AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Jeg vurderer å ta opp maksimalt studielån nå når jeg skal studere til neste år, for å sette inn 25k på BSU og resten på et sikkert aksjefond i min bank. Er det noen som har positive eller negative erfaringer med dette? Jeg vil jo da ha mye unyttig gjeld, men enda mer i egenkapital når den tid kommer, så min gjeld kan vel da ikke "trekke meg ned" i den forstand ved et evt. huskjøp om jeg har mye mer i egenandel? Eller er det et slags hovedprinsipp at gjeld er gjeld, og at det minsker dine sjanser for å få tatt lån i banken. Er usikker på om jeg tør å ta så mye i lån når det ikke behøves, men vet jo at det kommer til å bruke hver krone på sparing og investering. Hilsen usikker 18 åring Anonymkode: 2cbbe...73e
Gjest AmPo Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 (endret) Studielånet inngår i regnestykket, så ja det kan trekke deg ned. Sett studielånet på fond med lav risiko, og betal alt tilbake før rentene begynner å gå. Kanskje du har fått en gevinst, kanskje du har gått på tap. Sett det på høyrentekonto til du har skaffet deg kunnskap nok om økonomi. Gjeld er gjeld, og her kan du gå på et tap. Endret 13. november 2018 av AmPo
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 Ja, jeg og flere studievenner gjorde det. Innen vi var ferdige med studiene, hadde vi en fin egenkapital til å kjøpe bolig. Studielånet er det sikreste lånet msn kan ha uansett. Anonymkode: 07890...186
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #4 Skrevet 14. november 2018 Bruk heller lån/stipend til å investere i ting med bedre ROI. Som dette f.eks: https://oddsen.nu/forum/viewtopic.php?t=72586 Anonymkode: 2c377...a4f
Illuminatum Skrevet 14. november 2018 #5 Skrevet 14. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å ta opp maksimalt studielån nå når jeg skal studere til neste år, for å sette inn 25k på BSU og resten på et sikkert aksjefond i min bank. Er det noen som har positive eller negative erfaringer med dette? Jeg vil jo da ha mye unyttig gjeld, men enda mer i egenkapital når den tid kommer, så min gjeld kan vel da ikke "trekke meg ned" i den forstand ved et evt. huskjøp om jeg har mye mer i egenandel? Eller er det et slags hovedprinsipp at gjeld er gjeld, og at det minsker dine sjanser for å få tatt lån i banken. Er usikker på om jeg tør å ta så mye i lån når det ikke behøves, men vet jo at det kommer til å bruke hver krone på sparing og investering. Hilsen usikker 18 åring Anonymkode: 2cbbe...73e Det finnes ikke noe sikkert aksjefond. Er det greit om fondene dine f eks er verdt kun 60% av innkjøpspris et gitt tidspunkt?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #6 Skrevet 14. november 2018 Det er en gyllen regel å ikke låne penger for å gamble. Aksjer og aksjefond er gambling. Anonymkode: 7a4d4...e6d
Illuminatum Skrevet 14. november 2018 #7 Skrevet 14. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en gyllen regel å ikke låne penger for å gamble. Aksjer og aksjefond er gambling. Anonymkode: 7a4d4...e6d Aksjer og aksjefond er ikke gambling med investering. Dog med risiko.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #8 Skrevet 14. november 2018 10 minutter siden, Illuminatum said: Aksjer og aksjefond er ikke gambling med investering. Dog med risiko. Noen av de som spiller lotto, vil si at innsatsen er en investering. Å ta opp lån for å ende opp med en pengesum som kanskje er lavere enn lånet, er gambling. Hva man velger å gjøre med penger man har tjent, er én ting. Å ta opp et lån for å satse på noe som kanskje gir en økonomisk gevinst, men også kan gi tap, er noe de fleste vil fraråde. Bortsett fra de som "selger" aksjefond, naturligvis. Det som derimot vil lønne seg, med dagens regler, er å ta maks studielån og sette pengene inn på høyrentekonto, forutsatt at man ser for seg å låne penger til bolig i fremtiden. Lånet er det gunstigste man kan ha, med tanke på sikkerhet for uforutsette hendelser, som sykdom og død. Og etter endt studie, får man jo ikke lån med slike betingelser. Anonymkode: 7a4d4...e6d 2
