Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

På jobben min så fyller vi ut egenmelding elektronisk. Der får jeg spørsmål om sykefraværet skyldes graviditet, hvor jeg må krysse av ja eller nei. Har arbeidsgiver lov til å spørre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for da betaler staten for fraværet og ikke arbeidsgiver. Men det er ikke noen regel såvidt meg bekjent som sier at du må være ærlig. Jeg hadde glatt løyet og sagt nei frem til jeg var så langt på vei at det var offentlig. 

Anonymkode: 16f61...b57

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for da betaler staten for fraværet og ikke arbeidsgiver. Men det er ikke noen regel såvidt meg bekjent som sier at du må være ærlig. Jeg hadde glatt løyet og sagt nei frem til jeg var så langt på vei at det var offentlig. 

Enig i denne. Eventuelt kan man ettermelde når man er lengre på vei. Altså si nei nå, så informere arbeidsgiver senere. 

Anonymkode: ab393...8eb

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ubehagelig å juge 🤓 men hadde nok gjort det hvis det var tidlig i svangerskapet og jeg ikke ville dele nyheten enda. 

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva sykefraværet skyldes. 

Anonymkode: b7451...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...