Gå til innhold

Hvor mange gaver får barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd spør ts om hvor mye penger folk bruker på gaver til egne barn.

Men det kommer vel litt an på hvor mange gaver barna får fra andre også? Eller gir man samme sum som foreldre uansett?

Hvor mange gaver blir det til hvert barn på julaften? Og hva er passe mange på julekvelden?

Anonymkode: 74a89...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på alder og hva de ønsker seg. For de minste er det viktig med mange gaver og de har ikke så dyre ønsker. De eldre ønsker seg dyrere ting, så da blir det færre på dem. De store skjønner jo logikken bak det da. For dem er det helt greit om de små får dobbelt så mange.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange gaver blir det til hvert barn på julaften? 

I vår familie, 5 pakker pr barn.

Hvor mange som er passe kommer vel an på størrelsen på familien, og hvilke tradisjoner de har, men personlig synes jeg at det er for mange når barna ikke klarer pakke opp, og glede seg over det de har fått, i løpet av julekvelden.

Anonymkode: daf71...0a4

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, hind skrev:

Det kommer an på alder og hva de ønsker seg. For de minste er det viktig med mange gaver og de har ikke så dyre ønsker. De eldre ønsker seg dyrere ting, så da blir det færre på dem. De store skjønner jo logikken bak det da. For dem er det helt greit om de små får dobbelt så mange.

Dette. Sånn gjorde vi det i min familie også, da vi barna fortsatt var... barn ;) Det året jeg trengte laptop fikk jeg laptop, mens ene søsteren min som ønsket seg en barbiedukke til knappe femtilappen fikk mange flere smågaver med duppedingser til barbiene/barbiehus etc. — Sett bort fra det året barbiehuset med bil og hest og gudene vet hva kom i gave, da ble det med den ;) 

Kommer an på prisen på «hovedgaven» tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misforsto kanskje litt.  Barna får 5 pakker totalt, inkludert pakken fra oss.

Skrevet

Jeg begynner å grue meg til gaveåpningen på julaften allerede ved påsketider. Vi har seks barn, har veldig stor familie på begge sider, to fosterbarn som har sine familier som også gir gaver, vi er mange samlet på julaften (aldri under 20, gjerne opp mot 30 stk) og alle ungene får sinnsykt mange gaver og det tar evigheter og er rett og slett et mareritt. Hvert barn får kanskje 45-50 gaver og vi voksne får jo relativt mange også og vi har prøvd mange forskjellige løsninger på gavekaoset, uten å ha funnet noen som er god. Det er og forblir kaos. 

Den første julen til vår eldste var også et mareritt. Odelsgutt og første barnebarn på begge sider, stor familie og mange som ville skjemme bort. 11 mnd gammel og ca 150 gaver...! Da satte jeg ned foten og innførte en regel om maks en gave fra hver. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange som er passe kommer vel an på størrelsen på familien, og hvilke tradisjoner de har, men personlig synes jeg at det er for mange når barna ikke klarer pakke opp, og glede seg over det de har fått, i løpet av julekvelden.

Omtrent det samme her. I år får barna seks gaver hver hos oss. En jul følte jeg at jeg måtte kompensere for liten familie med å kjøpe mange gaver. Men det ble ikke noe koselig. Hele julekvelden gikk med til å åpne gaver, ungene ble lei og vi voksne slitne. Fant ut da at det passet bedre for vår del med færre gaver.

Skrevet
10 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg begynner å grue meg til gaveåpningen på julaften allerede ved påsketider. Vi har seks barn, har veldig stor familie på begge sider, to fosterbarn som har sine familier som også gir gaver, vi er mange samlet på julaften (aldri under 20, gjerne opp mot 30 stk) og alle ungene får sinnsykt mange gaver og det tar evigheter og er rett og slett et mareritt. Hvert barn får kanskje 45-50 gaver og vi voksne får jo relativt mange også og vi har prøvd mange forskjellige løsninger på gavekaoset, uten å ha funnet noen som er god. Det er og forblir kaos. 

Den første julen til vår eldste var også et mareritt. Odelsgutt og første barnebarn på begge sider, stor familie og mange som ville skjemme bort. 11 mnd gammel og ca 150 gaver...! Da satte jeg ned foten og innførte en regel om maks en gave fra hver. 