Illuminatum Skrevet 14. november 2018 #9 Skrevet 14. november 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen av de som spiller lotto, vil si at innsatsen er en investering. Å ta opp lån for å ende opp med en pengesum som kanskje er lavere enn lånet, er gambling. Hva man velger å gjøre med penger man har tjent, er én ting. Å ta opp et lån for å satse på noe som kanskje gir en økonomisk gevinst, men også kan gi tap, er noe de fleste vil fraråde. Bortsett fra de som "selger" aksjefond, naturligvis. Det som derimot vil lønne seg, med dagens regler, er å ta maks studielån og sette pengene inn på høyrentekonto, forutsatt at man ser for seg å låne penger til bolig i fremtiden. Lånet er det gunstigste man kan ha, med tanke på sikkerhet for uforutsette hendelser, som sykdom og død. Og etter endt studie, får man jo ikke lån med slike betingelser. Anonymkode: 7a4d4...e6d Historisk har det å kjøpe deler av bedrifter vært fordelaktig og er ikke gambling på samme måte som kjøp av bolig normalt ikke er det. Det er ikke slik som f eks tipping hvor det er kun 50% av innsatsen som går til gevinster. Dog var det mange som ødela hele fremtiden sin ved kjøp av boliger sent på 80 tallet som kjøpte bolig dyrt og måtte selge billig. Ut fra din definisjon vil da boligkjøp være gambling. Dog er jeg enig i deg i anbefalingen. Med denne tidshorisonten TS har vil renteplassering være mest gunstig.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #10 Skrevet 14. november 2018 I verste fall taper du de og må betale studielånet med inntekten du kommer til å ha som alle andre. Ser ikke noe ulempe med dette Anonymkode: 76ef8...819
Isambard Skrevet 14. november 2018 #11 Skrevet 14. november 2018 15 timer siden, AmPo skrev: Studielånet inngår i regnestykket, så ja det kan trekke deg ned. Sett studielånet på fond med lav risiko, og betal alt tilbake før rentene begynner å gå. Kanskje du har fått en gevinst, kanskje du har gått på tap. Sett det på høyrentekonto til du har skaffet deg kunnskap nok om økonomi. Gjeld er gjeld, og her kan du gå på et tap. Det er en dårlig ide. Det spiller ingen rolle om noen kjenner noen som har tjent på dette. Det er stor sjanse for at du vil du tjene, men du kan også veldig lett tape. Aksjer går bratt opp og bratt ned. Jeg foreslår at du ser på historien til Oslo børs og gå tilbake til 2008. Over tid gir det litt større årlig avkastning enn bankrenter, men det du tenker på er gambling. Man tar ikke studieelån for å gamble på børsen. Kom tilbake når vi snakker pensjonssparing med 20 års horisont og egne penger. Da kan aksjer være lurt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #12 Skrevet 14. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det som derimot vil lønne seg, med dagens regler, er å ta maks studielån og sette pengene inn på høyrentekonto, forutsatt at man ser for seg å låne penger til bolig i fremtiden. Anonymkode: 7a4d4...e6d Dette er 100 % feil. Her har du ikke engang tatt hensyn til at inflasjon trumfer renten du får. Anonymkode: faa9c...4e5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #13 Skrevet 14. