Gå til innhold

Keratokonus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med Keratokonus? 

Kan du fortelle litt om det? 

Har akkurat fått diagnosen. Er 19 år. 

Hvor fort utviklet det seg? 

Anonymkode: 5b029...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke diagnosen, men er i faresonen. Optikker mistenker, men er ikke sterkt nok overbevist. Jeg er 20 år. Utviklingen av krummingen på hornhinnen går visstnok sakte over tid. Men etter en stund vil konsekvensen bli at en del av den blir så tynn at det er fare for at den sprekker(!). Derfor må mange operere og/eller bruke spesielle harde kontaktlinser som skal korrigere krumningen. (Jeg har nylig begynt med en type korrigerende månedslinser til natt og dag).  

(Ta all faktaen her med en stor spiseskje salt, for jeg bare skriver ut fra det jeg synes å huske å ha blitt fortalt/lest.)

Anonymkode: 0812d...8f8

Skrevet

Men ble du ikke henvist til crosslinking? 

Jeg har keratokonus, og da jeg ble diagnostisert med det ble jeg henvist til crosslinking inngrep med det samme. De tok det ganske raskt etterpå, sikkert for at det ikke skulle bli verre. Det kan aldri korrigere veksten som allerede har skjedd, men det stopper at det blir verre. Og faktisk, mitt syn ble faktisk også litt bedre, eller utviklingen gikk til bake to år etter crosslinkingen. 

Tidligere så hadde man ikke crosslinking, så min mor som har det samme, fikk så mye arrvev på hornhinna som følge av at den strakk seg for å skape spissen på midten, at hun mistet veldig synet, så hun måtte transplantere ny hornhinne da hun var 50. Hun bruker også harde linser nå for korrigering, fordi crosslinking ville vært alt for sent for henne. 

Snakk med øyelegen om crosslinking. https://www.tv2.no/a/9159043/

Jeg lever helt fint med keratokonus, siden jeg fikk stoppet utviklingen så tidlig. Jeg har briller og linser (ikke helt sånn som vanlig, men husker ikke hva det var med dem) som jeg får dekket av hjelpemiddelsentralen. Noe av skeivheten og synsforstyrrelsen på grunn av spissen i midten kan man ikke gjøre noe med uten at jeg bruker harde linser, men det vil jeg ikke fordi jeg synes de jeg har er vonde nok. 

Anonymkode: dcc8b...b4e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke diagnosen, men er i faresonen. Optikker mistenker, men er ikke sterkt nok overbevist. Jeg er 20 år. Utviklingen av krummingen på hornhinnen går visstnok sakte over tid. Men etter en stund vil konsekvensen bli at en del av den blir så tynn at det er fare for at den sprekker(!). Derfor må mange operere og/eller bruke spesielle harde kontaktlinser som skal korrigere krumningen. (Jeg har nylig begynt med en type korrigerende månedslinser til natt og dag).  

(Ta all faktaen her med en stor spiseskje salt, for jeg bare skriver ut fra det jeg synes å huske å ha blitt fortalt/lest.)

Anonymkode: 0812d...8f8

Hvis optiker mistenker keratokonus må han vel henvise deg til en øyelege. Siden min mor hadde det samme og vi hadde samme optiker mistenkte heldigvis optikeren dette ganske tidlig når hennes undersøkelser ikke ga noe tydelige svar (jeg så alltid forskjellig fra test til test), og da henviste hun meg til øyelege med det samme, som jo er viktig med tanke på å stoppe utviklingen. 

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Når du b4e skriver at du ble henvist til crosslinking "med det samme" hvor lang tid er det. Jeg har fått time om ca litt under tre mnd. Jeg er så redd for at det skal bli værre. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. 

Når du b4e skriver at du ble henvist til crosslinking "med det samme" hvor lang tid er det. Jeg har fått time om ca litt under tre mnd. Jeg er så redd for at det skal bli værre. 

Nå er dette en del år siden, men jeg tror ikke det var spesielt lenge, jeg ble jo henvist med en gang, men fikk kanskje time som du først etter ca 1-3 mnd, uten at jeg husker det nøyaktig. Det ble ikke nevneverdig verre i løpet av den tiden, jeg kan la ikke merke til endring i det hele tatt. Og så tar du ett øye og får innkalling til det andre øyet 3-4 uker senere igjen. De tar bare ett øye om gangen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...