeg splittprogram, hvor jeg tar max reps i alle øvelsene, kommer jeg til 12-15 reps så øker jeg vekt neste gang. Denne metoden fungerer best for meg

Skrevet

Så å trene over-/underkropp 2x2 ganger per uke vil ha mer for seg enn å trene fullkropp to ganger i uken - selv om de forskjellige muskelgruppen får kjørt seg like mange ganger i løpet av en uke?

Må man virkelig trene 3-4 ganger per uke for å få en relativt trent kropp? 

Ts

Skrevet
22 timer siden, RoH skrev:

Ja definitivt.

Å ikke trene to ganger i uken gir også resultat i form av redusert muskelmasse 

Haha, morsom du

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så å trene over-/underkropp 2x2 ganger per uke vil ha mer for seg enn å trene fullkropp to ganger i uken - selv om de forskjellige muskelgruppen får kjørt seg like mange ganger i løpet av en uke?

Ts

Nei. Det er ikke lenge siden det ble skrevet masteroppgave og deretter artikkel på dette. De som kjørte splittøkt 4 ganger i uken hadde ikke mer fremgang enn de som kjørte helkropp 2 ganger i uken. Det er totalt antall serier per muskelgruppe som er viktig, og som nybegynner kan man få fremgang av å trene 2 ganger i uken. Det viktigste er å gradvis øke belastningen slik at kroppen ikke tilpasser seg helt. 

Anonymkode: 826ac...0b5

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Nei, som vedkommende over sa er det ikke nødvendig å trene 4 ganger i uka om du klarer å få til flere rep på færre økter. Jeg kjører fullkroppsprogram 3 ganger i uka, med 3 sett og 12 rep på hver øvelse :) Hvis jeg vet jeg ikke får trent mer enn 2 ganger i uka, kjører jeg 4 x 12

Anonymkode: 449af...81c

Skrevet

Er nok mer effektivt å trene 10-20min hver dag

Anonymkode: 0782c...4fc

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, som vedkommende over sa er det ikke nødvendig å trene 4 ganger i uka om du klarer å få til flere rep på færre økter. Jeg kjører fullkroppsprogram 3 ganger i uka, med 3 sett og 12 rep på hver øvelse :) Hvis jeg vet jeg ikke får trent mer enn 2 ganger i uka, kjører jeg 4 x 12

Anonymkode: 449af...81c

Hvilke øvelser kjører du?

Skrevet

Jeg opplever selv at det gir effekt, ja.

Ikke like mye effekt som når jeg trente 4-5 ganger i uka før jeg fikk barn - men det er forskjell på kroppsstyrke og jeg har mye mindre vondter her og der - pluss mer sprett i rumpa og blir bittelitt mindre dvask (ikke noe revolusjonerende altså, men det er heller ikke målet) med 2 ganger i uka.

Jeg trener et ganske forsiktig fullkroppsprogram, ikke tunge belastninger eller veldig høy puls. Og likevel ser jeg litt forskjell på hvordan treningsklærne sitter (men ikke mye). 

Anonymkode: 755a5...dbe

Skrevet

Det er jo selvsagt flere faktorer som spiller inn, f.eks. hva/hvor mye du spiser, søvn, og hele den regla. Men generelt ja- det som har noe å si er hvor mange repetisjoner du kjører på hver muskelgruppe. Så om du deler treningen over fire dager og trener hver muskelgruppe for seg, eller om du samler alt på to dager har i seg selv lite å si så lenge du uansett hadde gjennomført like mange repetisjoner. 

Det eneste er at du sannsynligvis vil være mer utmattet underveis i disse lange treningene dine, enn om du har flere korte økter i uka. Det kan gå utover prestasjonene og hvor tungt du orker å løfte mot slutten/eventuelt teknikken din, og dermed resultatene dine. Det er en vurdering du selv må ta.

Anonymkode: c0e36...665

Skrevet

Dette tar de opp i episode 92 av treningspodden- anbefaler å høre på den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...