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er 100 % feil. Her har du ikke engang tatt hensyn til at inflasjon trumfer renten du får. Anonymkode: faa9c...4e5 Inflasjon i forhold til bankrente spiller jo ingen rolle, så lenge man ikke betaler rente på lånet i studietiden. Tvert imot vil rentene på innskuddet være (nesten) ren netto. Anonymkode: 7a4d4...e6d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #14 Skrevet 14. november 2018 54 minutter siden, Illuminatum said: Historisk har det å kjøpe deler av bedrifter vært fordelaktig og er ikke gambling på samme måte som kjøp av bolig normalt ikke er det. Det er ikke slik som f eks tipping hvor det er kun 50% av innsatsen som går til gevinster. Dog var det mange som ødela hele fremtiden sin ved kjøp av boliger sent på 80 tallet som kjøpte bolig dyrt og måtte selge billig. Ut fra din definisjon vil da boligkjøp være gambling. Dog er jeg enig i deg i anbefalingen. Med denne tidshorisonten TS har vil renteplassering være mest gunstig. Boligkjøp ER gambling, spesielt da kjøp av første bolig. Men her tar man et valg: skal man kjøpe eller leie? Når man blir lei av utleieboliger, tar man et valg om kjøp. Det er flere faktorer inne i bildet her enn rene penger, som det er ved "investering" i aksjer. Dermed blir det ikke direkte sammenlignbart. Anonymkode: 7a4d4...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #15 Skrevet 14. november 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Inflasjon i forhold til bankrente spiller jo ingen rolle, så lenge man ikke betaler rente på lånet i studietiden. Tvert imot vil rentene på innskuddet være (nesten) ren netto. Anonymkode: 7a4d4...e6d Varer blir nok fortsatt dyrere (inflasjon) utenom bankkontoen dag-for-dag, selv om pengene lever for seg selv i sin ''egen boble'', ja. Anonymkode: faa9c...4e5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #16 Skrevet 14. november 2018 Når det kommer til spekulering i aksjer så er det viktig å aldri investere penger du har råd til å tape. Men å ta fullt studielån og bruke de pengene som egenkapital kan være lurt. Hvis du angrer så kan du jo alldits bare betale ned studielånet ditt istedenfor. Anonymkode: 8e741...725
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #17 Skrevet 15. november 2018 21 hours ago, Isambard said: Det er en dårlig ide. Det spiller ingen rolle om noen kjenner noen som har tjent på dette. Det er stor sjanse for at du vil du tjene, men du kan også veldig lett tape. Aksjer går bratt opp og bratt ned. Jeg foreslår at du ser på historien til Oslo børs og gå tilbake til 2008. Over tid gir det litt større årlig avkastning enn bankrenter, men det du tenker på er gambling. Man tar ikke studieelån for å gamble på børsen. Kom tilbake når vi snakker pensjonssparing med 20 års horisont og egne penger. Da kan aksjer være lurt. Så hva om ts taper? De fleste bruker opp studielån og betaler tilbake når de begynner få lønn. Anonymkode: 76ef8...819
Knirke Skrevet 15. november 2018 #18 Skrevet 15. november 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Inflasjon i forhold til bankrente spiller jo ingen rolle, så lenge man ikke betaler rente på lånet i studietiden. Tvert imot vil rentene på innskuddet være (nesten) ren netto. Anonymkode: 7a4d4...e6d Feil. Du må skatte av renteinntekter, og du får ikke utnyttet rentesrente-effekten slik du gjør i aksjefond. TS trenger ikke sette pengene i rene aksjefond. Rente- og obligasjonsfond har minimal risiko og har høyere avkastning enn høyrentekonto. Uansett vil hun aldri miste alle pengene sine slik noen later til å tro. Man har hverken tapt eller vunnet noe som helst før den dagen man realiserer utbyttet/tapet. Verdipapirenes verdi vil aldri kunne synke til 0, med mindre man har investert i et selskap som går konkurs.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #19 Skrevet 15. november 2018 Har noen tenkt å prøve den nye fondet til Nordnet? https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/11/Nordnet-lanserer-robotfond Virker spennende. Anonymkode: 86ccc...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå