Gå til innhold

uten bånd

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hvordan vil du ragere om en Rottwailer går løs på eiers eiendom.(eller annen stor hund)

du ser den er glad for å se folk og vil bort å snuse på deg.

Eller du ser den sitter i porten og følger med. (uten bånd9

ville du sagt fra til eieren? eller regner du med han som godlynt siden den er løs?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Fullstendig uavhengig om hvilken rase det er (rottweiler just happens to be min favorittrase over alle), liker jeg ikke når hunder er løse og kan komme bort til meg uten at jeg vil det selv. Hvertfall ikke når jeg går tur med hunden min.

Der vi pleier å gå er det en hund som ofte er løs på eiers eiendom, og den kommer opp til veien hver eneste bidige gang. Til nå har jeg ikke sagt noenting, men er jeg i det rette humøret en gang, vil jeg nok gå ned og si dem noen sannhetens ord, ja. Eller kanskje jeg ikke prøver å hindre min hund som går i bånd i å ta den andre.... Får se hvordan jeg løser det...

Jeg er oppvokst med hund, men ble oppdratt og hjernevasket til å oppfatte alle fremmede hunder som mulige farlige hunder. Derfor liker jeg ikke at fremmede hunder kommer i nærheten av meg, og dette er som sagt ikke avhengig av rase.

Skrevet

Selv antar jeg at eiere som lar sine hunder være løse gjør det fordi hunden er glad i både folk og dyr, men hvis eieren ikke er i nærheten kan man jo ikke vite om hunden rett og slett har stukket av...

Min rottis er til (nesten) en hver tid løs, både i hagen (inngjerdet) og på tur sammen med meg. Men jeg lar henne aldri gå bort til folk eller andre hunder uten at de sier det er greit!!! Dette fungerer ypperlig fordi hun faktisk lyder meg bestandig - hun stopper til og med på kommando selv om hun jager en katt...

Nå får jeg sikkert masse pepper for å hevde at jeg har kontroll på hunden min uten bånd, men det får så være. Hunden min har et svært godt liv og et ypperlig lynne, og hun har aldri hverken plaget eller skadet noen.

Det som jeg synes er ille er alle hundeeierne som ikke har kontroll på hunden sin (med eller uten bånd) - det synes jeg er uansvarlig hundehold...

Gi meg inn! :wink:

Skrevet

Vår rottweiler er verdens snilleste, men vi har henne enten i bånd eller lar henne være i hagen (som er inngjerdet mens vi følger med.

Jeg tviler VELDIG sterkt på at hun kan komme til å skade noen, men er redd for at hun skal rive barn i bakken eller skremme noen. Dessuten er jeg livredd for at hun skal løpe ut i veien.

Sambo har henne løs når de går tur i skogen eller på øde steder. Jeg har stort sett med meg en line eller noe, for jeg er redd hun skal forsvinne for meg.

Konklusjon: Hvis hunden (uansett rase) skal være løs, så må den være inngjerdet eller på steder uten folk. Og eieren skal ha kustus på hunden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så lenge man har kontroll på hunden sin ser jeg ingen problemer med at hunden er løs. Er den løs i hagen mens man følger med den og hagen er slik at hunden ikke kommer ut av den og små hunder eller barn kommer inn i den ...så hvorfor ikke. Er det ingen fuglereir o.l i haven som hunden kan ødelegge....så ser jeg ikke noe problem med dette året rundt.

Jeg vil tvertom hevde at hundeeiere har hunden for lite løs. Hvordan skal hundene lære innkallig uten å gå mye løs. Hvordan skal hunden sin lære seg å stå uten å vike ...uten å få prøve dette? Det at fok kan stoppe en kattejakt kun med stemme skyldes nok at hunden ikke opplever det som negativt å bli innkalt, stoppet osv. Det betyr ikke at den må i bånd.

Jeg har hunden som mye som mulig løs, men i blant tar jeg henne i bånd når jeg ser at de som kommer mot meg blir engsetlig når hun går fot ved siden av meg uten bånd. Jeg har full kontroll...men det vet ikke de lixom.....

ble litt rotete dette... men jeg er veldig pro for å ha hunden løs OM man har kontroll og ikke støter noen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skrever av cherie den over her (carebear).

Gjest Anonymous
Skrevet

mange eiere er redd for sine egne hunder. Det opplever jeg med små/mellomstore hunder. Det de ikke tenker på er at hundene vil hilse på hverandre.

hvordan skal de få hunden til å "like" andre hunder ellers?

En eier sa at hans hund var sint og livredd andre store hunder.Å? er den vant til andre hunder da? Nei!! Slipp den sa jeg, jeg garanterer at det ikke skjer noe. Hundene koste seg og lekte. Hundeieren var veldig overrasket.

Tror enkelte burde fått noe innføring i hundehold. De er livredd andre hunder, deres hund er livredd sier de. bjeffer hunden så tror de den er redd osv.

Problemet med løs hund på eiendom, så går det folk forbi. Det kan være folk som er redde osv. De ser ikke om hunden er leken, glad og nysgjerrig. De påstår til og med at hunden er sint i sin redsel.

Skrevet

elsker hunder, også store, kanskje spesielt store... men fremmede, løse hunder er jeg ikke videre begeistret for uansett hvor snill eierne mener de er.

har hatt store hunder selv i oppveksten, og de var verdens snilleste, men er også opplært til å være klar over at alle fremmede hunder KAN være farlige/ustabile/terget.

er eieren der, og jeg ser at vedkommende har kontroll over hunden så greit nok, men en løs hund på en eiendom (ikke inngjerdet går jeg ut ifra), som er lykkelig og vil bort å hilse på fremmede forbipasserende hadde jeg ikke satt pris på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha lest en del andre avsporinger i tråden kom jeg til å tenke på en kompis som hadde 2 hunder. De var veldig lydige og hørte alltid når han snakket til dem. Hundene gikk jo også løse når han gikk tur med dem, men han ropte dem alltid på plass (de gikk aldri lenger enn 5-6 meter fra han) når de møtte andre hunder (de gikk ikke bort til folk uoppfordret)

En gang traff han på to fine fruer med hver sin like flott hund. De hundene ble ikke ropt inn, og hoppet på kompisens to hunder. Da han gikk forbi fruene sa han "bare sånn for å si i fra så har hundene mine lus" Ble fart på de fine fruene da gitt, og han fikk seg en god latter. Men han håpet nok at de kanskje ville lære å ta hunden på plass/i bånd når de møter andre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...