Overveldende mange gaver, men så koselig med storfamilie! :)

Skrevet
10 hours ago, Veslefrikk said:

Hvordan er det mulig å ikke finne en løsning?  Løsning er å si til andre å bare kjøpe et gave til hvert barn og dere kjøpe da max 2-3.  150 gaver er det verst jeg har hørt, hva slags barn er det du ønsker å oppdra.  Ta en tur ned til gatekjøkken et par gangen og føler kanskje kjenner du litt tyngre den overfladisk, materialistisk jul du feirer. 

Anonymkode: a2db6...25b

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å ikke finne en løsning?  Løsning er å si til andre å bare kjøpe et gave til hvert barn og dere kjøpe da max 2-3.  150 gaver er det verst jeg har hørt, hva slags barn er det du ønsker å oppdra.  Ta en tur ned til gatekjøkken et par gangen og føler kanskje kjenner du litt tyngre den overfladisk, materialistisk jul du feirer. 

Jeg tror du skal lese innlegget fra @Veslefrikken gang til, se spesifikt på siste setning.

Til Veslefrikk

Stor familie er hyggelig, men det blir mye ting av det, og jeg skriver dette fordi jeg ser at du er frustrert over gavesituasjonen.
Kunne det vært en løsning at dere oppfordret flere til å gå sammen om å kjøpe gaver?
Eks alle tanter og onkler på hver av sidene går sammen om å kjøpe en gave til hvert av barna.
(Hvis du har 4 søsken blir det da 6-8 gaver i stedet for 24-32, og det samme på fars side)

Skrevet

Vi har også stor familie, så det blir altfor mye gaver. Jeg har ikke telt, men ligger nok på mellom 30-40 gaver pr barn. Kanskje mer. Den eneste som ikke klarer å la være å kjøpe flere til hver, er min mor. Hun står for 3-4 av dem alene. Når de er små er det for mye og de åpner gaver til de ikke orker mer også resten første juledag når de våkner. 

Noen av besteforeldrene til barna er skilt og gift på ny, og de har tilsammen 7 tanter/onkler, oldeforeldrene til barna lever på to sider fortsatt og vi har nære venner med små familie hvor vi ønsker å gi til deres barn - og får da i retur. 

Vi har i tillegg tre barn og ofte gjester på julaften, så treet vårt er blant de som drukner i gaver. Helt uten at det er mål eller ønskelig fra oss foreldre. Vi kjøper én til hver, de aller minste har fått penger av oss rett på konto for å unngå å bidra mer til haugen. Og vi har avtale med alle våre søsken og venner med barn at de voksne ikke kjøper til hverandre. Det hjelper litt, men... 

Når de begynner å ønske seg dyre ting kommer jeg til å forsøke å organisere at flere kan gå sammen om gaven.

Anonymkode: d2331...6a9

Skrevet

Det er kun en gave til hver. Det samme til fødselsdagen 

Anonymkode: 6712b...af5

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du misforstår meg litt. Jeg ønsker på ingen måte å oppdra overfladiske og bortskjemte barn og gjør det heller ikke. Lever heller ikke i en overfladisk og materialistisk jul. Tvert i mot! Vi har, i tillegg til fire egne barn, to fosterbarn og inkluderer også deres familie i julefeiringen så langt det lar seg gjøre både ved å invitere de til juetrepynting, grøtspising, julaftenfeiring og førstedagsfrokost om de ønsker. Vi er beredskapshjem og har, uten unntak, hatt barn som er akuttplassert hos oss i jula. Dette fordi mange, som kjent, har en tendens til å ruse seg bl.a. Og jula er ofte en tid mange får psykiske problemer og ikke kan ta vare på barna sine. Så å si at vi er overfladiske blir litt feil. 

Men jeg har åtte søsken, mannen min har seks, i tillegg til at vi begge har et voldsomt antall tanter og onkler, søskenbarn og besteforeldre. Så vi er en veldig stor familie og det blir derfor også fryktelig mange gaver. Selv gir vi ikke gaver utover noe de trenger, som skistøvler, cherrox mm. og har aldri kjøpt hverken to eller tre gaver til våre egne barn. Og vi har for flere år siden innført regel om maks en gave pr barn, likevel blir antallet stort. 

Hvert år gir vi, sammen med barna, et stort antall nøytrale (eller merkede gutte eller jente) gaver til frivilligsentralen her, som blir delt ut til de som ikke har det så godt som oss. Og hvert år, i romjulen, arrangerer vi åpen gård for familier med barn, i samarbeid med frivilligsentralen og barnevernet her. Da er det gløgg, pepperkaker, grilling av pølser ved bålet, hest og slede-kjøring hvis det er snø og med kjerre hvis det er snøfritt.

Og hva jeg skal gjøre på et gatekjøkken er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår...

• Liker 2
Skrevet

...fra hver person selvsagt

Anonymkode: 6712b...af5

Skrevet
1 time siden, Veslefrikk skrev:

Jeg tror kanskje du misforstår meg litt. Jeg ønsker på ingen måte å oppdra overfladiske og bortskjemte barn og gjør det heller ikke. Lever heller ikke i en overfladisk og materialistisk jul. Tvert i mot! Vi har, i tillegg til fire egne barn, to fosterbarn og inkluderer også deres familie i julefeiringen så langt det lar seg gjøre både ved å invitere de til juetrepynting, grøtspising, julaftenfeiring og førstedagsfrokost om de ønsker. Vi er beredskapshjem og har, uten unntak, hatt barn som er akuttplassert hos oss i jula. Dette fordi mange, som kjent, har en tendens til å ruse seg bl.a. Og jula er ofte en tid mange får psykiske problemer og ikke kan ta vare på barna sine. Så å si at vi er overfladiske blir litt feil. 

Men jeg har åtte søsken, mannen min har seks, i tillegg til at vi begge har et voldsomt antall tanter og onkler, søskenbarn og besteforeldre. Så vi er en veldig stor familie og det blir derfor også fryktelig mange gaver. Selv gir vi ikke gaver utover noe de trenger, som skistøvler, cherrox mm. og har aldri kjøpt hverken to eller tre gaver til våre egne barn. Og vi har for flere år siden innført regel om maks en gave pr barn, likevel blir antallet stort. 

Hvert år gir vi, sammen med barna, et stort antall nøytrale (eller merkede gutte eller jente) gaver til frivilligsentralen her, som blir delt ut til de som ikke har det så godt som oss. Og hvert år, i romjulen, arrangerer vi åpen gård for familier med barn, i samarbeid med frivilligsentralen og barnevernet her. Da er det gløgg, pepperkaker, grilling av pølser ved bålet, hest og slede-kjøring hvis det er snø og med kjerre hvis det er snøfritt.

Og hva jeg skal gjøre på et gatekjøkken er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår...

Så fine, flinke, varme, sterke og rause dere er! :)

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Min er 3 år. Han har fått en del nye ting nå før jul av både interiør og leker som går under «nyttige ting». Det har kostet en del tusenlapper. Så på selve julaften får han ikke særlig mye mer enn én gave fra oss.

For det første fordi vi reiser bort med tog og ikke orker å drasse med oss så mye, for det andre fordi han er såpass ung at han ikke bryr seg så mye om masse nye leker så lenge han får noen få ting som er spennende. Han får uansett ikke mye leketid da vi er en del ute og på farten i julen. Første juledag får vi besøk det vi er og 2 juledag er vi på toget hjem igjen. Han har også en del leker liggende der gi skal som blir spennende fordi han ikke har det hjemme.

Tenker at vi ikke kommer til å ha noe særlig gavebonansa de kommende årene heller da jeg er mer for å kjøpe ting han trenger enn masse leker som blir uinteressant etter et par uker. Dyrere leker som er interessant for han nå kjøper jeg ofte brukt.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fine, flinke, varme, sterke og rause dere er! :)

Tusen takk! 😊

Vi er så utrolig heldige som har anledning til å hjelpe barn og familier som kanskje trenger en utstrakt hånd og den gleden og takknemligheten de viser er verdt den lille ekstra innsatsen vi legger i det. 😁

Skrevet

Vi har tre barn, og hver av dem får sikker 30 gaver. De gir og får jo gaver fra typ "alle jentene i klassen" osv... I tillegg til familie. Ender med at jeg og pappaen åpner våre gaver til slutt, ellers åpner de etter tur en pakke hver, så det er ikke så kaos. Men tar litt tid da :) jeg synes det er koselig! 

Skrevet

30-40 grunnet store familier

Anonymkode: 4b1df...4c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...